Gör en peppburk till en kollega

Alla har vi våra dagar när vi är lite nere, trötta, hängiga eller kanske bara lite missmodiga. Det är då vi behöver slöjdläraren Marcus Vildirs uppfinning: Peppburken.

Peppbruken är en liten, liten ask (gärna i fickstorlek) och i botten på den skriver du något peppande och ger sen bort till en kollega som behöver bli påmind om att hen är fantastisk/rolig/snygg/cool/snäll/härlig eller kanske allt på samma gång!

Här visar Marcus hur du gör burken, och det är inte alls så svårt, glöm bara inte att fläska på med tvingar!

/Calle

Skapande slöjd Sthlm

Det bubblar av kreativitet i slöjdämnet på Stockholms skolor och i många olika former.

I onsdags besökte jag Girls Code Club på Mälarhöjdens skola där tjejer i årskurs sex stannar på en efter-skolan-klubb för att digital slöjda, koda, i scratch.

GCC-3

Det blir en WOW effekt, det var jag som fick den att göra det här, när tjejerna får se vad de kan göra med kod.

GCC-2-508x255

Klockan tre har alla slutat skolan men stannar kvar för att lära sig koda. Det är förvånade utrop, fokus,  frågor kastas rakt ut och de hjälper varandra och frågar ofta: hur gjorde du det där? med imponerade röster.

GCC-1

Dagen efter var jag i Blommenbergsskolans träslöjdsal där Marcus Vildir tillverkar automator i trä med sina elever.

Slöjd-2 Slöjd-3

I Marcus klassrum börjar alla elever med att slöjda ett självporträtt. De får hitta ett uttryck, vara kreativa och dessutom ska de limma, spika och skruva någonting i projektet. Kan man de tre momenten kommer man långt, menar Marcus.

Slöjd-4

Fliten och kreativiteten som bubblar i slöjden kan göra vem som helst lycklig och jag önskar att det fanns slöjdsalar även för vuxna som blir slöjdbitna, som en alla-kan-slöjda sal. Men vänta det finns ju!

I mötet mellan det digitala och slöjdandet uppstår de mest fantastiska saker, ni har väl inte missat IT-pedagogen Karin Nygårds på Sjöstads skolan som tillsammans med syslöjden låter elever sy spelkontroller. Det kallar jag digital slöjd.

Nu ska undertecknad resa sig från sin dator och gå och vara lite taktilt kreativ, kanske blir det lite pappersslöjd. Ha en slöjdig helg!

Slöjd-1-508x285

Marcus Vildir gör tummen upp för slöjdandet.

/Calle

Pedagogsajter och Skolverket i samarbete

Vi har varit på konferens i Karlstad med våra pedagogsajtvänner. Denna gång var även Skolverket på besök i form av Katarina Lycken Rüter och Anette Holmqvist.

De har en väldigt positivt syn på pedagogsajterna och ser möjligheter till samarbete för att skapa en mer nationell plattform. Det är så klart både glädjande för oss att höra och en superintressant samarbetsform med små regionala redaktioner som samarbetar och skapar någonting på en nationell arena tillsammans med Skolverket.

Redan nu är Pedagog Stockholm del av Skolverkets material ”7 timmar om…” i form av två filmer. Det är en satsning inom ramen för kollegialt lärande och mer material inom flera olika områden kommer framöver.

Elevfokus

Vi hamnade också i en spännande diskussion med Pedagog Örebro om elevfokus. En elev som gav sin syn på hur det är att vara en elev med autism,  fick ett enormt genomslag och det väcker många tankar. Vi kommer att ta med oss dessa tankar och fortsätta fundera på hur vi kan låta elever komma till tals om sin undervisning. Läs blogginlägget här:

http://pedagog.orebro.se/att-vara-en-autistisk-elev/

Prioriteringar framöver

Det är lätt att komma hem från en konferens med många idéer. Alldeles för många. Prioritering och fokus krävs trots allt för att lyckas och därför satte vi oss på tåget hem och sammanfattade våra viktigaste fokusområden under den närmsta tiden. Så här blev det.

  1. Nå samtliga lärare i Stockholm
  2. Samarbete med Skolverket
  3. Elevfokus och barnrättsperspektiv

En skola för innovationsnördar

I torsdags var jag ute på Stockholm Science & Innovation School (SSIS) i Kista och filmade Pedagog Stockholms nästa film. Den kommer att handla om hur skolor kan skapa långsiktiga samarbeten med företag, gränsöverskridande undervisning mellan matte och engelskan med hjälp av augmented reality samt ge förslag på nya sätt att arbeta ämnesövergripande.

På SSIS präglar tekniken hela skolan, de arbetar med matematik på engelskan, gör husritningar över ekologiskt hållbara hus i tekniken och har de flera företagssamarbeten med globala It-företag. Varje torsdag kommer en expert och föreläser för eleverna, i torsdags var Magnus Wester från Ericsson på besök. Hans arbete går ut på att hitta nya innovationer och under en timme pratade han om innovationsprocesser och höll i en kort kreativ övning där eleverna skulle hitta så många användningsområden som möjligt för en tegelsten. Eleverna lyssnar uppmärksamt, men mitt under Magnus Westers föreläsning smiter 6 elever iväg. De ska programmera robotar med det indiska företaget TATA och några elever från Rinkebyskolan.

Elever tänker

Eleverna arbetar hårt med att konstruera ekologiska hus, det är mycket att tänka på. Läraren Barbro Järse har själv byggt ett sådant hus och vet precis vad man ska tänka på. 

Magnus Wester

Magnus Wester från Ericsson föreläste om om innovation, processer, hur hjärnan fungerar. Han rekommenderade även eleverna att halvsova på lektionen för att de ska vara som mest kreativa.

Elever lyssnar

Och eleverna lyssnar intresserat, även om en verkar nappa på hans råd att slumra till lite.
Mona &

Eleverna gillar att företag kommer och besöker skolan, det ger verklighetsförankring i undervisningen.

Leo & Kevin
Leo brinner för företagande medan Alexander ser fram emot sommarens praktik på ett amerikanskt spelföretag.

Mattias

För Mattias Wickberg är det självklart eleverna ska lära sig tekniska termer på engelskan eftersom engelskan är koncernspråk i de flesta IT-företag.

Filmen kommer på Pedagog Stockholm i nästa vecka.

/Calle

Sportlov!

Äntligen är det dags för Sportlov, några av er åker till

Trysil_På ski i Trysil_blogg

Andra stannar hemma med

Erin_The Stack

Men vad ni än gör hoppas jag ni får lite go

Go fika

Trevligt sportlov!

Calle, Helena och Pelle

 

Här är bilderna från Edcamp Ma/No 11 februari 2015 på Södermalmsskolan

edcamp6edcamp7edcamp8edcamp9edcamp10edcamp11edcamp12edcamp13edcamp14edcamp15edcamp16edcamp17edcamp18edcamp19edcamp20edcamp21edcamp22edcamp23edcamp24edcamp25edcamp26edcamp27edcamp28edcamp29edcamp30edcamp31edcamp32edcamp33edcamp34edcamp35edcamp5edcamp36

 

edcamp1edcamp2

Bloggtoppen framöver

Jag var på kurs hela förra veckan och hann aldrig göra någon analys inför bloggtoppen vid månadsskiftet. Vid en snabb titt nu såg jag också att det inte fanns lika mycket att kommentera denna gång som det varit tidigare. Några bloggar har bytt plats på listan med varandra men inga radikala förändringar.

denna sida är de tio bloggar som har gått bäst under månaden alltid ordnade som en topplista. Så är du nyfiken kan du alltid gå dit.

Bloggtoppen har hittills varit ett lärorikt experiment och jag tycker mig se en ökad medvetenhet och mer stringens i bloggandet. Ert sammanlagda resultat har ju varit fantastiskt som jag skrev om i detta inlägg. (Se grafen längst ned).

Men jag kan tänka mig att jobba lite annorlunda framöver. En del idéer finns, men jag tar tacksamt emot input från er också. Vad kan vi på redaktionen bäst göra för att stötta er i ert bloggande? Det är 10 000-kronorsfrågan för i dag. Har du svaret? Skriv det gärna i kommentarsfältet nedan.

Edcamps – lämna offerkoftan hemma

– Edcamp är en knytkonferens där ni själva står för innehållet, presenterar Per Falk gårdagskvällens Edcamp på Södermalmsskolan. Att det är intresset är ert eget ansvar. Sätt inte på er en offerkofta, om det inte är kul och givande – gå vidare!

Tillsammans med Camilla Askebäck Diaz, Tommy Lucassi, Daniel Barker och Helena Dalivin har han ordnat kvällens Edcamp för Matte/NO-lärare där över 70 lärare från Huddinge, Nacka och Stockholm utbyter tips, erfarenheter och pratar undervisning.

Har du inte varit på ett Edcamp? Det är inte så krångligt, det är en slags knytkonferens där lärare får utbyta erfarenheter och det finns bara en regel, the rule of two feet. Är inte samtalet så stimulerande som du trodde eller känner du dig färdig rör på dig till en annan grupp! Edcamps är öppna och välkomnade tillställningar så om du har vägarna förbi Tokyo den 29:e februari titta in på Edcamp Tokyo med temat Play to Learn/Learn to Play.

Edc_Trängsel

Trängsel när besökarna ska välja ämne för första samtalet.

Några bekanta ansikten för Pedagog Stockholms besökare är Tommy Lucassi, Daniel Barker och Helena Davilin som inledningsvis höll varsin miniinspirationsföreläsning för att sätta fart på de små grå. Och fart blev det. Eftersom det är det egna intresset och nyfikenheten som styr, slänger en lärare med passion ur sig:
– Jag kan ingenting om det, men jag vill verkligen prata programmering! när det är dags att välja ämne.

Vad intresserar dig?

Edc_Bordet

Ena änden av bordet talar appar, andra änden fascineras av Blu-Bot.

Vid ett bord sitter en stor grupp lärare, ena bordshalvan diskuterar appar som man kan använda för att programmera med eleverna medan andra änden av bordet fascineras av en programmerbar robot. Men när samtalet glider över till hur eleverna får syn på det pedagogiska innehållet och inte bara ser det som lek och spel lyssnar alla intresserat.

I rummet intill står Helena Davilin från Mälarhöjdens skola och pratar om en legorobot som hon programmerat och hur begeistrade eleverna blir av den. Det fullkomligt lyser ur ögonen på Helena och publiken. En av dem som lyssnar är Anneli från Saltsjöbadens samskola som berättar hon att hon fått ett teknikstipendium på 10 000 kronor och ska köpa en programmeringsbar robot för dem.

Edc_Helena Davilin

Fart och fläkt när Helena Davilin föreläser.

Edc_Robot

Roboten EV3 är centrum för allas uppmärksamhet.

Men allt handlar inte om teknik och programmering. Vid ett bord sitter ett gäng lärare och samtalar om hur man kan förnya matematikundervisningen. Johanna Bolling från Huddinge ger många praktiska tips på hur hon underlättat undervisningen genom att låta eleverna hjälpa varandra.
– Jag sätter upp fyra A4 på tavlan, ett för varje räknesätt, där eleverna kan skriva upp sitt namn och vilket problemområde de är säkra på och kan hjälpa sina kamrater med. Då kan jag frigöra tid för att hjälpa till där jag verkligen behövs, säger Johanna och de andra i gruppen antecknar.
Vid ett annat bord delar de generöst med sig om hur man kan arbeta ämnesövergripande och tematiskt i No/So.
– Leonardo da Vinci, vilket drömtema att arbeta med utbrister en lärare.

Skit i artigheten, rör på dig!

Edc_Emma & Emma

Nästa gång Emma och Emma besöker ett Edcamp ska de inte vara så förbannat artiga.

Emma Nordenbris och Emma Palmqvist arbetar båda på Vittraskolan där de undervisar i matematik.
– Jag gillar att det är fullt fokus på innehållet och undervisningen, och inte en massa artigt småprat, säger Emma Nordenbris.
– Man får lyssna på en massa sjukt bra lärare och kan koppla det till det man gör själv, instämmer Emma Palmqvist.
Emma och Emma säger att det tas upp ganska många saker de har gått runt och funderat på och genom att träffa andra lärare som går i samma tankar eller redan arbetar med det, känner de att de inte är helt fel ute.
– Man behöver bekräftelse på det man gör när skoldebatten ser ut som den gör. Den får en att tvivla på sig själv.
De är båda förstagångsbesökare på en Edcamp och säger att de definitivt kommer gå på Edcamp igen nu när de lärt sig hur de ska utnyttja tillfället bättre.
– Första samtalet satte jag mig längst in i ett hörn. Det ska jag inte göra nästa gång för jag kunde inte röra mig och byta till ett annat samtal när jag kände mig färdig, säger Emma Palmqvist.
Emma håller med:
– Nästa gång ska jag inte vara så artig, man måste våga röra på sig.

 Vi ses i Nacka!

Edc_Christopher

Christopher Arunasalam är lycklig vinnare till ett bokpaket.

Christopher Arunasalam, IT-ansvarig på Saltsjöbadens Samskola i Nacka, var en av dem som besökte Edcamp för första gången och vann ett bokpaket. Han kom till Edcampet tack vare att en kollega bjöd med honom. Fastän han inte var pedagog berättade han att han fick ut mycket av knytkonferensen eftersom han fick tips på nya appar och program som kan användas i skolan.
– Mitt arbete är att vara realist och se till att skolan får ut så mycket som möjligt av den teknik som finns tillgänglig.
På frågan om han kommer att besöka Edcamp igen svarar Christoper:
– Absolut, om det är något som intresserar mig.
Han efterfrågan samtal kring IT-lösningar på skolan och hur man kan utnyttja enkla lösningar och olika appar och program, för att göra så mycket som möjligt med små medel.

Camilla Diaz, mattelärare på Södermalmsskolan ler lyckligt och pustar ut. Efter ungefär halva kvällen har gått kan hon äntligen andas ut. Hon berättar att detta är hennes fjärde Edcamp hon är med och arrangerar, men att det ändå dyker upp oväntade praktiska saker hela tiden.
– Men nu ska jag landa, nästa omgång ska jag delta i samtalen.

Edc_Per & Camilla

Camilla instruerar deltagarna hur samtalen ska gå till. Per är överraskad och glad för alla förstagångsbesökare.

Eftersom det ändå var så många förstagångsbesökare måste man säga att det var lyckat och att allt det hårda jobbet har gett avkastning. Bra jobbat Camilla, Per och alla ni andra!

Vi ses väl på nästa Edcamp i Nacka den 2/3 med tema kollegialt lärande?

Här finns fler bilder från Edcampet den 11 februari 2015.

Calle & Helena

 

Premiär för textade filmer!

Nu har vi premiär för de första textade filmerna från Pedagog Stockholm. Det är två filmer om digitala responssystem som blivit textade av Katarina Lücken Ryter, undervisningsråd inom IT i skolan på skolverket.

Flera av våra besökare har efterfrågat textning av filmer och vi är glada över att kunna erbjuda den tjänsten för alla med nedsatt hörsel. Detta är en början och vi kommer att arbeta vidare för att göra vårt material mer tillgängligt för alla besökare.

I den första filmen visar matematik- och fysikläraren Daniel Barker på Norra real hur han använder ett digitalt responssystem för att få direkt återkoppling från sina elever. På så sätt kan han kolla av på vilken nivå deras nuvarande kunskaper ligger och ifall han kan gå vidare eller om han måste fördjupa sig. Responsen är också ett verktyg för att skapa diskussion och visa hur eleverna påverkas av varandra och hans undervisning.

Den andra filmen som visar hur Katarina använde verktyget socrative för att få alla elever i sin svenska undervisning att komma till tals och bli mer delaktiga i samtalet kring novellen Mässlingen av Gerda von Mickwitz. Filmen visar hur alla elevers svar blir relevanta och läraren kan kommentera dem och tillsammans nystar de upp mysteriet med att så många kvinnor under 1800-talets senare hälft smittades av mässlingen av sina män, eller handlade det om något helt annat?

Vi hoppas att med detta inspirerar er att testa digitala responssystem i er undervisning!

/Calle Hedrén

 

En tyst minut för Förintelsens offer

Levande ljus 2

Idag samlas människor över hela världen i en manifestation för att hedra den internationella minnesdagen för Förintelsens offer. Idag för 70 år sedan, 1945, befriades människorna i koncentrationslägret Auschwitz. Minst 1 miljon människor miste livet där genom giftgas, tortyr, medicinska experiment, avrättningar, svält och sjukdomar.

Det finns fortfarande personer kvar som har upplevt fasorna av lägerlivet men de yngsta av dem är snart 70 år och det är bara en tidsfråga tills det inte finns några ögonvittnen kvar. Men minnet hålls vid liv och för att hedra de överlevande, de namnlösa döda och alla andra som har utsatts för nazisternas hat tänder vi idag på redaktionen ett digitalt ljus och håller en tyst minut.

Forum för levande historia anordnar en minnesceremoni på Raoul Wallenbergs torg klockan 17:00. Om du vill prata om Förintelsen med din klass har de även mycket material ni kan ta del av, bland annat en utskrivbar utställning att prata kring.

För dig som tycker det är svårt att förhålla dig till och välja bland informationen som finns kan du få ingångar och idéer till det genom historieläraren Patrik Johansson på Globala gymnasiet. Patrik har skrivit en avhandling om historiebruk och hur man ska förhålla sig till historiska källor i undervisningen – Att tolka spåret till det förflutna.

/Calle