Lucka 14: Maria Sandberg

Vi säger grattis på födelsedagen till vår lucka nr 14-lärare Maria Sandberg, ma- och no/tekniklärare på Nya Elementar i Stockholm. Och grattis till oss i TAB som har fått dig som medarbetare. Du gör skillnad.

Kambodja och arbetet med lärarna i organisationen Lärare utan gränser överträffade alla mina förväntningar. Jag hade tidigare under en kort period bott i Kambodja och längtade sedan dess tillbaka till vännerna, familjen jag bodde med och landet som sådant med all dess doft, färg och mat och förra sommaren fick jag så chansen att återvända. Det blev veckor av skratt, roliga upptåg och intressanta samtal med nyvunna kollegor från flertalet länder.

Jag åkte med min kollega och vän Johanna Nordén och våra förberedelser startade långt innan sommaren med möten och planering. Vi la ner mycket tid på att översätta övningar vi tänkt göra och ta fram bra material till ett kit lärarna skulle få med sig till sina skolor på avslutningsdagen. Temat för vår workshop var mänskliga rättigheter, genus, sexualitet och hur undervisning på dessa teman kunde läggas upp.

Väl på plats i Kambodja började vi med att göra två studiebesök. Ett på UNFPA (FN:s befolkningsfond) och ett annat på RHAC (Reproductive Health Association of Cambodia motsvarande RFSU). Det vi framför allt samtalade om var vilka utmaningar den Kambodjanska skolan står inför och vad som skulle behöva utvecklas i undervisningen beträffande just mänskliga rättigheter, genus, sexualitet, samlevnad och identitet. I Phnom Penh träffade vi även två kambodjanska vänner till mig Bunnak och Sokha och vi diskuterade landets utveckling, svårigheter och utmaningar. Det finns så mycket framtidstro bland dagens unga men också en besvikelse över att det går för långsamt och att politiker utnyttjar sin makt för egen vinning.

Efter två dagar i huvudstaden kände vi oss berikade av våra möten och laddade att börja workshopen. Vi träffade våra tolkar; två mycket trevliga och vänliga unga herrar som senare skulle bli vår dörr in i de kambodjanska lärarnas liv, deras arbete var helt ovärderligt för oss och de visade sådan samarbetsvilja och oblyghet. Det är inte lätt för alla att prata om anatomi, sexualitet och samliv och framför allt inte på ett främmande språk men de slog upp obekanta ord och gjorde verkligen sitt yttersta för att göra översättningarna så korrekta som möjligt.

Första dagen började med en invigning och vi satt och blickade ut över havet av människor, någonstans där fanns de lärare som skulle delta i vår workshop. Jag fick nästan nypa mig i armen för att förstå att det nu satte igång. Vårt nummer ropades upp och vi gick upp till det klassrum vi skulle undervisa i. Det var lite pirrigt att kliva in i klassrummet och möte de 20 lärare som väntade på oss men mest var vi nyfikna på vilka de var och hur allt skulle gå.

Dagarna flög fram, gruppen arbetade bra tillsammans, gav av sig själva och var nyfikna och villiga att lära nytt och utvidga sitt tankesätt. Vi introducerade många nya undervisningsmetoder och testade olika sätt att diskutera. Vi placerade också en frågelåda i klassrummet och vi tänkte att det kommer nog inte bli så många frågor. Men när vi efter dagens slut vittjade lådan var den nästan full.

Tiden i Siem Reap minns jag med värme inte bara för att jag fick vänner för livet och kollegor från flertalet länder utan också för att jag fick med mig så mycket värdefull kunskap. Internationellt arbete vidgar ens vyer och ger nya perspektiv som berikar mig som lärare och som människa.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.