Vad innebär det att undervisa?

ESO-rapporten ”Att lära av de bästa – en ESO-rapport om svensk skola i ett internationellt forskningsperspektiv” handlar ytterst om den frågan. Rapporten presenterar en översiktlig genomgång av internationell forskning om faktorer som påverkar elevers mätbara resultat. De forskare som refereras är främst Hattie, Marzano och Timperley men också studien som gjordes 2007 av managementfirman McKinsey. Rapporten är skriven av Dn:s ledarskribent Johannes Åman på uppdrag av ESO, Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi, Regeringskansliet, Finansdepartementet. Rapporten är på knappt 100 sidor och lättläst!

I slutkapitlet med rubriken Vad bör göras? sammanfattar författaren huvudproblemen för effektiv undervisning och effektiva lärarutvecklingsprogram med tre ord: förvrängning, kompetensbrist och hybris. Detta vore spännande att diskutera!

Du hittar rapporten på: ”Att lära av de bästa” (här hittar du också en webbsänd presentation av rapporten)

Direktlänk till rapporten är: http://www.eso.expertgrupp.se/Uploads/Documents/ESO2011-8-till-webben.pdf

Kommentera


*