Jag är en P1-knarkare

Jag ska villigt medge att jag är en p1-knarkare. Det är P1 från morgon till kväll. Tänk att ständigt bjudas in till alla dessa intressanta program som jag inte hade en aning om att jag skulle lyssna på och på köpet tillägna mig nya kunskaper. Ett riktigt folkuniversitet.

Det är underbart att få vakna till Naturmorgon på lördagmorgnarna (och kanske somna om till fågelkvitter) och Gomorron världen på söndagmorgnarna är ett måste. En ambitiös nyhets- och kulturredaktion ser till att hålla mig uppdaterad på vad som händer här hemma och ute i världen. Det är verkligen beroendeframkallande. Men det ständiga lyssnandet har, precis som andra missbruk, en baksida: att utstå alla dessa ständiga repriser.

Undvik repristräsket

Det är repriser på gott och ont – bra om man av någon anledning missat ett program, men tröttsamt om man redan hört det. Men jag har bot mot detta, hur man helt enkelt undviker dem: SR play och poddradio. Lyssna på Radiodokumentärerna i P1 (och P3:s också för den delen), Radioföljetongen, Vetenskapsradion, Sommar sommar och Sommar & vinter bara för att nämna några. Listan kan göras lång, det finns hur mycket som helst i SR:s skafferi.

Men sommaren är lång och för er som liksom jag lyssnat på orginalsändningarna kan jag tipsa om tidningen VI:s poddsändningar. Där samtalar tidningens kulturredaktör Nina Solomin med författare, konstnärer, artister, politiker, psykologer kring ett ord eller begrepp som är laddat för dem. Till exempel intervjuas Tomas Bannerhed, redaktör för tidningen LÄRA Stockholm, av Yukiko Duke om skuld, utsatthet och konsten att räkna vokaler.  Och givetvis om boken Korparna som han fick mottaga Augustpriset för 2011.

Poddarna är inspelade från slutet av september förra året till slutet av maj i år.

Om frihet

Det är sommar och många ser fram emot semesterveckor fulla av frihet. Men hur fria är vi egentligen – och hur fria vill vi vara? Ann Heberlein, aktuell med sin bok Etik, och Göran Willis, som skriver en bok om charterturismens historia, berättar vilket val mellan frihet och trygghet de gjort i livet. Kanske begränsar människor sin frihet genom att ängslas för mycket över vad andra tycker och tänker? Hur uppbokad kan en sommar bli innan den är ett fängelse? Ann Heberlein berättar om friheten i att köra en skruttig vit Volvo från 1989 och Göran Willis förklarar charterresor och frihet hänger ihop.

Om framsteg

Författaren Lasse Berg har sett fattigdomen minska i tredje världen och människors möjligheter bli större. Samtidigt har han mött tidigare utblottade som nu har mat på bordet och kläder på kroppen, men som upplever sig som mer isolerade i dag. Marie Ryd, vetenskapsjournalist, berättar hur man kan göra framsteg i sitt eget liv genom att visualisera ett mål.

Om överdåd

Konstnären Marianne Lindberg De Geer började bejaka sin överdådiga personlighet när hon fyllde 40. Kläddesignern Lars Wallin har alltid fascinerats av det överdådiga, efter en estetisk aha-upplevelse som barn. Tillsammans diskuterar de vad överdåd betyder i vår tid, varför det är viktigt att hålla fast vid sin inre önskan – och varför Marianne tänker tillbringa sin ålderdom på varuhuset NK i Stockholm.

Om pengar

Han valde bort Handelshögskolan och en given yrkesbana med hög lön. Hon har skrivit en bok om de hemliga riskkapitalisterna. Skådespelaren Johan Rabaeus och ekonomireportern Lotta Engzell-Larsson pratar PENGAR: Har de blivit alltings mått i vår tid? Lider Joakim von Anka av samlar-mani, så kallad hoarding? Och ångrar Johan Rabaeus någonsin att han valde teatern framför affärsvärlden?

Om osvenskt

När författaren Åsa Moberg jobbade som tv-kritiker på 1980-talet kallade hon allt som hon gillade för ”osvenskt”. Varför används det ordet ofta som något positivt i Sverige? Komikern Özz Nûjen tycker att det är väldigt svenskt att älta vad som är (o)svenskt eller inte. Och hur är det med pizza, ruccolasallad och Drottning Silvia?

Om tystnad

Vad händer om man är tyst väldigt, väldigt länge? Prästen Rebecka Tudor vet, hon har ända sedan konfirmationsåldern deltagit och lett tystnadsretreater. Terapeuten, författaren och humoristen Per Naroskin berättar hur tystnad fungerar i terapisituationen och varför han var så pratglad som barn. Och hur kommer det sig att det är mer högstatus att tiga än att tala?

Om tokigheter

För tio år sedan kallade Maud Olofsson med en historisk underdrift Hitlers illdåd för ”tokigheter”. Något hon fick stark kritik för. Nu berättar hon hur hon kunde göra ett sådant ordval, vem som var ute efter att ”smutsa ner” henne, och vad som fick henne att gråta hela vägen hem från Almedalen. Samt hur omöjligt det kan vara för en topp-politiker att få reparera ett misstag i massmedia.

Om mys

Nathalia Edenmont (som sommarpratade den 23/6) kommer från ett land där det inte finns något ord för MYS. Dessutom hon gör konst av halshuggna djur. Bosse Sundström gör Sveriges mysigaste musik och avslöjar nu varför. Jessica Hellgren har stylat studion med kuddar och stearinljus.

Om familj

Felix Herngren har sex barn – varför har han skaffat så många? Och hur kommer det sig att han älskar att umgås med släkten? Lena Andersson har utan prut sagt nej till familj och barn, eftersom det begränsar henne frihet. Att det skulle bli så visste hon redan som 14-åring. Nina Solomin berättar om tolvbarnsfamiljer hon träffat i New York. Felix Herngren är regissör, manusförfattare, komiker och skådespelare. Lena Andersson är författare och fick Augustpriset 2013.

Om teamwork

Skådespelaren och författaren Jonas Karlsson berättar om trasslet när man jobbar med en ny pjäs och varför han skrivit en bok om grupparbete i ett kommunhus. Organisationsexpert Anna Edwall ska förklara hur man lyckas tillsammans, och sågar omedelbart programledarens upplägg. Jonas Karlsson löser allt genom att vinka in mellanjinglar.

Om allvar

Tomas Andersson Wij, popartist, och Martina Montelius, teaterchef, berättar om sina allvarligaste stunder. Om allvar som knuffats bort ur offentligheten och allvaret som drabbar en under en humor stand-up.

Om skryt

Rapartisten Petter Alexis Askergren och psykolog Jenny Rickardson reflekterar kring människors skryt – på Facebook eller i fikarummet på jobbet. Petter förklarar varför han är självförhärligande i sina låttexter och Jenny berättar hur man kan använda skryt för att må bra själv.

Om hierarkier

Konstnären och filmaren Anna Odell om hur hon mobbades i skolan och filmen Återträffen. Sociologen Ylva Almquist om att elever med låg status i klassen oftare drabbas av olyckor som vuxna. Kulturskribenten Stefan Ingvarsson om att i litteraturvärlden består av mobbare och mobboffer.

Om syskon

Nina Solomin gästas av Lena och Stefan Einhorn, som tillsammans med Helena von Zweigbergk pratar om ”syskonskap”.

Ha en skön sommar!

Helena Karlson

Böcker, sommartips och språkutveckling

Innan semestern drar igång tänkte jag blicka bakåt och framåt och ge ett sommartips på temat läsfrämjande.

 Skolade i kommunikation

De senaste veckorna har jag fördjupat mig i språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt inom olika pedagogiska verksamheter som fritidshem, förskola, grundskola och gymnasium. Framförallt har det gällt användningen av genrepedagogik.

Jag kände inte till pedagogiken tidigare men hoppas verkligen att den sprider sig och är här för att stanna. Den skapar inte minst förutsättningar för att barnen ska utvecklas till goda kommunikatörer i både tal och skrift – och det är ju något som man har nytta av i alla sammanhang.

Du hittar de fyra reportagen där jag berättar mer om det språk- och kunskapsutvecklande arbetssättet inom de olika verksamheterna här.

Flerspråkighet i förskolan nästa

Innan sommarledigheten ska jag ta reda på mer om hur förskolor med flerspråkiga barn arbetar för att barnen ska utveckla både det svenska språket och sitt modersmål. Jag är själv uppväxt i ett tvåspråkigt hem och hade hemspråksundervisning i franska på ”dagis”. Tycker det ska bli intressant att lära mig mer om ämnet och om hur arbetssättet ser ut idag ute på olika förskolor.

Inte utan min packning

Därefter är det dags för mig att ha semester i några veckor och frilufsa, cykla, bada och läsa – både nya läsupplevelser och berättelser som jag gärna läser om. Jag har faktiskt redan samlat ihop en hög hemma med sådant som jag bara inte får glömma att packa ner. För vad blir väl en sommarsemester utan bad och böcker?

Läs för livet

För dig som ännu inte lyssnat på podcasten Läs för livet så vill jag ge den som ett sommartips. Den bygger på samtal om litteratur och läsning mellan Kulturrådets läsambassadör Johanna Lindbäck och en inbjuden gäst och sänds en gång i månaden.

Johanna är lärare, ungdomsboksförfattare, översättare och en av grundarna till litteraturbloggen Bokhora. I slutet av sommaren kommer en intervju publiceras med henne här på Pedagog Stockholm. Där kommer hon berätta mer om sitt uppdrag för att främja läslust och sprida en medvetenhet om vikten av böcker för barn och unga.

Podden Läs för livet hittar du här.

Glad sommar

Vi hörs i augusti :)

//Sarah

Tips på sommarläsning

Redaktionen förtsätter att tipsa om saker att göra i sommar. Turen har kommit till Annelie, som med detta inlägg tackar för sig och delar med sig av några tips på böcker att läsa i sommar.

På fredag arbetar jag min sista dag på Pedagog Stockholm. Det har varit väldigt roligt att vara här och vara en del av redaktionen. Nu väntar några veckors ledighet innan jag ägnar mig åt att skriva på heltid. Det blir säkertligen artiklar i både LÄRA Stockholm och andra tidningar om skola och utbildning. Dessutom hoppas jag hinna skriva några fler böcker för barn och unga. Förhoppningvis får jag även göra några författarbesök i förberedelseklasser, då jag har fått den stora äran att ingå i årets upplaga av Läsning Pågår för årskurs 8. Nog om mig, nu ska jag dela med mig av några tips inför sommarens ledighet.

Annelie Drewsen-litenFör mig är sommaren en tid för läsning. Äntligen har jag tid att läsa några av alla de böcker som ligger i travar runt omkring mig. Det brukar mest bli skönlitteratur. Just nu läser jag Majgull Axelssons bok ”Jag heter inte Miriam” om en romsk kvinna som överlevde koncentrationslägren och sedan kom till Sverige för att starta ett nytt liv. Den är oerhört välskriven och berör en viktig del av den europeiska historien som vi aldrig får glömma. Just romernas öden under Andra världskriget vet vi nog generellt ganska lite om, så jag kan verkligen rekommendera den här boken. Boka även in ett besök på utställningen ”Vi är romer” på Forum för levande historia redan nu. Jag såg den i Göteborg men kommer att göra ett besök även i Stockholm.

En annan bok jag gärna slår ett slag för just nu är ”Hur man botar en fanatiker” av Amos Oz. Det är en tunn liten skrift som väcker frågor om fanatismens natur. Teskedsorden har material till lärare och elever som vill arbeta med boken.

En väl vald bilderbok ha förhöja vilken lässtund som helst. Om man tänker sig en lång stund, kanske i sällskap med någon annan som är sugen på att prata om det lästa, föreslår jag Shaun Tans storslagna ”Ankomsten”. Har man en person på väg in i tonåren vid sin sida kan Anna Höglunds ”Om detta talar man endast med kaniner” vara passande. Och var passar bättre för de allra minsta än Isols ”En anka är bra att ha”?

Några av de böcker jag själv har tänkt läsa är Yahya Hassans hyllade diktsamling, Petters ”16 rader”, Ann-Marie Körlings ”Läraren inom mig: pedagogiska berättelser” och ”Välfärdsfabriken: om arbetets mening och gränslös kontroll” av Kristina Mattsson. Något av Barbro Lindgren klämmer jag nog också in.

När jag tröttnar på att läsa, sola och bada tänker jag sätta mig framför teven och se på de nya avsnitten av ”Orange is the new black”. Dessutom hoppas jag hinna med minst ett besök på Moderna museet under sommaren. Både för att se Dardel-utställningen och för att tillbringa en stund på deras uteservering i sällskap med någon jag tycker om. Vi kanske ses där?

Glad sommar önskar Annelie

 

Läs våra mest uppskattade blogginlägg i sommar

Nu är det sommarlov och vi på redaktionen vill gärna skicka var sin sommarhälsning till dig som besöker vår sajt. Under veckan kommer vi att dela med oss av tips på saker att läsa, lyssna på och göra i sommar. Först ut är Pelle.

Pelle sommarJag vill rekommendera ett urval av alla de blogginlägg som dagligen produceras på Pedagog Stockholm. Jag har plockat ut några personliga favoriter. Inlägg som har gillats av många läsare, som har fått många kommentarer, bidragit till mycket diskussion eller bara förmedlat en stark känsla av läraryrket. Som har engagerat och berört folk helt enkelt.

Det är inlägg som jag tror är viktiga för att sätta Stockholm på kartan som skolkommun. Jag tror nämligen att våra lärare är det bästa vi har för att locka hit andra lärare. Vilket just nu är en av våra största utmaningar.

Jag har samlat inläggen under taggen stockholmslarare och jag är säker på att jag kommer att få lägga till fler inlägg vart det lider.

http://pedagogstockholmblogg.se/blog/tag/stockholmslarare/

Glad sommar önskar Pelle

Hur man når framgång genom att låta andra göra jobbet

Jag har precis berättat om Pedagog Stockholm på konferenes IT på utbildningsförvaltningen med IT-strateger från Sveriges kommuner. Jan Hylén, som var moderator för tillställningen, sammanfattade min föreläsning med:

”Hur man når framgång genom att låta andra göra jobbet.”

Det är alltid spännande och utvecklande när någon annan omformulerar ens egna tankar. Och det är inte alls någon dum analys. Det han åsyftade är naturligtvis det jag berättade om hur vi har lyckats engagera så många duktiga, kunniga, roliga, spännande bloggare som hjälper oss att göra vårt jobb. Nämligen att sprida goda exempel från Stockholms skolor.

Enligt prognosen bör vi nå sammanlagt över en miljon sidvisningar på bloggen i år. Det tycker jag är fantastiskt med tanke på att det är en miljon sidvisningar av inlägg som beskriver en positiv och inspirerande bild av Stockholms skolor författade av Stockholms lärare.

Vi är helt överens om att detta är det spår vi ska fortsätta jobba efter. Det här är också en stor del i förklaringen på den vanligaste frågan vi får. Hur många är ni i redaktionen? Va? Är ni bara tre? Vi hade aldrig klarat av att administrera de tusentals webbartiklar och blogginlägg vi har om vi inte fått hjälp av våra bloggare. Tillsammans kan vi skapa någonting riktigt stort.

Läs gärna Världens mest framgångsrika blogginlägg för att se lite av statistiken.

Ämnesdidaktiskt research på redaktionen

20140519-105257.jpg

Så här ser det ut på mitt skrivbord just nu. Jag ska skriva om ett ämnesdidaktiskt forskningsprojekt i naturvetenskap. Det är väldigt spännande att se hur eleverna uppfattar målen under laborationerna.

/Annelie

Det stora fjärilssläppet i Tensta

Fjäril-2

Så var det äntligen dags för eleverna i klass 2 b på Gullingeskolan i Tensta att släppa ut sina färdiga fjärilar. Läraren Monica Åsander hittade en perfekt plats för släppet; en äng full av maskrosor, vilket är mums för en fjäril.

Pedagog Stockholm har tidigare berättat om klassen som under några veckors tid följt larvens utveckling till färdig fjäril. Läs reportaget här. Lektionerna ingår i NTA-programmet, vilket är utbildningsförvaltningens satsning på naturvetenskap och teknik i grundskolan.

Fjäril-4Sedan reportaget skrevs har de små oansenliga larverna, via puppor, utvecklats till vackra flygfärdiga tistelfjärilar (Vanessa cardui).

Även parallellklassen 2 a har haft fjärilar på schemat, så i torsdags var det dags för totalt nästan 60 fjärilar att få sin frihet.

Den stora ängen, full med lysande gula maskrosor, var en perfekt plats för släppet. Eleverna var ivriga, även om flera helst ville behålla fjärilarna.

Fjäril-3 Jag vägrar släppa min Lillepupp, jag kommer sakna honom, säger Danilo.

Men tänk på att fjärilarna kommer tycka det är jätteskönt att komma ut, säger Monica Åsander.

Någon rusning på fjärilarna blev det nu inte. En efter en skulle de släppas, men de flesta verkade föredra att stanna kvar på elevernas utsträckta händer. Till slut hade alla fjärilarna flugit ut i friheten, många landade på närmaste maskros och började genast äta.

Fjäril-5Eleverna återvände till klassrummet och gjorde klart sina pappersfjärilar som sedan klistras upp på ett fönster i korridoren.

De har tidigare skrivit och berättat om fjärilar och svarat på frågor som vad fjärilar äter, vad de bor och vad de gör.

Till hösten är det dags för klassen att ta sig an ett nytt spännande NTA-tema.

/Birgitta Wiberg

Världens mest framgångsrika blogginlägg

Vilket är det? Hur skriver man egentligen ett framgångsrikt blogginlägg? Vilket är Pedagog Stockholms mest framgångsrika blogginlägg? Hur definieras man över huvud taget framgångsrikt? Är det ett inlägg med många läsare? Många gillare? Rätt läsare? Eller något helt annat? Det är frågor vi ställer inför dagens bloggträff.

Tanken är att låta våra bloggare dela med sig av sina egna framgångsrecept. Vi kommer också dyka ner en del och analysera den statistik vi har och se vad vi kan lära oss.

Jag jobbar med agendan just nu och välkomnar gärna andras idéer. Jag hoppas också få lite hjälp att utveckla den till en dokumentation. Gå gärna in i dokumentet nedan och hjälp till.

Agenda/Dokumentation till PS bloggträff 

Härliga siffror

Ta en titt på diagrammet nedan. Det visar den utveckling bloggen har haft på Pedagog Stockholm sedan starten 2010 i antal besök och sidvisningar. I år är vi hittills uppe i 89 695 besök och 148 943 sidvisningar. Med andra ord är vi redan över 2011 års nivå och vi är bara i maj. Det hade vi aldrig klarat utan alla er fantastiska bloggare. Är ni med och hjälper oss att sätta ett nytt rekord i år?

image

Enligt prognosen bör vi nå sammanlagt över en miljon sidvisningar i år. Då ska man ha i åtanke att detta är en miljon visningar av inlägg som beskriver en positiv och inspirerande bild av Stockholms skolor. Fantastiskt tycker jag!

Gamla tips blir som nya

Vi har under tidigare bloggträffar gått igenom andra tips som vi inte kommer att fokusera på denna gång. De hittar ni under redaktionens Bloggskola.

recite-15537--6817348-1j3zfm5

Välkomna!

/Pelle

Just nu på redaktionen

20140513-115417.jpg

Pelle och Birgitta jobbar och jag testar att blogga från paddan…

/Annelie

Vad behöver vi egentligen kunna?

sett fotoUnder den lockande rubriken föreläste Hans Albin Larsson, professor i historia och utbildningvetenskap vid Högskolan i Jönköping, på SETT 2014. Ja, vad behöver vi egentligen kunna? Har vi inte fått nog nu när vi har hela världens samlade kunskap på internet?

Svaret vi fick var inte oväntat: lite av varje. När vi förvärvar nya kunskaper måste vi ha ett kritiskt förhållningssätt och dra egna slutsatser. Det gör man inte utan en bred allmänbildning. Sedan beror det på vad man sysslar med och vilka djupkunskaper man behöver. En ämneslärare som saknar djupkunskaper i sitt ämne och inte kan gå från helheter, sammanhang till detaljer får nog svårt att entusiasmera sina elever, tror Hans Albin Larsson.

Lärare möter ofta elevernas frågor som ”måste vi kunna det här?” eller ”kommer det här på provet?” Med en smart telefon i fickan har kunskapsinhämtning fått ett nytt perspektiv. Det eleverna inte känner till  kan de snabbt googla upp och få svar på, och lite till. ”Varför ska man lära sig saker som man inte behöver, om de inte kommer på provet” resonerar de. Skolarbeten har blivit till att kopiera och förpacka andras redan färdiga kunskaper, menar Larsson.

Och i det snabba informationsflödet väljer vi att gå direkt till experterna. Det här leder till att vi ”blir som plankton i en ström som någon annan bestämt” och Hans Albin Larsson kopplar det till en demokratifråga. Vi måste kunna tolka och reflektera och dra självständiga slutsatser och till det krävs det kunskaper. Kunskap är inget värt om man inte kan värdera den, menar Hans Albin Larsson.

Om nu internet är en sådan stor källa till elevernas kunskapsinhämtning, vem styr då över internet? Frågan ställdes av Kristina Alexandersson chef för Internet i skolan på .se, Stiftelsen för internetinfrastruktur.  Hon vill att alla elever och lärare ska skaffa sig en digital kompetens och använda nätet i skolan på ett säkert och kritiskt sätt. ”Det är viktigt att det blir på riktigt” det skapar motivation, intresse och engagemang hos eleverna, menar Katarina Alexandersson som själv arbetat som lärare i många år. Hon tipsade om  stödmaterial för skolan som finns upplagt på .se och om skoltävlingen Webbstjärnan , som för övrigt haft prisutdelning idag. Här är vinnarna.

Jag lyssnade även på PRIO Stockholms föreläsning och deras framgångsrika arbete på Stockholms stads grundskolor. Ann Goliath Pillola berättade att eftersom flera skolor vill komma igång så fort som möjligt har tolv nya förrändringsledare anställts till projektet. Läs hennes gästbloggsinlägg om en vanlig dag i en förändringsledares vardag. Läs mer om PRIO och min artikel om hur det blev efter PRIO på Mälarhöjdens skola.

Helena Karlson