Micke Gunnarssons tips för att avsluta spelande inför maten på ett bra sätt

mickeKänner ni igen den här situationen?
”[stoppa in ditt barns namn här] maten är klar! Nu får du sluta spela.”
Ingen reaktion. Du ropar igen, högre denna gång. Inget barn kommer. Du travar iväg till din son eller dotters rum och upptäcker att verderbörande ohämmat spelar vidare och inte tycks bry sig det minsta om en sådan trivial sak som middag. Här följer en konfliktupptrappning där du som förälder kanske till och med till slut tar till en maktmetod i form av avstängning av ström eller nätverk eller liknande. Inte den trevligaste starten på en gemensam middag va?
Nu har jag precis lyssnat på Micke Gunnarsson på SETT-mässan där han tog upp detta ämne. Här kommer hans tips vilket jag definitivt själv tänker prova.
Micke går in på sin sons rum. Han ställer sig en stund och tittar över axeln för att sätta sig in i vad som händer på skärmen.
”Är det Minecraft du spelar?” frågar han sin son.
”Ja men stör inte.”
”Oj det ser avancerat ut.”
”Det är det.”
”Vad är det där röda? Är det en bomb?”
”Ja det är en bomb. Jag kan förklara sen.”
”Jag har lagat lite mat och vi tänkte äta snart. Hur mycket tid tror du att du behöver för att avsluta på ett schysst sätt?”
”Sex minuter.”
”Är du säker på det? Räcker det? Det ser ut att vara inne i ett rätt kritiskt läge.”
”Det räcker. Jag har koll.”
Det här upplägget säger Micke funkar i 95 % av fallen. Tricket är att visa respekt och intresse. Samtidigt blir det en liten utmaning för grabben att se till att komma i mål på sex minuter som han faktiskt lovat.
Pelle

Bloggtoppen mars 2015

Bloggtoppen för mars 2015 ser ut så här.

  1. Läs- och språksatsningen
  2. Lärande & bedömning
  3. UrFlippat
  4. Gränslöst digitalt lärande
  5. Språkforskningsinstitutet
  6. Miss Åsa
  7. Provfri matematik – bedömning i praktiken
  8. Kulan – mötesplats för kultur, förskola och skola
  9. MoD
  10. Förskolebloggen

Grattis förskolebloggen som gått rakt in på listan! Vi visste väl att intresset för förskolefrågor var stort. Gränslöst digitalt lärande har klättrat sex placeringar och MoD har poppat upp på listan igen.

Redaktionen var nyligen på Analytics-kurs så nu hoppas vi kunna få ännu mer ut av statistiken. Men en sak som slog oss är hur svårt det är att tolka siffror och säga vad som är bra eller dåligt. Att många personer lämnar en viss sida kan både betyda att blev lockade in på fel ställe eller snabbt hittade uppgiften de sökte. Därfär får vi inte glömma bort att prata direkt med våra läsare och lära oss mer om deras behov.

Hur som helst har vi fått en statistikmodul till WordPress installerad vilket ska göra det enklare för er att själva gå in och kolla era siffror. Men tyvärr fick vi den inte att fungera vid första försöket. Men vi kollar vidare på det och återkommer.

SETT och flödestips

Eftersom det snart är dags för SETT igen har vi satt ihop en liten guide till mässan. Där hittar ni bland annat följande länk till ett gemensamt flöde för alla som bloggar om SETT.

http://pedagogstockholmblogg.se/blog/tag/SETT2015/

För att komma med i flödet, som brukar få många läsare, är allt ni behöver göra att tagga upp era inlägg med SETT2015. Ni skriver alltså det ordet (och exakt det!) i fältet Etiketter inne i bloggpanelen.

Om ni själva vill göra liknande flöden och länka till är det bara att titta på hur länken är uppbyggd. Enklaste sättet är att klicka på en Etikett (som heter Nyckelord på utsidan) på din egen eller någon annans PS-blogg, kopiera adressen och byta ut blognamnet mot ”blog”.

Om jag till exempel vill se vad alla bloggare skrivit om nyanlända kan jag ta denna länk från språkforskarna

http://pedagogstockholmblogg.se/sprakforskningsinstitutet/tag/nyanlanda/

och ändra till.

http://pedagogstockholmblogg.se/blog/tag/nyanlanda/

Nya bloggar

Du har väl inte missat att vi har två nya bloggar? 1:1 – 2016 och Läslyftet i Stockholm. Gå gärna in och hälsa de välkomna med en kommentar.

 

Vi ses väl på SETT?

 

Pelle

Gör en peppburk till en kollega

Alla har vi våra dagar när vi är lite nere, trötta, hängiga eller kanske bara lite missmodiga. Det är då vi behöver slöjdläraren Marcus Vildirs uppfinning: Peppburken.

Peppbruken är en liten, liten ask (gärna i fickstorlek) och i botten på den skriver du något peppande och ger sen bort till en kollega som behöver bli påmind om att hen är fantastisk/rolig/snygg/cool/snäll/härlig eller kanske allt på samma gång!

Här visar Marcus hur du gör burken, och det är inte alls så svårt, glöm bara inte att fläska på med tvingar!

/Calle

Skapande slöjd Sthlm

Det bubblar av kreativitet i slöjdämnet på Stockholms skolor och i många olika former.

I onsdags besökte jag Girls Code Club på Mälarhöjdens skola där tjejer i årskurs sex stannar på en efter-skolan-klubb för att digital slöjda, koda, i scratch.

GCC-3

Det blir en WOW effekt, det var jag som fick den att göra det här, när tjejerna får se vad de kan göra med kod.

GCC-2-508x255

Klockan tre har alla slutat skolan men stannar kvar för att lära sig koda. Det är förvånade utrop, fokus,  frågor kastas rakt ut och de hjälper varandra och frågar ofta: hur gjorde du det där? med imponerade röster.

GCC-1

Dagen efter var jag i Blommenbergsskolans träslöjdsal där Marcus Vildir tillverkar automator i trä med sina elever.

Slöjd-2 Slöjd-3

I Marcus klassrum börjar alla elever med att slöjda ett självporträtt. De får hitta ett uttryck, vara kreativa och dessutom ska de limma, spika och skruva någonting i projektet. Kan man de tre momenten kommer man långt, menar Marcus.

Slöjd-4

Fliten och kreativiteten som bubblar i slöjden kan göra vem som helst lycklig och jag önskar att det fanns slöjdsalar även för vuxna som blir slöjdbitna, som en alla-kan-slöjda sal. Men vänta det finns ju!

I mötet mellan det digitala och slöjdandet uppstår de mest fantastiska saker, ni har väl inte missat IT-pedagogen Karin Nygårds på Sjöstads skolan som tillsammans med syslöjden låter elever sy spelkontroller. Det kallar jag digital slöjd.

Nu ska undertecknad resa sig från sin dator och gå och vara lite taktilt kreativ, kanske blir det lite pappersslöjd. Ha en slöjdig helg!

Slöjd-1-508x285

Marcus Vildir gör tummen upp för slöjdandet.

/Calle

Pedagogsajter och Skolverket i samarbete

Vi har varit på konferens i Karlstad med våra pedagogsajtvänner. Denna gång var även Skolverket på besök i form av Katarina Lycken Rüter och Anette Holmqvist.

De har en väldigt positivt syn på pedagogsajterna och ser möjligheter till samarbete för att skapa en mer nationell plattform. Det är så klart både glädjande för oss att höra och en superintressant samarbetsform med små regionala redaktioner som samarbetar och skapar någonting på en nationell arena tillsammans med Skolverket.

Redan nu är Pedagog Stockholm del av Skolverkets material ”7 timmar om…” i form av två filmer. Det är en satsning inom ramen för kollegialt lärande och mer material inom flera olika områden kommer framöver.

Elevfokus

Vi hamnade också i en spännande diskussion med Pedagog Örebro om elevfokus. En elev som gav sin syn på hur det är att vara en elev med autism,  fick ett enormt genomslag och det väcker många tankar. Vi kommer att ta med oss dessa tankar och fortsätta fundera på hur vi kan låta elever komma till tals om sin undervisning. Läs blogginlägget här:

http://pedagog.orebro.se/att-vara-en-autistisk-elev/

Prioriteringar framöver

Det är lätt att komma hem från en konferens med många idéer. Alldeles för många. Prioritering och fokus krävs trots allt för att lyckas och därför satte vi oss på tåget hem och sammanfattade våra viktigaste fokusområden under den närmsta tiden. Så här blev det.

  1. Nå samtliga lärare i Stockholm
  2. Samarbete med Skolverket
  3. Elevfokus och barnrättsperspektiv

En skola för innovationsnördar

I torsdags var jag ute på Stockholm Science & Innovation School (SSIS) i Kista och filmade Pedagog Stockholms nästa film. Den kommer att handla om hur skolor kan skapa långsiktiga samarbeten med företag, gränsöverskridande undervisning mellan matte och engelskan med hjälp av augmented reality samt ge förslag på nya sätt att arbeta ämnesövergripande.

På SSIS präglar tekniken hela skolan, de arbetar med matematik på engelskan, gör husritningar över ekologiskt hållbara hus i tekniken och har de flera företagssamarbeten med globala It-företag. Varje torsdag kommer en expert och föreläser för eleverna, i torsdags var Magnus Wester från Ericsson på besök. Hans arbete går ut på att hitta nya innovationer och under en timme pratade han om innovationsprocesser och höll i en kort kreativ övning där eleverna skulle hitta så många användningsområden som möjligt för en tegelsten. Eleverna lyssnar uppmärksamt, men mitt under Magnus Westers föreläsning smiter 6 elever iväg. De ska programmera robotar med det indiska företaget TATA och några elever från Rinkebyskolan.

Elever tänker

Eleverna arbetar hårt med att konstruera ekologiska hus, det är mycket att tänka på. Läraren Barbro Järse har själv byggt ett sådant hus och vet precis vad man ska tänka på. 

Magnus Wester

Magnus Wester från Ericsson föreläste om om innovation, processer, hur hjärnan fungerar. Han rekommenderade även eleverna att halvsova på lektionen för att de ska vara som mest kreativa.

Elever lyssnar

Och eleverna lyssnar intresserat, även om en verkar nappa på hans råd att slumra till lite.
Mona &

Eleverna gillar att företag kommer och besöker skolan, det ger verklighetsförankring i undervisningen.

Leo & Kevin
Leo brinner för företagande medan Alexander ser fram emot sommarens praktik på ett amerikanskt spelföretag.

Mattias

För Mattias Wickberg är det självklart eleverna ska lära sig tekniska termer på engelskan eftersom engelskan är koncernspråk i de flesta IT-företag.

Filmen kommer på Pedagog Stockholm i nästa vecka.

/Calle

Sportlov!

Äntligen är det dags för Sportlov, några av er åker till

Trysil_På ski i Trysil_blogg

Andra stannar hemma med

Erin_The Stack

Men vad ni än gör hoppas jag ni får lite go

Go fika

Trevligt sportlov!

Calle, Helena och Pelle

 

Här är bilderna från Edcamp Ma/No 11 februari 2015 på Södermalmsskolan

edcamp6edcamp7edcamp8edcamp9edcamp10edcamp11edcamp12edcamp13edcamp14edcamp15edcamp16edcamp17edcamp18edcamp19edcamp20edcamp21edcamp22edcamp23edcamp24edcamp25edcamp26edcamp27edcamp28edcamp29edcamp30edcamp31edcamp32edcamp33edcamp34edcamp35edcamp5edcamp36

 

edcamp1edcamp2

Bloggtoppen framöver

Jag var på kurs hela förra veckan och hann aldrig göra någon analys inför bloggtoppen vid månadsskiftet. Vid en snabb titt nu såg jag också att det inte fanns lika mycket att kommentera denna gång som det varit tidigare. Några bloggar har bytt plats på listan med varandra men inga radikala förändringar.

denna sida är de tio bloggar som har gått bäst under månaden alltid ordnade som en topplista. Så är du nyfiken kan du alltid gå dit.

Bloggtoppen har hittills varit ett lärorikt experiment och jag tycker mig se en ökad medvetenhet och mer stringens i bloggandet. Ert sammanlagda resultat har ju varit fantastiskt som jag skrev om i detta inlägg. (Se grafen längst ned).

Men jag kan tänka mig att jobba lite annorlunda framöver. En del idéer finns, men jag tar tacksamt emot input från er också. Vad kan vi på redaktionen bäst göra för att stötta er i ert bloggande? Det är 10 000-kronorsfrågan för i dag. Har du svaret? Skriv det gärna i kommentarsfältet nedan.

Edcamps – lämna offerkoftan hemma

– Edcamp är en knytkonferens där ni själva står för innehållet, presenterar Per Falk gårdagskvällens Edcamp på Södermalmsskolan. Att det är intresset är ert eget ansvar. Sätt inte på er en offerkofta, om det inte är kul och givande – gå vidare!

Tillsammans med Camilla Askebäck Diaz, Tommy Lucassi, Daniel Barker och Helena Dalivin har han ordnat kvällens Edcamp för Matte/NO-lärare där över 70 lärare från Huddinge, Nacka och Stockholm utbyter tips, erfarenheter och pratar undervisning.

Har du inte varit på ett Edcamp? Det är inte så krångligt, det är en slags knytkonferens där lärare får utbyta erfarenheter och det finns bara en regel, the rule of two feet. Är inte samtalet så stimulerande som du trodde eller känner du dig färdig rör på dig till en annan grupp! Edcamps är öppna och välkomnade tillställningar så om du har vägarna förbi Tokyo den 29:e februari titta in på Edcamp Tokyo med temat Play to Learn/Learn to Play.

Edc_Trängsel

Trängsel när besökarna ska välja ämne för första samtalet.

Några bekanta ansikten för Pedagog Stockholms besökare är Tommy Lucassi, Daniel Barker och Helena Davilin som inledningsvis höll varsin miniinspirationsföreläsning för att sätta fart på de små grå. Och fart blev det. Eftersom det är det egna intresset och nyfikenheten som styr, slänger en lärare med passion ur sig:
– Jag kan ingenting om det, men jag vill verkligen prata programmering! när det är dags att välja ämne.

Vad intresserar dig?

Edc_Bordet

Ena änden av bordet talar appar, andra änden fascineras av Blu-Bot.

Vid ett bord sitter en stor grupp lärare, ena bordshalvan diskuterar appar som man kan använda för att programmera med eleverna medan andra änden av bordet fascineras av en programmerbar robot. Men när samtalet glider över till hur eleverna får syn på det pedagogiska innehållet och inte bara ser det som lek och spel lyssnar alla intresserat.

I rummet intill står Helena Davilin från Mälarhöjdens skola och pratar om en legorobot som hon programmerat och hur begeistrade eleverna blir av den. Det fullkomligt lyser ur ögonen på Helena och publiken. En av dem som lyssnar är Anneli från Saltsjöbadens samskola som berättar hon att hon fått ett teknikstipendium på 10 000 kronor och ska köpa en programmeringsbar robot för dem.

Edc_Helena Davilin

Fart och fläkt när Helena Davilin föreläser.

Edc_Robot

Roboten EV3 är centrum för allas uppmärksamhet.

Men allt handlar inte om teknik och programmering. Vid ett bord sitter ett gäng lärare och samtalar om hur man kan förnya matematikundervisningen. Johanna Bolling från Huddinge ger många praktiska tips på hur hon underlättat undervisningen genom att låta eleverna hjälpa varandra.
– Jag sätter upp fyra A4 på tavlan, ett för varje räknesätt, där eleverna kan skriva upp sitt namn och vilket problemområde de är säkra på och kan hjälpa sina kamrater med. Då kan jag frigöra tid för att hjälpa till där jag verkligen behövs, säger Johanna och de andra i gruppen antecknar.
Vid ett annat bord delar de generöst med sig om hur man kan arbeta ämnesövergripande och tematiskt i No/So.
– Leonardo da Vinci, vilket drömtema att arbeta med utbrister en lärare.

Skit i artigheten, rör på dig!

Edc_Emma & Emma

Nästa gång Emma och Emma besöker ett Edcamp ska de inte vara så förbannat artiga.

Emma Nordenbris och Emma Palmqvist arbetar båda på Vittraskolan där de undervisar i matematik.
– Jag gillar att det är fullt fokus på innehållet och undervisningen, och inte en massa artigt småprat, säger Emma Nordenbris.
– Man får lyssna på en massa sjukt bra lärare och kan koppla det till det man gör själv, instämmer Emma Palmqvist.
Emma och Emma säger att det tas upp ganska många saker de har gått runt och funderat på och genom att träffa andra lärare som går i samma tankar eller redan arbetar med det, känner de att de inte är helt fel ute.
– Man behöver bekräftelse på det man gör när skoldebatten ser ut som den gör. Den får en att tvivla på sig själv.
De är båda förstagångsbesökare på en Edcamp och säger att de definitivt kommer gå på Edcamp igen nu när de lärt sig hur de ska utnyttja tillfället bättre.
– Första samtalet satte jag mig längst in i ett hörn. Det ska jag inte göra nästa gång för jag kunde inte röra mig och byta till ett annat samtal när jag kände mig färdig, säger Emma Palmqvist.
Emma håller med:
– Nästa gång ska jag inte vara så artig, man måste våga röra på sig.

 Vi ses i Nacka!

Edc_Christopher

Christopher Arunasalam är lycklig vinnare till ett bokpaket.

Christopher Arunasalam, IT-ansvarig på Saltsjöbadens Samskola i Nacka, var en av dem som besökte Edcamp för första gången och vann ett bokpaket. Han kom till Edcampet tack vare att en kollega bjöd med honom. Fastän han inte var pedagog berättade han att han fick ut mycket av knytkonferensen eftersom han fick tips på nya appar och program som kan användas i skolan.
– Mitt arbete är att vara realist och se till att skolan får ut så mycket som möjligt av den teknik som finns tillgänglig.
På frågan om han kommer att besöka Edcamp igen svarar Christoper:
– Absolut, om det är något som intresserar mig.
Han efterfrågan samtal kring IT-lösningar på skolan och hur man kan utnyttja enkla lösningar och olika appar och program, för att göra så mycket som möjligt med små medel.

Camilla Diaz, mattelärare på Södermalmsskolan ler lyckligt och pustar ut. Efter ungefär halva kvällen har gått kan hon äntligen andas ut. Hon berättar att detta är hennes fjärde Edcamp hon är med och arrangerar, men att det ändå dyker upp oväntade praktiska saker hela tiden.
– Men nu ska jag landa, nästa omgång ska jag delta i samtalen.

Edc_Per & Camilla

Camilla instruerar deltagarna hur samtalen ska gå till. Per är överraskad och glad för alla förstagångsbesökare.

Eftersom det ändå var så många förstagångsbesökare måste man säga att det var lyckat och att allt det hårda jobbet har gett avkastning. Bra jobbat Camilla, Per och alla ni andra!

Vi ses väl på nästa Edcamp i Nacka den 2/3 med tema kollegialt lärande?

Här finns fler bilder från Edcampet den 11 februari 2015.

Calle & Helena