God jul och gott nytt år!

Vi vill passa på att tacka alla som vi har samarbetat med under 2013. Det har varit ett oerhört spännande och intensivt år. Utan era tips, bidrag och engagemang skulle inte Pedagog Stockholm vara det myller av inspiration och kunskap som det är idag. Med glädje ser vi hur delad kunskap och goda idéer sprider sig i Stockholm och resten av landet. Den finaste återkopplingen som vi kan få, är det faktum att flera nya pedagogsajter har lanserats bara i år.

Vi önskar er alla en fin och synnerligen god jul- och nyårshelg!

Vi ses på det nya året!

Och kom i håg att fillma liggande!

/Eva-Li, Pelle och Helena

Större utväxling med Open badges? #digiskol

När hela redaktionen stod tre dagar på kvalitetsmässan i Göteborg kände vi oss aningen frustrerade över att vi under dessa dagar inte kunde producera något material på Pedagog Stockholm. Det positiva var dock att vi hela tiden såg hur våra fantastiska bloggare jobbade på. Nya blogginlägg producerades och twittrades runt och höll sajten levande utan vår inblandning.

Det är känt att, om man som egen företagare endast säljer sin egen tid, kommer man att nå ett tak för hur mycket man kan tjäna. Veckan har bara ett visst antal timmar och det finns en gräns för hur högt timpris går att ta ut. Men genom att anställa människor kan utväxlingen bli en helt annan.

Nu jobbar vi inte med att tjäna pengar och betalar ingen för att blogga. Men utväxling har ändå blivit ett av våra nya ledord och fokusområden. Hur ska vi få större utväxling? Hur får vi fler att blogga för oss? Hur får vi de som redan bloggar att nå ut mer och längre? Hur ska vi få fler att skapa filmer om skolutveckling?

Vi tittar just nu därför på att använda oss av open badges. Ett initiativ för att ge folk erkännande för sina kunskaper eller insatser som de kan ha nytta av i sin karriär. Vi gör detta som vår del i Digitala skollyftet.

Om det här faller väl ut kan vi dela ut utmärkelser till erkänt duktiga bloggare. En utmärkelse som förhoppningsvis kan sporra den bloggande läraren och dessutom vara värdefullt för densammes karriär.

Debatt om coachning i skolan

Stockholms lärarcoacher

Nyligen kritiserade Svenska Dagbladet skolcoachning i artikeln Coachning av lärare får hård kritik. Kritiken bemöts av både vår bloggande förstelärare Johanna Stjernlöf i posten Coachning för att utveckla undervisning? och vår före detta bloggare och lärarcoach Janna Scheéle i inlägget Coachningens vara eller icke-vara som metod att öka lärande och utveckla undervisning.

Just nu tittar utbildningsförvaltningen på hur  arbetet med lärarcoacher kan drivas framöver.

Här kan du läsa vad Ann Öhman Sandberg, som forskar om lärarcoachprojektet, skriver om saken: Stora skillnader mellan Stockholms stads och Skolverkets satsningar på coachning

Pedagog Stockholms sida om lärarcoacher hittar du här.

/Pelle Mårtenson

Kodknackande svensklärare

Har ni sett att ytterligare en av våra lärare har hamnat i ett positivt reportage i Svenska Dagbladet? Förra gången var det Daniel Barker, nu är de Karin Nygårds i artikeln Populärt knacka kod efter skolan.

Det här är också ett intressant exempel med tanke på Digitala Skollyftet som just nu pågår. Karin har lärt sig allt hon kan om programmering i det utvidgade kollegiet.
Här finns vår film om Karin där hon berättar hur hon som svensklärare lär sina elever att programmera.

Pedagog Stockholms kursmål för #Digiskol

Jag och mina kollegor Pelle och Helena har nu börjat formulera våra kursmål för vårt deltagande i det Digitala skollyftet. Så här långt kom vi idag.

  1. Lära mer om Bambuser och se om Pedagog Stockholm kan ha nytta av det. Ett mål är att prova olika livesändningar under vårt deltagande på Kvalitetsmässan i Göteborg, 19-21 oktober.
  2. Lära mer om Creative Commons licenser och hur vi kan utöka vår digitala bildbank.
  3. Bli bättre på omvärldsbevakning för att kunna få syn på var Pedagog Stockholms reportage och filmer dyker upp för olika sammanhang. Finns det fler och bättre verktyg än Google Alert?

Här hittar du vårt dokument med redaktiones kursmål för #digiskol. Vi jobbar vidare med dokumentet allt eftersom kursen går framåt.

Här nedanför kan du läsa våra tidigare inlägg om det Digitala Skollyftet.

http://pedagogstockholmblogg.se/redaktionen/2013/09/13/bli-en-del-av-det-digitala-skollyftet-alla-far-vara-med/

http://pedagogstockholmblogg.se/redaktionen/2013/10/28/digitala-skollyftet-digilyftet-ar-pa-rull/

/Eva-Li

Digitala Skollyftet #digiskol är på rull

Sharing is caring. Idag rullar MOOC-kursen Digitala skollyftet igång. Besök deras monter på Skolforum och följ deras flöden på Twitter och Bambuser. I filmen här ovanför föreläser Sara Mörtsell om vad kursen innebär och hur den kommer att utformas.

Digitala skollyftet är en öppen kurs. Du väljer själv hur och när du vill aktivera dig i kursen. Och i vilken omfattning du vill delta.

Vi på redaktionen för Pedagog Stockholm har anmält oss till #Digiskol. Vi ser mycket fram emot att följa kursen.

En annan nyhet för dagen är att två forskare från Göteborgs universitet kommer att observera Digitala Skollyftet. Doktoranderna, som heter Niklas Karlsson och Anna-Lena Godhe, har skrivit en text där de förklarar lite mer om vad detta innebär.

Vi skrev om Digitala Skollyftet här tidigare.

Läs mer om Digitala Skollyftet här.

Här nedanför kan du se den första inspirationsföreläsaren Anne-Marie Körling när hon föreläste idag på Skolforum.

/Eva-Li

Grattis du är en stjärna!

För ett tag sedan bad vi er att tipsa oss om riktigt duktiga och kreativa lärare och förskollärare. Kollegor som ni gärna skulle vilja se mer av i reportage, filmer och bloggar på Pedagog Stockholm. Glädjande nog fick vi in över 50 förslag. I dag skickar vi ut ett brev och en bok till alla lärarstjärnor som vi fick in tips om. En uppmuntran i vardagen från kollegor till uppskattde kollegor.

Vi har redan bokat in reportage och filmer med flera lärare och på skolor där vi nte har varit tidigare. Under hösten och våren får ni se reultatet på www.pedagogstockholm.se

Naturligtvis går det bra att fortsätta att skicka in förslag på lärarstjärnor i Stockholms stad. Skicka namn, skola/förskola och en kort motivering till redaktionen på pedagogstockholm@stockholm.se. Vi skickar vår bok med Max Entins teckningar som tack till tipsaren, så länge lagret räcker. Naturligtvis överraskar vi också den föreslagna stjärnan med ett brev och en bok, även det så länge lagret med böcker räcker.

/Eva-Li

Allt ljus på Stockholms stads lärare

Just nu har vi all time high i vår filmstatistik. Vi har till stor del Svenska Dagbladet att tacka för draghjälpen. De hörde av sig när de hade skrivit en artikel om Daniel Barker och flipped classroom och frågade om de fick göra en kortversion av vår film med honom.

I artikeln Föreläsning på film lyfte lektionerna har SvD lagt in Pedagog Stockholms förkortade film där de lite mer lärartekniska hur-gör-man-delarna är bortklippta. Våra lärare vill gärna veta hur man till exempel kan använda sin iPhone för att spela in en genomgång, precis så som Daniel gör. Men för den stora publiken räcker det så klart att se vad han gör och vilka effekter det får. När arbetssättet sen kan kopplas ihop med läxdebatten ökar intresset så klart ännu mer.

Vi vänder oss till lärare men vägen till lärarna är inte alltid spikrak. Nu hoppas vi att många föräldrar får upp ögonen för detta arbetssätt och tar diskussionen vidare till sina skolor. På så sätt kommer fler lärare till oss för att se filmerna, diskutera med sina kollegor och elever, ställa frågor till Daniel och fortsätta utveckla sitt arbete. Exakt det som är syftet med Pedagog Stockholm.

Prisat arbetssätt

Daniel Barker var finalist i Guldäpplet förra året och Pedagog Stockholm gjorde hans presentationsfilm inför tävlingen. I år är det Katarina Lycken Rüter som representerar stockholmslärarna i finalen och just nu jobbar jag med hennes film.

Daniel och Katarina är båda gymnasielärare men undervisar i helt olika ämnen. Men oavsett om ämnet är matte, fysik, svenska eller religion finns det många paralleller. Som yttre observatör är framförallt drivet i klassrummet, effektiviteten i undervisningen och alla elevers delaktighet väldigt påtagligt.

Både Daniels och Katarinas elever har sina lärare ständigt närvarande i form av filmer de när som helst kan se i sina mobiler. ”Det är lite mycket av dig Katarina. Vi har dig både hemma och i skolan. Men det är ok”, säger Katarinas elever.

På vår sida med Verktyg för formativ bedömning kan du läsa och se film med Katarina och flera andra av våra lärare.

Här kan du se vår film om hur Daniel Barker jobbar med flipped classroom.

Läs också om Daniel Barker på Computer Sweden: Han låter lektionerna flippa helt.

Pelle Mårtenson

Besök Goda exempel mässan den 26/9!


Du som vill lära nytt, inspireras eller bolla idéer med kollegor – välkommen till Stockholms stads egen mässa med goda exempel. Runt om i stadens verksamheter pågår en ständig utveckling, i stort och smått. Vi har mycket att vara stolta över och mycket att lära av varandra. Nu ordnar Stockholms stad en mässa för stadens alla medarbetare den 26 september på Kulturhuset, där stadens verksamheter ställer ut, visar upp och delar med sig.

Läs mer om mässan och se hela programmet här

Välkommen!

/Eva-Li

Bli en del av det Digitala Skollyftet – alla får vara med

Vecka 44 startar Skollyftet sin öppna och storskaliga webbkurs, Digitala Skollyftet, för förskollärare, lärare och skolfolk. Det är en så kallad Mooc-kurs (Massive Open Online Course) en öppen distanskurs som man är med och utformar samtidigt som man går kursen.

Kursen passar både dig som har lång erfarenhet av det utvidgade kollegiet och dig som är helt ny. Målsättningen är att man som deltagare ska utveckla nya förmågor, kontakter och nätverk samt hitta nya kanaler att bygga dem i.

Läs mer om kursen här

Anmäl dig här

Iniativtagare till kursen är

Anna Kaya – @Anna_Kaya
Gunnel Thydell – @GunnelThydell
Sara Mörtsell – @SaraMrtsell
Per Falk – @perfal

Kontakta dem gärna på Twitter.

Det här är riktigt spännande att få vara en del av. Ta chansen! Det kommer vi att göra.

/Eva-Li

Skollyftet är en samlingsplats för lärare och andra som verkar i, och för, skolan och förskolan. Skollyftet är helt obundna och består av lärare och andra skolintresserade. Kontakta Skollyftet här redaktion.skollyftet@gmail.com