• Lärande & bedömning

    Lärande & bedömning

    Följ oss i vårt arbete kring bedömning och i processen Skola 2011. Ta del av aktuella rapporter och nyheter, information om våra satsningar, intervjuer med forskare och lärare, filmer om bedömning samt läs våra och gästbloggares reflektioner om bedömning. I IUP-processen är bedömningen central och hur pedagoger arbetar med bedömning har i forskning visat sig vara centralt för elevers lärande.

  • Läs- och språksatsningen

    Läs- och språksatsningen

    Den här bloggen syftar till att ge alla jag möter i arbetet som utvecklingslärare en möjlighet att ställa och svara på frågor, skriva kommentarer och reflektera kring läs-, skriv- och språkfrågor. Jag ska försöka ge lite glimtar från mitt arbete, reflektera över det jag gör och över de frågor jag möter. Forskning, rapporter och resurser på nätet är källor jag använder för att navigera rätt i mitt jobb. Läs-, skriv- och språkutveckling är nämligen ett föränderligt och komplext kunskapsområde som det är en stor förmån att få arbeta med. Välkommen in!

  • Provfri matematik – bedömning i praktiken

    Provfri matematik – bedömning i praktiken

    I år tänker jag bedriva matematikundervisning utan prov. Bedömningen görs istället löpande under varje arbetsområde och avslutas med en slutbedömning i området. Räknandet i traditionell mattebok reduceras till ett par veckor per kapitel. Kvantitet ersätts med kvalitet och medvetenhet. Både jag och eleverna dokumenterar regelbundet kvaliteten i deras arbete. Bloggen handlar om framgångar och våndor med den formativa bedömning som ersätter proven, samt om dokumentationen som måste hålla högre standard än provrättning.

  • Fritidshemmets verklighet

    Fritidshemmets verklighet

    Jag heter Maria Jernberg. Jag har ritat serier om min vardag sen gymnasietiden. Jag är utbildad förskollärare men har arbetat länge som fritidspedagog. Därför handlar många av mina serier om fritids. Smart va?

  • Vad gör de i biblioteket?

    Vad gör de i biblioteket?

    Två skolbibliotekarier på två olika skolor. Hjulsta grundskola och Mariaskolan är två grundskolor där man satsar på sina skolbibliotek. Bibliotekarierna Cilla Dalén och Lotta Metcalfe bloggar om stort och smått från sin vardag. – Variationen mellan skolbibliotek runtom i landet är stor, en del skolor har inte ens någon som jobbar i biblioteket. Vi vill ge våra bilder av hur det kan se ut när det finns bibliotekarier på plats i skolorna. Vi vill uppdatera bilden av skolbiblioteket och vad som händer där.

  • Kulan - mötesplats för kultur, förskola och skola.

    Kulan - mötesplats för kultur, förskola och skola.

    Vi vill förmedla vad som händer när kultur och skola möts. Hur förbereder man mötet, vad händer efter? Bloggen är en plats för reflektion kring mötet mellan förskola/skolan och kulturlivet. Alla pedagoger och kulturproducenter är välkomna att dela med sig av erfarenheter och förhoppningar i den här bloggen. Skriv i kommentarsfälten så kontaktar vi er.

  • Forskning i praktiken

    Forskning i praktiken

    Vad är skillnaden mellan fiktiv och faktiv läsning? Hur bedömer man tyngd och flöde i dans? Kan rollspel vara ett pedagogiskt verktyg för att utveckla elevers förståelse av demokrati? Följ vårt arbete med lärardrivna forskningsprojekt. Här möts praktik och forskning genom forskande lärare i skolan och på universitetet.

  • Prisbloggen

    Prisbloggen

    Stockholms lärare och elever är bra, bättre och bäst! På den här bloggen presenterar Pedagog Stockholm stolt vinnare av priser och stipendier.

  • #STHLMISIT

    #STHLMISIT

    I den här bloggen lyfter vi spännande och engagerade lärare i Stockholms stad som arbetar med IT i undervisningen. #sthlmisit

  • Redaktionsbloggen

    Redaktionsbloggen

    Pedagog Stockholms redaktion består av Pelle Mårtenson, Helena Karlson och Calle Hedrén. På den här bloggen berättar vi lite mer om vårt arbete. Kommentera, tipsa och tyck till i kommentarsfältet. Vi kommer att svara dig!

  • Gästbloggen

    Gästbloggen

    Apeller, hyllningar och brännheta debattinlägg. På gästbloggen skriver inbjudna och självbjudna gäster. De gemensamma nämnarna är skolan och lärande.

  • Flippar och floppar i matteundervisningen

    Flippar och floppar i matteundervisningen

    Att misslyckas och att lyckas i undervisningen och sedan samtala om det, ser jag som kärnan i det kollegiala lärandet. Denna blogg handlar om saker som sker i klassrummet, både flippar och floppar, om matematikundervisning i stort och massor av tankar däremellan. Jag som skriver heter Andreas Hernvald och är lärare på Johan Skytteskolan i Älvsjö.

  • OMg

    OMg

    Den här bloggen handlar om Ma/NO-love. Den handlar om kärlek till det språk är så universellt att NASA tror att eventuella rymdvarelser skulle kunna kommunicera på. Den handlar om kärlek till förståelsen av små, små partiklar och stora, stora fenomen som påverkar hela vår jord. Den handlar om kärlek till att stå i klassrummet, om att prova på nya saker, om att utmana elever och få dem att fundera på saker som de aldrig funderat på förr.

  • Miss Åsa

    Miss Åsa

    Heter det fyrlianglar? Bror och syster, är det samma sak som brorsan och syrsan? Dessa frågor tillhör vardagen för Åsa Sebelius som arbetar i en förberedelsegrupp på Grimstaskolan i Vällingby. På bloggen får vi följa hennes arbete med att ta emot helt nyanlända elever och hur det kan se ut när de erövrar det svenska språket. Åsa diskuterar även gärna skolfrågor i stort och i smått och har alltid perspektivet flerspråkiga elever med sig.

  • MoD

    MoD

    Vad innebär det att kunna läsa? På riktigt. Hur skulle världen förändras om alla plötsligt kunde delta i samhället, göra sig hörda, bli vad de ville? På mikronivå – föreställ dig att du hade förstått allt, på varje lektion när du gick i skolan. På vilket sätt skulle du vara annorlunda? Det är detta Reading to Learn handlar om. Det här är en blogg om Reading to Learn i synnerhet och skolfrågor i allmänhet. Följ med på äventyret!

  • UrFlippat

    UrFlippat

    Vi är två lärare som arbetar UrFlippat på Mälarhöjdens skola Vi undervisar i Ma/NO respektive Sv/SO och det tror vi kommer att tillföra en bredd till bloggen. Vi brinner för att hitta arbetssätt inom IT som gynnar ett formativt förhållningssätt och detta utvecklingsarbete dokumenterar och delar vi med oss av här på bloggen. Vi har tillgång till klassuppsättningar med iPads vilket ger oss alla möjligheter till utveckling och genomförande av våra idéer.

  • Vetenskapens Hus

    Vetenskapens Hus

    Vetenskapens Hus är en knutpunkt för skola, högskola och näringsliv. Till oss kan du som lärare ta med dig dina elever och delta i närmare 100 skolprogram. Eller varför inte gå en av våra populära lärarfortbildningar? Vi är också arrangörer för stora vetenskapliga evenemang som riktar sig mot skolan - exempelvis ForskarFredag. Här i vår blogg får du veta vad som händer i Vetenskapens Hus. Varmt välkommen!

  • VFU-aktuellt

    VFU-aktuellt

    VFU-aktuellt vänder sig till dig som är intresserad av VFU-frågor. Här hittar du nyheter och aktuellt från stadens övnings-och VFU skolor. Du får också tips om föreläsningar och litteratur kring lärarutbildning och handledning, samt forskning inom området. För mera information gå gärna in på vår hemsida www.pedagogstockholm.se/VFU

  • Flippad musik

    Flippad musik

    Ann-Sofie Leven arbetar som musiklärare i åk.3-5 och undervisar i kör åk.1-3 i grundskolan. Hennes stora passion att lära och sprida inspiration så att eleverna utvecklar sig så mycket som de själva önskar! Att använda sig av IT på olika sätt i undervisningen hjälper henne möta eleverna på deras egen nivå och intresse.

  • Brevet

    Brevet

    I Brevet reflekterar utbildningsförvaltningens ledning kring frågor som är viktiga för stadens alla elever. Här skriver bland andra Anders Carstorp, utbildningsdirektör, Håkan Edman, grundskoledirektör och Jan Holmquist, gymnasiedirektör. Du hittar Brevet även i tidningen LÄRA Stockholm. Kommentarer är mer än välkomna!

  • Programbanken

    Programbanken

    Här bloggar applikationsförvaltarna om vad som händer med de pedagogiska programmen i Stockholms stad. Vi bloggar om nyheter i programutbud inom staden men även om vad som sker i världen runt oss.

  • Pedagogiskt café

    Pedagogiskt café

    Här kan du följa samtal och tankar inför och efter Pedagogiskt café. Alltid med fokus på nyttan för Dig som pedagog. Håll dig ajour med det senaste inom pedagogik, skola och IKT. Program för cafékvällarna hittar du på: www.pedagogisktcafe.se

  • Medioteket bloggar om film

    Medioteket bloggar om film

    En fantastisk resurs! Medioteket erbjuder lärare och elever ett stort och varierat utbud av media i alla ämnen och för alla åldrar. En fantastisk resurs och ett viktigt stöd i lärandet, som öppnar för ett inkluderande arbetssätt. Vi har ett speciellt fokus på spel- filmens kraft som pedagogisk resurs. En film kan vara t.ex. en stimulerande introduktion till ett nytt arbetssätt eller tema. I bloggen kommer jag och även mina kollegor i Filmgruppen på Medioteket att ge tips på nya och ”gamla” filmer, puffa för skolbioevents och mycket annat.

  • Nätbaserad lärare

    Nätbaserad lärare

    Mitt namn är Jonas Bäckelin och jag är gymnasielärare inom naturvetenskapliga ämnen. Bloggen "Nätbaserad Lärare" handlar om lärarens yrkesroll när det gäller användandet av IT som pedagogiskt verktyg för att utveckla lärprocesser, samarbete och kommunikation.

  • Livslångt lärande

    Livslångt lärande

    I den här bloggen får ni följa med på min Reading to Learn-resa, lära er samtidigt som jag lär mig och se hur mina elever upptäcker olika textvärldar. Här får ni se hur jag utmanar mig själv och eleverna. Jag öppnar upp dörren till hur jag och mina elever lär oss för livet. Mitt motto är, ett litet steg i klassrummet kan bli ett stort steg för mänskligheten. Jag försöker att se alla elever, oavsett svårigheter ska alla känna att de lyckas i skolan. Jag som skriver heter Jessica Fidani och jobbar på Alviksskolan.

  • Elever i behov av särskilt stöd

    Elever i behov av särskilt stöd

    Jag heter Deciree Jokinen och jobbar som handläggare med frågor som rör elever i behov av särskilt stöd på grundskoleavdelningen vid Utbildningsförvaltningen i Stockholm stad. Tanken med denna blogg är att informera, ge tips och lyfta frågor och ämnen som rör elever i behov av särskilt stöd.

  • Skolbiblioteksbloggen

    Skolbiblioteksbloggen

    Mediotekets skolbiblioteksgrupp stödjer utvecklingen av Stockholms kommunala skolbibliotek. I vår blogg får du information och inspiration och möjlighet att ta del av vad som är på gång inom skolbiblioteksvärlden. Vi tipsar om intressanta konferenser, undersökningar och artiklar och bjuder på glimtar från vardagen på skolbiblioteken i Stockholm.

  • Svindlande höjder - Lärande med Stockholms gymnasiebibliotek

    Svindlande höjder - Lärande med Stockholms gymnasiebibliotek

    Oväntade och förväntade tips och erfarenheter från gymnasiebibliotekets horisont.

  • Teachers Across Borders Sweden

    Teachers Across Borders Sweden

    TAB Swedens engagerade lärare jobbar i olika delar av Stockholmsområdet. Vår kompetens sträcker sig från förskoleklass till år 9 och spänner över de flesta ämnen i skolan. Gemensamt för oss är att vi gärna delar med oss av våra färdigheter inom pedagogik och metodik till våra kollegor i Kambodja.

  • Mentorsnätverkarna

    Mentorsnätverkarna

    Nätverksledarna i Stockholms stad har till uppgift att stödja mentorer till nyexaminerade lärare i deras uppdrag. Som mentor behöver man någon att diskutera, ventilera och reflektera tillsammans med. Vi skapar möjlighet för detta genom återkommande träffar och vår blogg. Tillsammans har vi både utbildningar inom handledning, coaching och mentorskap och lång erfarenhet av att handleda lärarstudenter.

  • PIM-bloggen förskola

    PIM-bloggen förskola

    PIM på Förskolan är ett samarbete mellan Utbildningsförvaltningen och Stadens fjorton stadsdelsförvaltningar för att höja den digitala kompetensen bland den pedagogiska personalen i förskolan. Medioteket stöttar och administrerar. Och driver bloggen… Välkommen att skicka in texter, bilder, filmer eller förslag som handlar om digitalt lärande på Förskolan! Projektledare är Stefan Larsson Lindmark. PIM-gänget på Medioteket är Andreas Meschke, Anna Engström, Mikael Fallmo och Stefan Didon.

  • En bok i världsklass

    En bok i världsklass

    Barn och böcker är en återkommande aktivitet med en tävling ”En bok i världsklass” för åk F–6, inspirationsseminarier för pedagoger och skolbibliotekarier, Bok after work och särskilda programdagar på Skansen för Stockholms skolor. Barn och böcker är ett samarbete mellan Stockholms stads utbildningsförvaltning, Stockholms stadsbibliotek, Stiftelsen Skansen och Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne (ALMA).

  • Språkforskningsintitutet

    Språkforskningsintitutet

    Språkforskningsinstitutet består av en grupp utvecklingslärare och doktorander. Vi arbetar på Utbildningsförvaltningen i Stockholm. Vårt uppdrag är att i samarbete med skolorna i Stockholms stad sprida kunskap och forskningen kring språk och lärande ur ett flerspråkighetsperspektiv.

  • Max Entins Blogg

    Max Entins Blogg

    Serietecknaren och läraren Max Entin kommenterar lärarvardagen i bild här på Pedagog Stockholms blogg. Så här recenserar tidningen Skolvärlden Max Entins debutbok: ”Du möter floskelladdade skolledare, festsugna kolleger, förvirrade vikarier, felskruvade föräldrar och framför allt ett gäng fullständigt feltänkande och fasansfulla – men ibland förstås fantastiska – elever."

  • Jämställd undervisning

    Jämställd undervisning

    Här bloggade projektgruppen för Hållbar jämställdhet fram till december 2013. Hur ser en jämställd lektion ut? Når vi alltid alla pojkar och flickor med våra undervisningsmetoder? Hur tar vi nästa steg för att skapa en jämställd skola? Projektledaren Emma Laurin och genuspedagogerna Mikael Persson och Pernilla Sundström ställde frågorna och klurarade på svaren.

  • Stockholmskällans blogg

    Stockholmskällans blogg

    Här bloggade Frida Lindfors och Kettil Mannerheim om innehållet i Stockholmskällan - webbplatsen där du och dina elever hittar tusentals fotografier, texter, karter, låtar och mycket mer som berättar om livet i Stockholm genom seklen.

  • Hållbar utveckling - i ett helhetsperspektiv

    Hållbar utveckling - i ett helhetsperspektiv

    Här bloggade samhälls- och historieläraren Jennie Runesson, Kärrtorps gymnasium, fram till juni 2013. Jenny brinner för frågor om hållbar utveckling. Med bloggen ville Jenny inspirerera andra att jobba med hållbarhetsfrågor i skolan som mer än en miljöfråga.

  • Janna Scheele

    Janna Scheele

    Janna Sscheele bloggade på Pedagog Stockholm fram till juni 2013. Med bloggen ville Janna väcka lust, inspiration, glädje, lite jäklar anamma och dela en massa funderingar kring läraryrket och skolsystemet. Hon delade berättelser ur vardagen, reagerade på artiklar om skolan eller aktuella forskningsrön. Janna arbetade som lärarcoach och lärare i Stockholms stad. I somras flyttade hon norrut och arbetar idag som utvecklingsledare på BoU förvaltningen i Östersund.

  • Magnus Blixt

    Magnus Blixt

    Här bloggade lågstadieläraren Magnus Blixt fram till år 2012. Magnus som skulle vikariera en vecka men ännu är kvar som lärare på halvtid tolv år senare. Han har samtidigt många andra strängar på sin lyra: författare, föreläsare, facklig företrädare, folkdansare, ledamot av Lärarnas yrkesetiska råd och 360s lärarpanel (utser ”Lärarnas favoriter” bland skolforskningsavhandlingar).

  • Entreprenörskap i grundskolan

    Entreprenörskap i grundskolan

    För att kunna sprida goda exempel på ett entreprenöriellt förhållningssätt i grundskolan startar vi upp den här bloggen. Alla våra 15 skolor som deltar i ELIS-projektet samt de skolor i Botkyrka som deltar i BES-projektet ska kunna bidra med dokumentation och reflektioner under läsåren 2012/2013 och förhoppningsvis även längre fram. Vi kommer att få följa skolornas olika projekt och processer. Det är ju inte alltid målet som är det viktigaste utan även resan mot målet!

  • PIM-Bloggen

    PIM-Bloggen

    Här bloggade de ansvariga för PIM-projektet för grundskolan fram till 2013.

  • Vidga vyerna

    Vidga vyerna

    Vi är ett arbetslag på Handels- och administrationsprogrammet på Kista gymnasium som under våren kommer att genomföra ett projekt kallat ”Vidga vyerna”. Projektet går ut på att skapa förståelse hos våra elever för omvärlden och att motarbeta fördomar, kulturella konflikter och rasism i vår mångkulturella elevgrupp. Samtidigt utvecklar vi en entreprenöriell arbetsmetod för arbetslaget. Projektet finansieras med medel ur Olof Palmes minnesfond. I bloggen reflekterar vi lärare över arbetet med projektet!

  • I huvudet på en förstelärare

    I huvudet på en förstelärare

    Här bloggade Johanna Stjernlöf om sitt jobb som förstelärare i matematik på Ekensbergsskolan och handledare i matematiklyftet.