Snart dags för SETT

Vi på redaktionen för Pedagog Stockholm kommer så klart att närvara på SETT. Dels ska vi själva hålla en föreläsning och dels kommer vi att sprida ut oss och bevaka alla andra intressanta föreläsare. Självklart håller vi ett extra öga på våra Stockholmslärare. Tidigare år har vi hittat lärare med spännande idéer som vi tagit kontakt med och gjort reportage om, vilket varit väldigt värdefullt för oss.

Vi kommer att tagga upp alla våra inlägg i bloggen med SETT2014 och nu uppmanar vi alla andra bloggare på Pedagog Stockholm, som besöker SETT, att använda samma tagg för era inlägg. (Det heter Inläggsetiketter i bloggverktyget). Detta kommer att skapa ett gemensamt flöde som vi kommer att länka till från www.pedagogstockholm.se/SETT2014 till och på så sätt för vi förhoppningsvis bra skjuts på våra inlägg under mässtiden.

Vi kommer också att Twittra en del  under hashtaggen #SETT2014.

Vi ses på SETT!

/Pelle

”Våga lita på dina egna instinkter”

Richard Gerver, utsedd till årets skolledare i Storbritannien, gästade Elis-projektets språkrörsavslutning på onsdagen.  Han menar att den största gåvan vi kan ge oss själva är att lita på våra egna instinkter.

Drygt 100 lärare som varit språkrör i Elis-projektet, Entreprenöriellt lärande i Stockholm, deltog i avslutningen på Welcome Hotel i Barkarby.

Elis-projektet, som sker i samverkan med den ideella föreningen Framtidsfrön och Skolverket, är ett stöd för att arbeta med Lgr 11 och målet är att alla elever i skolan ska få nyttja sin fulla potential.

Entreprenörskap i skolan är ett pedagogiskt förhållningssätt som handlar om att ta fram och utveckla elevers inneboende nyfikenhet, initiativförmåga och självförtroende redan från tidiga åldrar.

På programmet stod bland annat mingel och presentationer från skolor som deltagit i projektet. Dagen avslutades med en föreläsning av Richard Gerver som, förutom att ha blivit utsett till årets skolledare i Storbritannien, varit rådgivare i utbildningsfrågor till Tony Blair. Numera åker han runt och föreläser om entreprenörskap i skolan.

Med humor och stora gester drog han ned många skratt och applåder från publiken när han berättade om sina egna tonårsbarn och deras lärare.

Han menar att det inte går att lära ut entreprenöriellt lärande och kreativitet.

- Vi är födda att vara kreativa, att ifrågasätta och vilja stå inför nya utmaningar, säger han.

Något som sedan hämmas när vi som unga får lära oss att vi måste fråga andra om hur vi ska göra.

- Då börjar rädslan för nya utmaningar och förändring. Som vuxna har vi förlorat tilliten till våra egna insikter. Vi tror att vi kan köpa färdiga paketlösningar på hur vi lär ut kreativitet och entreprenöriellt skapande. Är det inte sorgligt?

Richard Gerver menar att den största gåvan vi kan ge oss själva är att lita på våra egna instinkter i stället för att vara rädda för att någon ska tycka de är fåniga.

- Det bästa sättet att stimulera kreativiteten är att hänga på nya ställen med människor man inte brukar träffa. Sluta vänta på att andra ska säga åt dig vad du ska göra. Entreprenörer använder ju inte andras idéer!

Anna Sterlinger Ahlring, lärare i en sjätteklass på Utsäljeskolan i Huddinge, var en av många som skrattade igenkännande till Richard Gervers föreläsning.

- Det är upplyftande att lyssna på honom. Skönt att höra att jag tänker rätt. Jag har funnit min ”soulmate” i honom, säger hon.

Ulrika Nimstrand, Elis-projektet, utbildningsförvaltningen (på bild med Tove Gisselgård) var också nöjd, både med den stora uppslutningen av lärare till språkrörsavslutningen och valet av föreläsare.

- Jag har lyssnat på honom förut och det var kul att vi kunde få hit honom. Han är så rolig.

/Birgitta Wiberg

Hur lågt betyg tål skolan?

Sverige fortsätter att halka efter i den internationella Pisaundersökningen och den senaste tiden har utspelen och debattartiklarna om den svenska skolan duggat tätt. Alla verkar överens om att skolan står inför gigantiska problem, men vad behöver egentligen göras för att eleverna skall nå toppresultat och trivas?

Lyssna på P1:s debatt från i igår, söndagen den 6 april./ Helena

Här är alla medverkande:

Emma Pettersson, elev
Ahmed Abdirahim, utbildare, Fryshuset
Yodit Girmay, artist, Revolution Poetry
Anna Ekström, generaldirektör, Skolverket
Per Kornhall, författare
Jonas Vlachos, nationalekonom
Lina Axelsson Kihlblom, rektor på Ronnaskolan i Södertälje
B-O Molander, docent Rektorsrådet, Stockholms Universitet
Erik Gustavsson, lärarstudent
Olivia Onwuta, initiativtagare till #Björklundsskola
Adam Tensta, artist
Maria Mpoyi, läxhjälpare
Attila Szabo, mattelärare
Lena Gumaelius, vice skolchef KTH
Sara Beischer, författare och gymnasielärare
Nachla Libre, poet, Revolution Poetry

 

En heldag på Konstfack om visuella kulturer

En dag om barns och ungdomars visuella kulturer arrangerades på Konstfack fredagen den 28 mars.  Bland programpunkterna fanns blivande lärare som presenterade sina undersökningar om unga och medier.

Dagen inleddes med föreläsningen Unga gör genus i sociala medier med Patrik Hernwall, lektor i pedagogik vid Stockholms universitet. Därefter presenterade sex studentgrupper sina undersökningar om ungas mediekonsumtion på internet, om klotter i skolan, ungdomars framtidsvisioner och identitetsskapande genom fotografiska bilder samt hur alkohol, narkotika och tobak framställs i gymnasieskolan och i några av de medier som unga konsumerar.

Utanför hörsalen hade eleverna Ellinor Mothander, Emelie Blücher och Sofia Bilius satt upp ett pictree – ett interaktivt konstverk. Där fanns också en liten utställning med klotter som elever fotograferat.

Undersökningarna och gestaltningarna genomfördes inom ramen för kursen barns och ungdomars visuella kulturer på ämneslärarprogrammet med inriktning mot undervisning i gymnasieskolan. Lärarna Annika Hellman, Fredrik Lindstrand och Annika Sandahl samordnade dagen.

- Det är så kul att se med vilket engagemang eleverna går in för sitt arbete. Jag förstår varför jag jobbar här och ingen annanstans, säger Fredrik Lindstrand.

Annika Hellman håller med:
- Jag är så imponerad över kreativiteten som finns här på Konstfack.

/Birgitta Wiberg

Jag packar min ryggsäck och tackar för mig

Innan jag börjar på ett nytt jobb och förstatligar mig, vill jag passa på tacka alla er som jag har haft förmånen att jobba med under åren med Pedagog Stockholm. Kollegor på utbildningsförvaltningen, lärare, förskolelärare och alla andra samarbetspartners. Tack ska ni ha för allt!

Jag har på riktigt gått med lätta steg till jobbet. Varje dag. Jag har verkligen älskat att få vara med och berätta om lärares erfarenheter och undervisning. Särskilt roligt har det varit att få vara med när det utvidgade lärarkollegiet slog rot på nätet. Nu blommar det. Och det sprids frön över hela landet.


Bilden är ett skärmklipp från en bildgoogling på “Pedagog Stockholm” den 12 mars 2014

När vi i april 2010 lanserade Pedagog Stockholm visste jag att det fanns kraft i våra berättelser om lärare och undervisning. Idag har Pedagog Stockholms filmer visats över en kvarts miljon gånger. Sajten och bloggen har haft över en miljon besökare och våra aktiviteteter i sociala medier är uppskattad av många.

Antalet pedagogsajter växer. Idag är vi en familj med webbplatser som varje dag publicerar artiklar, filmer och blogginlägg med berättelser från förskola och skola. Förskolelärare och lärare delar generöst med sig av erfarneheter och kunskap. Vi är ett lärande nätvärk som hjälps åt att dela och sprida kunskap. Tillsammans berättar vi historien om förskola, skola och undervisning så som vi ser den. Vi är en generös delakultur.

Ganska snabbt efter lanseringen 2010 fick vi förfrågningar från andra kommuner och vi har haft många studiebesök. Idag ligger Pedagog Malmö, Pedagog Vämland, Pedagog Dalarna, Pedagog Örebro, Pedagog Sundsvall med flera uppe. Ännu fler kommmer vi att bli. Snart kan vi följa även Pedagog Huddinge och Pedagog Östersund. Här samlar vi alla Pedagogsajter. Gå gärna i med i vårt nätverk på Facebook.

Vad är det som Pedagog Stockholm gör rätt?

Tydlig målgrupp
Jag är övertygad om att det är viktigt att synliggöra lärares arbete och kunskap. Pedagog Stockholm är en webbplats för förskollärare och lärare. Vilket är mycket uppskattat. Vi får ofta höra “Tänk att ni på utbildningsförvaltningen talar med oss på ett sådant varmt och intresserat sätt”. Vi ger feedback och stärker dem som delar med sig och bidrar till vår gemnsamma utveckling.

På plats i undervisningen
I vårt uppdrag att dela kunskap och inspirera till utveckling har vi kokat ner vårt jobb till fyra ledord, på plats, konkret, visuellt och personligt. För oss betyder det att reportagen görs i klassrummet, mitt i undervisningen. Lärarna visar och berättar själva hur de arbetar.

Bloggar och filmer
Filmerna och bloggarna har varit viktiga verktyg på Pedagog Stockholm redan från start. Och det visade sig vara helt rätt satsat. Kraften i en enkel film från en förskola där en lärare konkret visar hur hen jobbar med film med små barn inspirerar.

Resurser och nätverk
Vi lägger också ned en mycket tid på att samla, källgranska och strukturera resurser, nätverk och kompetensutveckling för pedagoger. Det är en viktig del av sajtens funktion som lärarna efterfrågade i de förstudier som vi gjorde inför starten av Pedagog Stockholm. Sidor om bedömning och betyg, undervisning av nyanlända elever, språkutveckling, elever i behov av särskilt stöd, kultur i undervisningen och IT i undervisningen är särskilt välbesökta.

Karriärvägar
Vi gör lärare till stjärnor. Pedagog Stockholm är en plats där lärare kan berätta om sitt arbete och sin undervisning. Med hjälp av Pedagog Stockholms plattform har flera lärare fått nya utvecklinguppdrag i staden och i andra organisationer.

Personlig kommunikation
Men framför allt, vi vågar vara personliga. Ibland sticker vi ut hakan. Vi använder oss av humor. Vi odlar delakulturen och uppmuntrar generösa pedagoger som delar med sig. Jag tror att det är mycket framgångsrikt att på riktigt gilla sin målgrupp, måna om den och visa det. Vi har också dagligen delat med oss av vår egen omvärldsbevakning genom att posta länkar på Facebook och Twitter.

Till slut

Jobbet som projektledare och huvudredaktör för Pedagog Stockholm är det roligaste uppdraget jag har haft. Och det mest lärorika. Jag packar min erfarenhetsryggsäck med kunskap från generösa pedagoger och samarbetspartners, många timmars redaktionellt arbete med fina kollegor, strategiskt kommunikationsarbete och webbutveckling. Men framförallt tar jag med mig goda berättelser om undervisning och skolutveckling. Och massor av stolthet, nyfikenhet och glädje.

Vi ses!

Eva-Li Littorin @MrsLi

Bloggskola för kollegorna


Bloggar är ett enkelt och populärt verktyg för samarbete, kommunikation och publicering av text, bild och ljudfiler. Nästan hälften av Sveriges befolkning läser bloggar varje dag. (Källa: Svenskarna och internet 2013
)

Pedagog Stockholms bloggar är en viktig del av sajten. Där bloggar lärare, projektledare och skolbibliotekarier om skola och undervisning. Livliga diskussioner och egna erfarenheter blandas med tips om olika resurser och aktuell forskning.

Våra bloggar handlar ofta om ett avgränsat område. Ett exempel är bloggen Lärande och bedömning. Där har Pernilla Lundgren postat tips om bedömning och betyg från Skolverket och forskarvärlden. Samtidigt har hon ställt frågor och diskuterat formativ bedömning och betyg. Jag vet att bloggen har hjälpt många att hålla sig uppdaterade och att den har varit till stor hjälp för utvecklingsarbetet med undervisning och bedömning.

Vad kan man ha en blogg till?

Det är enkelt att blogga. Och snabbt. Du behöver inte vänta på att någon annan ska uppdatera den information eller det innehåll som du vill dela med din målgrupp. Du kan skapa ett intresse och en nyfikenhet för ditt område genom att dela med dig av intressanta erfarenheter och bra material. I bloggen kan du ställa frågor och diskutera. Dessutom kan du ha ett mer personligt tilltal i en blogg. Det uppskattas av många läsare.

Kom igång och blogga

Vilka vill du ska läsa din blogg? Vad tror du skulle kunna engagerade dem att följa din blogg? Bestäm dig för några teman och börja genast att samla på uppslag för blogginlägg. Det kan vara intressanta artiklar, litteraturtips och youtubeklipp. Pröva dig fram! Är ni flera som ska skriva, gör ett schema där ni från början turas om att posta inlägg. Det är ett bra sätt att komma igång. Läs gärna andras bloggar och inspireras av deras sätt att använda bloggen.

Kom ihåg

  • Lägg kärlek och kreativitet på dina rubriker. ”Nätverksträff” är inte en bra rubrik.
  • Ta reda på vilka nyckelord och begrepp som dina tänkta läsare använder på nätet. Använd samma i din blogg.
  • Skriv nyckelord tidigt i blogginlägget. Skriver du långt. Gör gärna en sammanfattning i det inledande stycket.
  • Skriv personligt och med du-tilltal. Till exempel ”Du kan få” istället för ”Vi ger dig”.
  • Använd bilder, gärna egna. Ett inlägg med en bild lockar fler läsare.
  • Kommentera och gör sammanställningar av aktuella händelser inom ditt område. Sammanfattningar, utdrag och listor är uppskattade.
  • Hänvisa och länka till aktuella artiklar, forskning och bloggar som handlar om ditt område.
  • Är ni flera som skriver i bloggen, skriv under med ditt namn.

Tips

  • Skriv hellre kort än långt.
  • Kommentera i andra bloggar som du tycker är intressanta.
  • Svara snabbt på kommentarer i din egen blogg.
  • Sprid din blogg i alla dina egna kanaler och nätverk.
  • Inspireras av andra bloggare. Sno bra idéer och uppslag. Kom ihåg att länka!
  • Har du skrivlust, förbered flera inlägg och tidssätt dem i bloggverktyget.
  • Koppla din blogg till ett twitterkonto som postar varje gång du lägger upp ett nytt inlägg. (För att kunna retweetas på Twitter ska en bloggtitel inte vara längre än 85 tecken med blanksteg.)

Lycka till!

/Eva-Li Littorin @MrsLi

 

Ordlista för bloggare

Besök
Aktiviteten på en sajt mäts genom antalet besök. Ett besök kan bestå av flera sidvisningar. Ett begrepp som skiljer sig från unika besökare då en person kan göra två besök på en dag, en gång på förmiddagen, en gång på kvällen. Två besök har då gjorts, men bara en unik besökare den dagen.

Blogg
En webbplats/sajt som visar innehåll i kronologisk ordning. Bloggar är oftast kopplade till en enskild eller flera personer som skriver inom ett visst område.

Header
En header är den översta delen på en blogg.

Kategori
För att strukturera bloggen väljer du en kategori till varje inlägg som du skriver. I Pedagog Stockholms bloggar är dessa kategorier förvalda så att ditt inlägg också visas på webbplatsen.

Länk
En funktion på en sida som kan klickas på och gör att webbläsaren går vidare till en annan sida, eller annan del av sidan man är inne på.

Nyckelord (keyword)
Det ord eller den fras som användaren skriver in i en sökmotor.

Pinga
Det finns olika sidor på internet som listar de senaste skrivna inläggen i bloggvärlden. För att synas på dessa sidor, så måste du pinga dem, det vill säga åt sidan att nu har jag skrivit ett nytt inlägg. Exempel på sådan sidor är twingly.com  Det är ett sätt att få sin blogg att synas lite mer.

RSS
På engelska, Really Simple Syndication. Rss är en prenumerationsapplikation som tillåter folk att uppdateras om innehållet på en hemsida eller blogg utan att besöka sidan.

SEO
Förkortning på det engelska begreppet Search Engine Optimization, sökmotoroptimering på svenska. Med ett strategiskt SEO-arbete vill man öka trafiken till en sajt genom att lyfta sina placeringar på sökmotorerna.

Taggar
Du kan tagga dina inlägg med viktiga ord som gör det lättare för dina besökare och för sökmotorerna att hitta rätt och relevanta inlägg på din blogg.

Trackbacks
Trackbacks visar när någon utomstående har länkat till din blogg eller ett inlägg i din blogg.

Url
På engelska, Uniform Resource Locator, vilket helt enkelt är det korrekta namnet för en webbadress. http://www.pedagogstockholm.se  är ett exempel på en Url.

Widgets
En widget är en förkortning av engelskans window gadget – ungefär fönsterpryl.
En widget i en blogg är ett tillval, ett tillägg. Till exempel en bild, en länklista eller ett ordmoln. De flesta bloggverktyg har ett antal widgets att välja mellan.

Här finns en mer utförlig ordlista
http://www.joinsimon.se/ordlista/

Bloggskolor

IKT-skafferiets bloggskola
http://www.iktskafferiet.se/p/bloggskola.html

Tidningen Skrivas bloggskola
http://tidningenskriva.se/nyheter/2012/02/starta-blogg-kom-igang-pa-mindre-an-30-minuter/

Sofia Mirjamsdotters bloggskola-tre filmer
http://mymlanthereal.wordpress.com/2010/04/08/bloggskola-i-tre-delar/

Therese Reuterswärds bloggskola
http://www.trulytherese.se/bloggskolan-del-1-darfor-ska-man-ha-en-foretagsblogg/

Webbstjärnan (en del av .SE:s satsningar för att utveckla internet och internetanvändandet)
http://www.webbstjarnan.se/om-webbstjarnan/

Exempel på bloggar

Skola och utbildning

Pedagog Stockholm
http://pedagogstockholmblogg.se/

Pedagog Malmö
http://webapps2.malmo.se/pedagogmalmo/senaste-inlaggen/

Pedagog Värmland
http://www.pedagogvarmland.se/

Pedagog Sundsvall
http://www.sundsvall.se/Utbildning-och-forskola/Pedagog-Sundsvall/Bloggar/

Skola och samhälle
http://www.skolaochsamhalle.se/

Årstaskolans Bloggar
http://site.arstaskolan.se/

Vittraskolornas blogg
http://vittrabloggen.wordpress.com/

Skolflöden
http://www.skolfloden.se/Skolfloden/Inspiratorer.html

Omvärldsbloggen Stefan Pålsson skriver för Skolverket om IT i skolan
http://omvarld.blogg.skolverket.se/

SKLs Skolblogg
http://80-100.sklblogg.se/

En lista med lärarbloggar från Lärarnas tidning
http://www.lararnasnyheter.se/blog

Lunds universitet VFU-blogg
http://utbildningsbloggen.blogg.lu.se/vfu-verksamhetsforlagd-utbildning/

Lärarstudenter bloggar, Lunds Universitet
http://lararstudent.blogg.lu.se/category/praktikvfu/

Forskning

Forskning i praktiken- Forskande lärare i Stockholm bloggar
http://pedagogstockholmblogg.se/forskning-i-praktiken/2014/03/07/vi-ar-forskning-i-praktiken/

Forskning och framstegs forskarblogg
http://fof.se/amne/hjarnan

Forskarbloggar Göteborgs Universitet
http://www.gu.se/forskning/aktuellt/forskarbloggar/

Forskaren Elza Dunkels blogg Nätkulturer
http://www.kulturer.net/

Skolportenbloggen
http://skolporten.blogspot.se/ 

Övriga bloggar

Dagny 101 år bloggar för att hon tycker att det är spännande
http://www.123minsida.se/Bojan/99578338

UD:s omvärldsbloggar
http://blogg.ud.se/omvarldsbloggar/

Mer om bloggar

Kristina Alexanderssons tips till lärare och andra som vill börja blogga
http://www.kristinaalexanderson.se/2012/06/19/pedagogiska-tips-till-larare-som-vill-arbeta-med-bloggar-i-skolan/

Moobis- gratis bloggverktyg för skolor och lärare
MLabs är ett obundet projekt startat av Micke Kring [@mickekring] och Martin Claesson [@claessonmartin], båda verksamma i skolan, med syfte att lyfta fram nya digitala möjligheter i skolan.
http://moobis.se/om-moobis-se/

Om att blogga tillsammans med elever
http://mastereva.blogspot.se/p/bloggskola.html

Om bloggar och sociala medier på Pedagog Stockholm
http://www.pedagogstockholm.se/sociala-medier-och-bloggar/kan-sociala-medier-oka-kvaliteten-i-skolan/

Bloglovin- ett sätt att strukturera och följa bloggar
http://www.bloglovin.com/

Twitterskola för FoU #foutwitterskola


Kanske har du hört talas om det utvidgade kollegiet, ett digitalt personalrum? Begreppet Det utvidagde kollegiet myntades av Anne-Marie Körling och är ett samlingsnamn för aktiviteter på nätet där lärare delar med sig och diskuterar undervisning och skola.

Twitter fungerar som ett nav för pedagoger och skolfolk i hela landet. Varje dag pågår det tipsande, diskussioner och nätverkande. På torsdagskvällar mellan 20.00-21.00 diskuteras olika ämnen under hashtaggen #skolchatt. Under en timme diskuterar man ett bestämt ämne. Den 6 februari diskuterade man om vad som krävs för att vi ska lita på forskning även när det går tvärs emot vår erfarenhet.  Varje chatt sparas ner och sammanställs i ett flöde som du lätt kan gå tillbaka till för att läsa. Vill du komma igång med #skolchatt, läs det här blogginlägget från @Morrica

För Pedagog Stockholm har Twitter varit en viktig del sedan starten 2010. Det är på Twitter som vi hittar både nyheter och viktig information från både lärare och myndigheter. Våra artiklar, filmer och blogginlägg diskuteras, sprids och delas vidare i Det utvidagde kollegiet. Vi får också ofta hjälp och tips från andra twittrare när vi ber om det.

På fredag har vi på redaktionen en twitterskola för kollegorna på FoU-enheten här på utbildningsförvaltningen. Vi kommer att jobba praktiskt med att pröva och testa hur Twitter fungerar. Vi kommer också att få lyssna till två kollegor, Pernilla Lundgren @FrkPernilla och Ingela Hyddmark  @Hyddmark som berättar om hur de använder Twitter på jobbet.

Målet med seminariet är komma igång med att twittra. Vi kommer att titta på hur man kan omärldsbevaka, skapa nätverk, diskutera och knyta nya kontakter med hjälp av 140 tecken.

/Eva-Li Littorin @MrsLi

Kom i håg!

Twitter betyder kvitter (fågelläte)

Tweet är ett meddelande på 140 tecken som som du skriver och skickar ut till alla de som följer dig på Twitter. Vem som helst på Twitter kan se ditt tweet.

# En hashtag är en märkning av till exempel ett diskussionområde, en fråga eller ett event. Den är till för att märka upp diskussionstrådar så att du kan följa dem och delta. Alla kan göra en hashtag. Ibland kan det vara bra att besluta sig för en gemensam hashtag till exempel för en konferens. Läs mer om vad en hashtag är här

RT betyder retweet. Det innebär att du kan skicka vidare ett tweet från en annan följare till alla som följer dig.

DM betyder direktmeddelande. Du kan skicka ett meddelande till en person på Twitter utan att det syns för någon annan än just er två. Om någon skriver: DMa mig! Så betyder det att personen i fråga vill prata med dig utan att det syns för alla andra. Smart val om man vill dela sina telefonnummer till exempel. Man kan bara DMa med personer som man följer.

@ När du vill prata direkt med någon i ett tweet skriver du ett snabel-a @ utan mellanslag, framför personens twitternamn. Tillexempel @pedagogsthlm. Alla tweets där någon har skrivit ditt namn på detta sätt samlas under fliken @Connect på datorn och under notiser på mobilen.

Exempel på hashtags

#skolforskning #skolledare #vfu #ikt #flippatklassrum #betyg #skola #nätmobbning #skolchatt #skollyftet #svachatt #fördetvidare #ordningochreda #kollegialtlärande http://skolchatt.wikispaces.com

#ukraine #dinröst #svpol #barnrätt #genus #syria #nyttjobb #boktips #hårdrock #löpning #recept #melfest

Resurser och länkar om Twitter

En digital karta över svenska användare av Twitter
http://twittercensus.se/

Twittercensus är en återkommande genomlysning av det svenskspråkiga twitter. Bakom Twittercensus står Hampus BrynolfIntellecta Corporate. Syftet med studien är att ge en bild av twitters utbredning och användning i Sverige. Hur många twitteranvändare eller konton finns det? Men vi vill också titta på användningen och hur den förändras över tid. Eftersom twitter själva inte publicerar statistik på antalet konton inom ett visst språkområde.

#skolchatt Det digitala kollegierummet. Öppna diskussioner varje torsdag 20.00-21.00
Deltagarna i Skollyftet har skapat regelbundna skolchattar på twitter under taggen #skolchatt. Tanken är att det ska vara kontinuerliga chattar, en gång i veckan utifrån förutbestämda, begränsade, ämnen. Vill du veta mer om hur #skolchatt fungerar rekommenderar vi Morricas skolchatt-manual.

Vilka är dina populäraste tweets?
Här kan du se vilka av dina tweets som retweetas mest. På så sätt kan du lära dig vad dina följare är intresserade av och kommunicera mer strategiskt.
http://retweet.co.uk/index

Twitterskolor

Tidningen Skrivas snabbkurs i Twitter
http://tidningenskriva.se/nyheter/2013/03/snabbkurs-till-twitter/

UNT.se
http://www.unt.se/leva/twitterskola-for-nyborjare-2284370.aspx

Lärarförbundet
http://www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/002C337A?OpenDocument

Fackförbundet Unionen
http://www.slideshare.net/Unionen/unionens-twitterskola

Twitterakuten- en blogg med hjälp till självhjälp
http://twitterakuten.wordpress.com/

Twittertips- en blogg med tips och hjälp
http://www.twittertips.se/

Nybörjarguide för Twitter- blogg
http://www.mediemanniskan.se/nyborjarguide-twitter

Övrigt

Twitters film om Twitter
http://www.youtube.com/watch?v=0qqDy5BmYKE

Wikipedia om Twitter
http://sv.wikipedia.org/wiki/Twitter

Har du fler tips? Skriv gärna i kommentarsfältet så lägger vi till ännu fler länkar!

Syrien gör information om nyanlända efterfrågad

I dag skriver DN en artikel om hur Ronna-skolan i Södertälje arbetar med nyanlända. Sverige är just nu det land i Europa som tar emot flest asylsökande och många skolor kan räkna med nya elever från bland annat Syrien.

Eftersom trycket på information, inspiration och kunskap ökar från lärarna har vi gjort en ny sida där vi samlar all information om Nyanlända. Direktadressen dit är pedagogstockholm.se/nyanlanda.

Vi bygger på sidan efter hand så tipsa gärna om du känner till fler bra resurser eller lärare som vi borde göra reportage om.

Pelle

 

 

Full fart med Open Badges! #digiskol

Som ett steg i vår strategi för att få än bättre spridning på våra filmer och våra bloggares blogginlägg har vi inom ramarna för Digitala skollyftet tittat på hur Pedagog Stockholm skulle kunna använda Open badges.

Vi vill genom Open Badges premiera de som bloggar för oss och är med i våra filmer. På så sätt hoppas vi att det innehåll som skapas på Pedagog Stockholm av oss och våra lärare får större spridning och bidrar till mer skolutveckling och samtidigt kunna ge något värdefullt tillbaka till lärarna.

Nedan beskriver jag vad vi gjort hittills enligt Digitala Skollyftets kriterier och ansöker också därmed om Digitala Skollyftets egen badge.

1. Den som innehar Digitala Skollyftets badge använder digitala verktyg för kommunikation, lärande och skapande.

Vi har genom nätet, Twitter och Google Drive lärt oss om Open badges. Jag har gått igenom kurserna Web navigator, Badges 101 och Badges 102 på P2PU, som håller många öppna kurser. Vår första badge heter Deltagare i en Pedagog Stockholm-film.

2. Det är en person som både lär av andra och lär ut till andra i det utvidgade kollegiet.

Jag har bloggat om våra tankar att använda Open Badges på PS samt delat med mig av arbetsmaterial på Google Drive för input. Diskussioner har förts i bloggen, genom kommentarer i Drive samt på Twitter.

I inlägget Större utväxling med Open badges förklaras det ursprungliga syftet för Pedagog Stockholm att använda Open badges.

Det var omedelbart flera deltagare på Digitala Skollyftet som spred detta vidare och tittade och kommenterade vårt material. Vi ser gärna att flera pedagogsajter även provar konceptet och vi har inlett en diskussion med vår grafiska formgivare angående hur man kan utforma märkena snyggt och ändamålsenligt samt en diskussion med vår IT-konsult angående hur vi kan göra dessa synliga på de olika bloggarna.

3. Innehavaren använder sina färdigheter på ett sätt som gynnar utvecklingen av sin roll i skolan.

Syftet med hela projektet är att öka intresset för att ställa upp och blogga och vara med i våra filmer om skolutveckling, samt att även hjälpa till att sprida det skapade materialet. Det är det vi gjort på Pedagog Stockholm sedan 2010. Men med detta projekt hoppas vi få större utväxling och motivera lärarna att själva ta större ansvar för spridningen av sitt eget material.

Vi har gjort ett förslag på 10 olika utmärkelser. Gemensamt för alla är att vi anser de lärare som bloggar och är med i våra filmer är värda ett erkännande:
  • För att du bjuder på din tid.
  • För att du delar med dig av din kunskap.
  • För att du aktivt bidrar till skolutveckling i Sverige.

Här finns en mer utförlig beskrivning av hur vi delat upp de olika utmärkelserna.

Här är vår manual som vi ska lägga ut för att förklara konceptet.

Vi har redan en person som ansökt och fått en badge trots att designen av märket inte är klart och vi inte marknadsfört detta på något sätt så vi ser positivt på fortsättningen!

Allt du vill veta om PUL i skolan

Eftersom det råder många olika bud om hur PUL fungerar i skolan har vi bestämt oss för att göra en film som reder ut begreppen. Vi vill göra en film där lärare får svar på konkreta frågor och exempel. Syftet är att fokusera på vad man kan göra och vilka möjligheter som faktiskt finns.

Vi har fått kontakt med Datainspektionen och de är gärna med och hjälper till att ge svar.

Därför vill vi ha hjälp av dig. Vad undrar du över när det gäller PUL i skolan? Maila dina frågor till pedagogstockholm@stockholm.se eller skriv i kommentarsfältet nedan. Var så konkret som möjligt och använd gärna exempel.

Vi kommer att välja ut ett några frågor och be läraren som ställde frågan filma sig själv när frågan ställs så att vi kan klippa in det i filmen. Men det är inget krav så fråga på och sprid gärna denna information.

Pelle