Skumma tomtar gick åt i ett nafs

Tack för all positiv och fin respons på vårt julkort. Eftersom många har varit nyfikna på våra mikrade tomtar tänkte jag berätta lite om deras öde. Vi börjar från början.

Skumtomtar En tallrik tomtar precis uttagen ur mikron efter en halvminut på fulleffekt.

Skumtomtar

I vårt julkort körde vi skumtomtar i mikrovågsugn så de svällde till tredubbelstorlek och blev delikat sega och varma, men med tanke på hur mycket godis och pepparkakor vi har smällt i oss under december kunde redaktionen inte sätta i oss alla själva, så vi satte ut dem i personalrummet. Först var våra medarbetare misstänksamma mot de skumma tomtarna och undrade var det var vi ställde fram. De ser inte så jättegoda ut när man har tagit några stycken, de får en look som påminner om rå fläskkotlett. Men efter att den första personen smakat, och dessutom tagit om, gick de åt i ett nafs. Så här såg tallriken ut efter femton minuter i fikarummet. En halvtimma senare var tallriken renskrapad. Och det var inga barn på besök!

Men hur smakar de då? Hallon, nötigt, kola, julmust, skumtomtarna får en mycket mer komplexsmak men den största skillnaden är konstistensen som blir härligt seg och lite knaprig. Man ska nog dock undvika äta för mycket för precis som med kola kan tandläkarräkningen bli hög.

/Calle

God jul

Vi på Pedagog Stockholm önskar alla våra besökare, bloggare, medarbetare och samarbetspartners en riktigt god jul!

Vi ses 2015!

/Helena, Sarah, Pelle & Calle

Nobelpristagare besöker SSIS i Kista

Idag besökte två av året nobelpristagare i fysik, Hiroshi Amano och Shuji Nakamura, Stockholm Science and Innovation School (SSIS) i Kista. Tillsammans med Isamu Akasaki fick de priset för upptäckten av den blå dioden (LED) som är en förutsättning för att skapa vitt ljus från lysdioder. Denna upptäckt revolutionerade upplysningen av 1900-talet då LED-lampan ersatte glödlampan som skapat mer värme än ljus.

Framtidens ljus

De vita LED-lamporna lyser med starkt vitt ljus, har lång livslängd och låg energiförbrukning och de utvecklas hela tiden mot att bli allt effektivare. Eftersom ungefär en fjärdedel av jordens elförbrukning går till belysning bidrar LED-lamporna till att spara på världens resurser och de har mycket lägre materialåtgång i tillverkningen än glödlampor eller lysrör. En förhoppning är att med LED-lampa och enkla solceller ska livskvaliteten kunna höjas för de över 1,5 miljarder människor i världen som saknar elnät. De låga energikraven gör att lampan kan drivas med billig lokal solel.

fig2_fys_PRINT_sv_141002 Hur dioden är uppbyggd.

BRINNTID LED-lampan är en mycket energieffektiv ljuskälla.

Klassrumsbesök

Direkt när de kom till SSIS delades de två nobelpristagarna upp och visades in i varsitt klassrum. Jag följde med Hiroshi Amano in i Barbro Järses klassrum där det pågick en lektion i programmering. Några elever stannar upp och tar bilder med sina telefoner eller vänder sig nyfiket om, men de flesta var djupt inne i arbetet och jobbade vidare. Hiroshi misstyckte inte och begav sig istället in bland bänkarna och tittade nyfiket på elevernas kod.

I klassrummet Barbro Järse förklarar för eleverna medan  Hiroshi lyssnar.

Klassrumsbesök

Hiroshi i diskussion tillsammans med SISS rektor Patrick Vestberg.

Inne i andra klassrum riktades all uppmärksamhet mot Shuji Nakamura som stod framme vid tavlan och svarade på elevernas frågor. Först är det ganska tyst men efter ett tag vågade fler och fler ställa frågor. Det började med personliga frågor som om de ska ha LED ljus i julgrannen, vilket fick Shuji att skratta roat eller den första tanken när han fick veta att han vunnit nobelpriset – förvåning, för det var ju 20 år sedan som de uppfann den blå lysdioden! Men sen kom frågorna som handlar om hur man bedriver research inom fysik och hur man tar en innovation från idé till en produkt.

Elever lyssnar Shuji Nakamura berättar om sin research.

På frågan vad han jobbar med nu svarar han laser, att ta fram ett enkelt billigt och effektivt sätt att arbeta med blå laser, eftersom laser har en enorm potential och det finns flera användningsområden kvar att utforska. Flera elever blir märkbart intresserade. Kanske för att de ser möjlighet att forska fram nya produkter, SSIS profil är nämligen vetenskap, entreprenörskap och innovation, och målet är att avgångseleverna ska utvecklat ett entreprenöriellt perspektiv på lärande. Eleverna blir imponerande när Shuji berättar att det bara tog ett år från uppfinning till massproduktion av LED-lampan.

Stolta och inspirerade

Efter klassrumsbesöket samlades alla elever och lärare tillsammans med nobelpristagarna i det stora vita uppehållsrummet med utsikt över husöarna fyllda med teknikföretag och universitetslokaler. Där får Hiroshi och Shuji ta emot en gåva som introduceras av Patrick Vestberg. Det uppstår en viss förvirring innan pristagarna förstår att gåvan inte är menat för dem utan för medföljande barn som gör sitt bästa för att roa sig i miljöer utan leksaker.

Pristagare och Olle Skolborgarråd Olle Burell, pristagarna Shuji Nakamura, Hiroshi Amano och SSIS rektor Patrick Vestberg.

Skolborgarrådet Olle Burell tackar de två nobelpristagarna för deras besök på SSIS,

– Tack för att ni kom, vi är både stolta och oerhört inspirerade över att ha er här. Det betyder oerhört mycket att ni är här och eleverna kommer att leva länge på det.
De samlade eleverna stämmer upp i applåd för nobelpristagarna.

När han tillfrågas om han har något råd till eleverna i framtiden svarar Shuji:
– Tro på er idé och var beredda att slåss för den!

/Calle Hedrén

 

Bloggtoppen november 2014

Här kommer bloggtoppen för november. Övriga månader hittar ni här.

  1. Läs- och språksatsningen
  2. Lärande & bedömning
  3. UrFlippat
  4. Språkforskningsinstitutet
  5. Miss Åsa
  6. Provfri matematik – bedömning i praktiken
  7. Vad gör de i biblioteket?
  8. MoD
  9. Kulan – mötesplats för kultur, förskola och skola
  10. Verktyg för livet 

För det första kan jag med en snabb blick konstatera att vår egen blogg, Redaktionsbloggen, åkt ut från listan. Min enkla analys är helt enkelt att vi har varit alldeles för inaktiva. Det håller inte. Vi får skärpa till oss till nästa månad.

UrFlippat har gjort ett rejält kliv uppåt på listan. Sex placeringar upp har de klättrat! Grattis till det. Det är inlägget Adventskalender i QR-kodsformat som varit deras smash hit – det är lätt konstaterat. Om det sedan är att skriva om adventskalendrar i rätt tid eller QR-koderna som lockat flest läsare är svårare att säga. Kanske är det kombinationen? Helt klart en bra rubrik i alla fall. Och visst är det en fantastiskt rolig idé med många pedagogiska vinster.

En gästskribent kan ge lyft

Det är kul att se att Språkforskningsinstitutet också gjort en riktig listraket denna månad. De har gjort ett smart drag som ni andra också kan prova. De har tagit in en duktig gästskribent; Annelie Drewsen har skrivit inlägget Man måste inte vara superhjälte för att undervisa nyanlända elever, ett reportage från Skolinspektionens dag, där en av punkterna på programmet var nyanlända elever. Inlägget blev snabbt mycket populärt och spreds i sociala kanaler. Vilken gästskribent kan du själv locka att skriva i din blogg?

Trägen vinner

Monika Dolfin, med bloggen MoD, har återigen lyckats kämpa sig in på åttonde plats. Jag tänkte lyfta upp en högintressant sak i ett av hennes äldre inlägg. Inlägget är skrivet 5 juni men det har fått en kommentar 28 november. Gå in och läs kommentaren på Pälsen som förändrade liv. Ordet guldgruva är så klart intressant och något man gärna vill att ens läsare ska tycka om sin blogg. Den självklara reflektionsfrågan till er andra blir: Hur kan du förvandla din blogg till en guldgruva?

Är en adventskalender en smart idé

Vi har inte mindre än fyra julkalendrar på bloggen, eller med anknytning till vår blogg, just nu.

Teachers across borders Sweden
En poddares dagbok
Skolbiblioteksbloggen

har alla sin egen kalender. Dessutom driver Mälarhöjdens skola, som våra bloggare Åsa Colliander Celik, Jannike Kohinoor och Helena Dalivin jobbar på, en egen kalender. Åsa är vår senaste bloggkollega och jag vill passa på att önska dig varmt välkommen Åsa! Hennes blogg heter Gränslöst digitalt lärande och ni hör så klart av namnet vad den kommer att fokusera på.

Det blir spännande att se vilken effekt dessa satsningar kan få till nästa bloggtopp. Om det återkommer jag med efter helgerna. Ha det bra till dess!

Pelle

Satsning på nyanlända elever

Har du märkt att vi har skrivit väldigt mycket om nyanlända elever på Pedagog Stockholm i veckan? Du har väl inte missat Annelie Drewsens reportage om Dammhagskolan i Landskrona som har gjort resan från utanförskola till en kunskapsskola? Eller intervjun med Cilla Dalén, skolbibliotekarie på Hjulsta grundskola som ser skolbiblioteket som en viktig resurs för nyanlända elever?

Dessa artiklar och många fler ingår i en satsning på nyanlända i Stockholm stad. Fler artiklar samt en filmad intervju med Monica Axelsson, professor i tvåspråkighet, kommer i nästa vecka. Det kommer att bjudas matnyttigheter både gör dig som undervisar i Svenska som andraspråk och för dig som på andra sätt undervisar nyanlända elever. Elever på Språkintroduktion på Ross Tensta ger tips till lärare som har elever som inte har varit så länge i sitt klassrum, läraren Eva Axelsson på Akalla skolor kommer att berätta om sitt arbete med nyanlända och utbildningsförvaltningen släpper en ny kunskapsöversikt om nyanlända.

Alla artiklar hittar du på vår sida för nyanlända elever.

Sen har även Språkforskningsinstitutet en blogg där det titt som tätt dyker upp tips, chanser till nätverkande och reflektioner kring språkutvecklande arbete.

/ Calle

Min chockartade start som läxhjälpare

För två veckor sedan ställde jag upp som läxhjälpare för Röda korset i Kista biliotek och i kväll är det dags igen. När jag kom dit fick jag frågan vilka ämnen jag behärskade och blev lite ställd av frågan. Jag påstod att jag har koll på de mesta.

- Även matte?

- Jo, jag har ju trots allt gått på KTH och läst en hel del matte.

Därför blev det en hel del mattefrågor för min del under kvällen. Men inledningen blev aningen chockartad. En tjej vill ha hjälp med en uppgift som handlade om derivata. Det var ungefär där jag själv började tappa förståelsen för matematiken och istället tog mig vidare på ett mer lära-sig-innantill-korvstoppningssätt. Jag hade ingen aning om hur jag skulle hjälpa henne och det kändes lite svettigt att direkt köra fast. Istället fick jag försöka ta fram mina coachande färdigheter och började ställa frågor som.

- Har du löst någon liknande uppgift?

- Har du några egna idéer?

- Vad tror du ett första steg skulle vara?

Detta fick mig att tänka på det blogginlägg från Tommy Lucassi som heter 28 formativa fraser.  Det skulle jag haft nytta av att ha gått igenom innan.

Som tur var blev resten av frågorna under kvällen enklare och jag kunde trots allt hjälpa till och det kändes som jag äntligen fått någon nytta av alla matte jag faktiskt läst men sällan använt.

Jag visade appen My Script Calculator för några elever. Där kan man ställa upp ett tal precis som man gör på ett papper och få det uträknat. Jag vet att elveverna själva måste lära sig att göra uträkningarna och inte bara mata in dem i en app. Men för mig som läxhjälpare är det ett helt suveränt sätt att snabbt kunna se om det är själva beräkningen som är fel eller resonemanget, om det nu inte blev rätt.

Jag pratade med en del andra och insåg också att fantastiska resurser som Webbmatte, med alla filmer på olika språk, och Mattecoach på nätet var okända resurser. Därför gick jag hem och snickrade ihop en sida på Pedagog Stockholm med de resurser jag tror att elever och alla ni som hjälper barn och ungdomar med matteläxor kan ha nytta av. Så här har ni den:

Mattetips för elever och läxhjälpare

/Pelle

Elevinflytande – ja tack!

Gruppbild TekniskaFörra veckan träffade jag det här gänget på institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) på Stockholms universitet. Mer om det kan du läsa i reportaget därifrån. De går i åttan på Kista grundskola och är med i ett projekt inom ramen för sitt Elevens val. Igår träffade jag dem på nytt på Tekniska museet där projektet presenterades under ett seminarium om ungas demokratideltagande.

Barns rätt att komma till tals

Johanna Öberg 2

-  Idag är det 25 år sedan FNs barnkonvention antogs. I den står det bland annat att barn har rätt att ge uttryck för sin åsikt i alla frågor som berör dem. Även läroplanen tar upp hur viktigt det är att vi lyssnar på barnen och ger dem inflytande över sin utbildning. Ändå finns det mycket kvar att göra. Vi vuxna måste i större utsträckning tala MED barnen och inte bara TILL dem och vi måste lyssna på deras frågeställningar och inte bara låta dem svara på våra frågor, sa Johanna Öberg under seminariet.

Johanna är högstadielärare i grunden men doktorerar för tillfället på institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) på Stockholms universitet. I samarbete med Kista grundskola arbetar hon och DSVs pedagogikforskare Patrik Hernwall med projektet som åttorna är med i inom ramen för sitt Elevens val. Där har eleverna getts stort inflytande över sin undervisning och fått vara medforskare i en studie som de själva döpt till Forskningspartiet.

Elevinflytande

Elevinflytande

I Forskningspartiet har eleverna fått lära sig ett kritiskt och vetenskapligt arbetssätt och fått fördjupa sig i frågor som rör samhället och demokratin. Frågorna och hur de ska arbeta med dem har de själva fått vara med och bestämma om.

Stor användning av kursen

Panelsamtal

Moderator Ante Runnqvist, change manager på Rektorsakademien, frågade några av eleverna vad de tycker om det vetenskapliga arbetssättet de fått lära sig i Forskningspartiet. De berättade att de haft stor nytta av det kritiska tänkandet i andra skolämnen som krävt analys. Till exempel när de skulle analysera svarsresultat i naturkunskapen. Men framförallt i samhällskunskapen. Där har nämligen inte bara analysförmågan kommit till användning utan även den fördjupade kunskapen de fått om hur samhället fungerar.

Har lärt sig tillsammans

Undervisningen de haft i projektet har bestått mycket av diskussioner. Något som eleverna berättar att de uppskattat. Genom att diskutera med varandra har de resonerat sig fram och lärt sig tillsammans. Eftersom undervisningen inte byggt på genomgångar har de inte behövt anteckna och lyssna samtidigt. Vilket några av dem påpekade inte är helt lätt. De tog även upp att det vanliga skolarbetet bygger på prov och att det kan vara svårt ibland att förstå vad läraren är ute efter vid provtillfället när man inte har någon att resonera med.

Önskas: större valfrihet i skolan

Eleverna framhöll också att lärarna i den vanliga skolundervisningen borde låta dem välja mer vad de ska göra och att alla skolor borde informeras om att man lär sig mer och uppnår bättre studieresultat när man arbetar som de gjort i projektet. Ante frågade dem varför de tror att de gjort det.

-  I projektet har vi ju själva fått vara med och bestämma och arbetat med sådant som vi vill jobba med. Men i skolan har lärarna valt och vi kanske inte alltid är så intresserade av arbetsuppgifterna, svarade en av eleverna.

Därefter uttalade sig andra inbjudna paneltalare om vikten av att unga får komma till tals. Bland annat Olle Wästberg som är ny statlig utredare av klyftor och demokrati. Han sa att skolan ska vara en brygga in i demokratin och politiken och att det därför är viktigt att eleverna under sin skoltid får möjlighet att påverka.

Därefter avslutades seminariet med en uppmaning om att inte missa filmen om Forskningspartiet. Den är gjord av några niondeklassare från Kista grundskola och finns för tillfället att titta på i Tekniska museets utställning ”Forskning pågår”.

Intressestyrda arbetsuppgifter nästa

Per Wadman

På väg från museet tar jag sällskap med Kista grundskolas rektor Per Wadman. Han berättar att skolan strävar efter att eleverna ska få större inflytande över sin undervisning och att projektet är del av ett större förändringsarbete. Man arbetar också för att eleverna ska få större självinsikt i sin skolgång och att de ska ta större ansvar över sitt eget lärande.

I samarbete med institutionen för data- och systemvetenskap utvecklar man undervisningen för att göra eleverna mer delaktiga med hjälp av digital teknik. Varje elev har allt skolmaterial och alla verktyg på sin ipad vilket underlättar att fortsätta skolarbetet hemma. Tanken är också att arbetsuppgifterna ska bli mer intressestyrda framöver inom ramen för ett visst ämne så att elevernas vilja att arbeta hemma stärks.

Man har också bytt ut utvecklingssamtalen mot elevledda samtal. På dem är det eleverna som talar om för föräldrarna vilka kunskaper och förmågor de uppnått och vad de anser att de behöver göra för att utvecklas och uppnå högre måluppfyllelse.

-  Att eleverna då även måste få större inflytande över sin undervisning ser vi som en naturlig följd av det. I de fall som eleverna redan fått det har vi också märkt att studieresultaten höjts. Min intuition säger mig därför att vi är på rätt väg även om jag inte har några vetenskapliga belägg för det, konstaterade Per och log.

Tänker

… tillbaka på när jag lämnade gymnasie- och grundskolepluggandet bakom mig i början av 2000-talet och äntligen fick studera efter mitt eget intresse. Det första jag läste på universitetet var Praktisk filosofi. En kurs som byggde på just kritiskt tänkande och innehöll mycket diskussioner. Jag har läst många kurser efter det men det är helt klart den kurs som jag haft mest nytta av. Den förändrade nämligen mitt sätt att tänka. Jag hade gärna velat ha en kurs liknande den som åttorna som deltagit i projektet haft – när jag gick i högstadiet.

//Sarah Magnusson

Mer om projektet kan du som sagt även läsa i det här reportaget. 

 

Bloggtoppen oktober 2014

Nu var det återigen dags för bloggtoppen och den här månaden har det hänt saker på listan. Vi har en ny etta och jag får gratulera Toura Hägnesten som gick upp från andraplatsen till nr ett.

Oktobers lista ser ut som följer. Här hittar du septembers lista.

  1. Läs- och språksatsningen
  2. Lärande & bedömning
  3. Miss Åsa
  4. Max Entins blogg
  5. Vad gör de i biblioteket?
  6. Provfri matematik – bedömning i praktiken
  7. Redaktionsbloggen
  8. Kulan – mötesplats för kultur, förskola och skola
  9. UrFlippat
  10. Språkforskningsinstitutet

Det enskilt mest framgångsrika inlägget under månaden är Miss Åsas: Nu är jag arg på riktigt med 2277 läsare. Upprinnelsen till det inlägget var att Annika Hedås Falk reagerade på en ledare på DN och publicerade inlägget Het diskussion om nyanländas rätt till utbildning på Gästbloggen. Åsa hakade också på i debatten.

Gammal skåpmat ej att förakta

Det andra mest läst inlägget under oktober är Your mailbox is full av Max Entin. Vi blev lite förvånade när vi såg att det inlägget plötsligt klättrade på listorna med tanke på att Max Entin inte bloggat för oss sedan rätt lång tid tillbaka. Jag var tvungen att skriva till Max och fråga vad som hänt och nedan ser ni svaret. Många av er kommer säkert ihåg den gamla mejlbävningen

Skärmavbild 2014-10-30 kl. 13.59.01

Båda ovanstående fall är bra exempel på hur man kan hänga på en aktuell händelse. Åsa gjorde det genom att skriva ett nytt inlägg och Max genom att plocka upp ett gammalt.

Tipsande följare är guld värt

På sjätte plats har vi månadens raket. Som från ingenstans kom Vad gör de i biblioteket och lade sig rakt på plats fem.

Återigen ser vi hur långt man kan nå med ett starkt inlägg. Vad gör de i biblioteket? har gjort sju inlägg under perioden men detta sticker ut som en spik i statistiken.  För att förstå framgången bakom detta inlägg var jag tvungen att fråga Cilla Dalén.

Skärmavbild 2014-10-30 kl. 14.28.24

Med denna information kan jag gräva lite djupare i statistiken och ser mycket riktigt att just det inlägget till 92 % har fått inlänkningar från Facebook om jag räknar samman Facebook i mobilen, plattan och på webben.

Vilka stora Facebook- eller Googlegrupper är du själv med i som behandlar ditt ämne? Ibland kan det ta emot att framhäva sig själv genom att posta sina egna inlägg i en stor grupp. Känner du så har jag två tips.

  1. Ta mod till dig och bara gör det.
  2. Uppmana dina följare att sprida dina inlägg. (Detta kallas call to action och det kan jag gå in mer på senare.)
  3. Posta istället någon av dina bloggkollegors inlägg (i eller utanför Stockholm). Förr eller senare kommer någon att göra detsamma för dig. Fördelen med det är också att trovärdigheten blir större när någon annan tipsar.

Bildens makt

Kulan-bloggen är med på listan för andra gången sen mätningens start. De har en trogen följarskara och en sak jag tycker Elisabeth Söder, som sköter bloggen, gör bra är att alltid använda mycket bilder. Hon postar också regelbundet och använder andra kanaler så som Facebook och nyhetsbrev.

Namedroppa närhelst du kan

Ett av Språkforskarnas mest framgångsrika inlägg under oktober har rubriken Anna Kaya om digitalt kollegialt lärande. Anna Kaya är ett känt namn i skolsverige i allmänhet och i synnerhet inom språkforskarnas intressesfär.

Fördelar med att tydligt använda välkända namn i rubrik och text är:

  1. Folk söker på kända namn.
  2. Kända personer har ett eget stort nätverk och får stor spridning när de delar en artikel där de omnämns.

Lycka till med fortsatt listklättrande och jag hoppas få se så många av er som möjligt på bloggträffen 1 december.

/Pelle Mårtenson

Alla kan vara kreativa!

Anne Bamford

Igår på skolforum på väg hem vid fyra snåret, trött i huvudet efter två intensiva och roliga dagar, ramlade jag över Anne Bamford och hennes föreläsning WOW-factor 2.0 på Blå scenen och jag kände bara – Wow!!

Först var det en liten skara uthålliga som orkade stanna och lyssna men efterhand lockade Annes entusiasm och fantastiska retorik fler och fler både besökare och utställare. Och vi blev väl belönade! Hon talade om det kreativa skapandets roll för elevernas lärande och hur det gör skolan roligare, får eleverna att nå högre resultat och dessutom gör dem bättre utrustade att möta framtiden.

Anne Bamford är professor i pedagogik i London och är känd för sin forskning om kulturens inverkan på inlärning och kreativitet i lärprocesser. Genom undervisning i estetiska ämnen får eleven tillgång till kulturella koder och kulturellt kapital som gör att det är lättare att navigera sig i samhället och att aktivt delta i offentliga sammanhang. När man undervisar genom estetiskt skapande och kreativitet använder lärare och elever olika estetiska uttryck för att förstärka undervisning och skapa en större förståelse för sitt ämne. Man kan skapa i alla ämnen menar Bamford, men säger även att dålig undervisning kan döda kreativiteten. Hon tog upp att många personer har fått sin kreativitet dödad av undermålig undervisning, kanske genom att en lärare inte uppmuntrat deras skapande eller att läraren har en gammaldags syn på att kreativitet är en talang man har eller inte.
– Alla kan träna och öva sig på att vara kreativa, slår Anne fast. Och här har skolan ett ansvar för att uppmuntra och stimulera eleverna.

Hur kan jag uppmuntra mina elever att vara kreativa?

Några av de punkter som Anne Bamford tog upp som viktiga för en bra undervisning inom och genom estetiskt skapande och kreativitet är:

  • Att man måste våga röra sig utanför sin bekvämlighetszon och ta risker. Både elever och lärare måste lära sig att utmana sig själva.
  • Det måste finnas en täta kontakter mellan skolan och det omgivande samhället såsom kulturskapare, föreningar, företag, och institutioner.
  • Tid för reflektion kring det egna skapandet är oerhört viktigt. Eleverna måste ges tid och uppmuntras att reflektera över vad de har gjort och hur de gjort det.
  • Eleverna måste få visa upp det de har gjort i form av en konsert, en föreläsning, en utställning eller på något annat sätt. Att få visa upp vad de har skapat är lika viktigt som själva skapelseprocessen för att elevernas kreativitet ska stärkas.
  • Att vara kreativ tar tid. Det finns inga snabba lösningar för att bli mer kreativ utan man måste våga experimentera, misslyckas och testa på nytt för att bli riktigt duktig inom ett område.

Skolpjäs

Att erbjuda kulturupplevelser och estetiskt skapande är enligt Bamford inget som ska vara som strössel på en tårta, det är en laglig rättighet! Dessutom är det en win-win för alla inblandade så vad ska ni göra mer er skola under läsåret? Öva på samarbete med drama? Dansa matematik? Skapa nya bilder med datorn? Spela in en actionfilm med Ipaden? Låta eleverna skriva fanfiktion om sinafavorit band på svenskan? Endast fantasin sätter gränsen och tryter den så finns det massor med spännande inspiration på Kulan som du hittar här på Pedagog Stockholm eller på Kulturdirekt.

Teaterbild tagen av Jim Wissemes och licensierad under CC-licens.

Läs mer om Anne Bamford i ett reportage om The Wow Factor på journalisten Carl-Magnus Höglunds sida.

/ Calle Hedrén

Fantastiska möten på skolforum

Montergänget
Andra dagen på skolforum börjar närma sig sitt slut. Det har varit två intensiva dagar fulla av spännande samtal och intressanta möten med mässbesökare, men även med kollegor runt om i staden. Vilken energiboost att träffa alla engagerade människor med inspirerande synsätt som brinner för sitt jobb. det har varit en ynnest att få träffa er och jag hoppas vi ses igen nästa år. Har du inte varit med i år så passa på nästa skolforum för det är en energikick!

Tisdagens #stockholmslärare i vår snygga monter. För att kolla in måndagens gäng kan du kolla här.
Alla som var i  montern gjorde ett jättejobb för att locka nya lärare till staden för ni vet väl att vi söker världens bästa lärare till världens bästa skola?

Världens bästa

ferrariDessutom får man ferraribilar när man står i Stockholmsstads monter, något som fick en kollega att beklaga sig över att när man väl börjat äta kan man inte sluta. Vilket den barskrapade jättelådan i vår garderob skvallrar om.

Diaz

 

 

 

 

 

Stockholmsläraren Camilla Askebäck Diaz lockade en stor publik när hon berättade om hennes roll som förstelärare i digitala verktyg.

Publik

Jonas Meyer

Och Jonas Mejer på Blackebergs gymnasium berättade inlevelsefullt varför han efter 16 år på samma skola älskade sitt arbete. Han berättade om hur viktig en lärare kan vara för sina elever och om gamla elever som hör av sig när de gått ut från skolan och om den intellektuella utmaningen att få tonåringar att förstå kopplingen mellan sin privatekonomi och nationalekonomi. Jag saknar att stå i klassrummet och möta elever när jag lyssnar på honom, även om jag tycker att det är världens bästa jobb att få vara med och inspirera alla er fantastiska lärare i Stockholm att bygga världens bästa skola.
Jan Aili
Sent på tisdag eftermiddag pratade Jan Aili, rektor på Matteusskolan, på gula scenen om hur han arbetat för att utvecklas som skolledare genom att lära känna sig själv och sitt arbete med att vara tydlig mot sina medarbetare så att de får veta vad han tycker och tänker och inte ska behöva gissa. Han uppmanade alla lärare att utforska sig själva och genom självkännedom bli bättre lärare. 

Stolta vinnare
I måndags var det glädjerus på mässan för oss #stockholmslärare då Karin Nygårds på Sjöstads skolan vann Guldäpplet för sitt arbete med programmering med eleverna. Här är Karin flankerad av sina talangfulla medfinalister Jacob Möllstam och Ylva Pettersson som fick Juryns Särskilda Pris 2014. Känner du inte till dem? Gå in på Guldäpplets hemsida och läs allt om dessa spännande lärare!

Segerintervjun med Karin och en presentationsfilm av henne hittar du här.

Om du är nyfiken på twitterflödet från skolforum 2014 hittar du det under #stockholmslärare och #skolforum.#stockholmslärare
Stort tack till alla er som jobbat i montern med att prata med lärare, skolutvecklare och skolledare om möjligheterna med att jobba i Stockholm stad och vilka karriärvägar som finns. Hoppas ni har haft det lika givande som vi på redaktionen.

Calle Hedrén