Det stora fjärilssläppet i Tensta

Fjäril-2

Så var det äntligen dags för eleverna i klass 2 b på Gullingeskolan i Tensta att släppa ut sina färdiga fjärilar. Läraren Monica Åsander hittade en perfekt plats för släppet; en äng full av maskrosor, vilket är mums för en fjäril.

Pedagog Stockholm har tidigare berättat om klassen som under några veckors tid följt larvens utveckling till färdig fjäril. Läs reportaget här. Lektionerna ingår i NTA-programmet, vilket är utbildningsförvaltningens satsning på naturvetenskap och teknik i grundskolan.

Fjäril-4Sedan reportaget skrevs har de små oansenliga larverna, via puppor, utvecklats till vackra flygfärdiga tistelfjärilar (Vanessa cardui).

Även parallellklassen 2 a har haft fjärilar på schemat, så i torsdags var det dags för totalt nästan 60 fjärilar att få sin frihet.

Den stora ängen, full med lysande gula maskrosor, var en perfekt plats för släppet. Eleverna var ivriga, även om flera helst ville behålla fjärilarna.

Fjäril-3 Jag vägrar släppa min Lillepupp, jag kommer sakna honom, säger Danilo.

Men tänk på att fjärilarna kommer tycka det är jätteskönt att komma ut, säger Monica Åsander.

Någon rusning på fjärilarna blev det nu inte. En efter en skulle de släppas, men de flesta verkade föredra att stanna kvar på elevernas utsträckta händer. Till slut hade alla fjärilarna flugit ut i friheten, många landade på närmaste maskros och började genast äta.

Fjäril-5Eleverna återvände till klassrummet och gjorde klart sina pappersfjärilar som sedan klistras upp på ett fönster i korridoren.

De har tidigare skrivit och berättat om fjärilar och svarat på frågor som vad fjärilar äter, vad de bor och vad de gör.

Till hösten är det dags för klassen att ta sig an ett nytt spännande NTA-tema.

/Birgitta Wiberg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.