Vad är det för grej alla snackar om?

Har du hört en massa personer snacka om Grejen och känt dig helt utanför? Vad är det för nåt du missat tänker du missmodigt? Kommer alla andra kollegor springa om dig i löneutvecklingen eftersom de hajar GREJEN? Häng inte läpp för nu ska vi berätta allt (nästan) om Grej of the day, en enkel metod för att skapa intresserade, nyfikna och vetgiriga elever uppfunnen av läraren Micael Hermansson från Umeå. Han var på SETT och berättade om denna korta och inspirerande minilektion som ger en daglig kunskapsgaranti, både för eleverna och för dig.

Metoden innebär att du varje morgon presenterar en ”grej”, ett kort nedslag i ett spännande ämne, vilket som helst – bara du kan berätta något intressant. Det ska vara tempofylld och ca 8 min, ungefär som en sagostund, och gärna ha en klatschig rubrik som “Varför äter inte isbjörnarna upp pingvinerna?” eller ”Världens mest kända kolbit”.

En presentation ska svara på frågorna vad var när och hur? Exempelvis är den omtalade kolbiten Cullinandiamanten, även kallad Afrikas stjärna, och den tillhör de brittiska kronjuvelerna.
Du presentera viktiga fakta om ämnet kombinerat med spännande bilder och låt eleverna lyssna utan att skriva. Kuriosa gör att de kommer ihåg grejen.
– Du minns 60% av vad jag sagt om ett par dar, ⅕ del om någon månad, 5 % om 6 mån. Kuriosa höjer till 5,8%, säger Micael med ett brett leende.
Om Cullinandiamanten kan du exempelvis berätta att pansarkryssaren som skulle frakta den var en bluff, i själva verket skickades diamanten med posten. Eller använd Duncan C:s bild Digging for diamonds som ingång för att prata om vem som har rätt till det fysiska kulturarvet. Duncan c_digging for diamonds

Och sen kan du påminna eleverna att de antagligen varit i kontakt med diamanten:

Den försvunna diamanten

Som uppföljning får de en daglig hemuppgift, att återberätta dagens grej för någon. Kanske får de en aha-reaktion från en förälder och ett bekräftande på att de vet något som hen inte vet. Kunskap blir åtråvärt och något som de har nytta av i vardagen. För vem gillar inte att briljera med sina kunskaper?

Micael berättar om en Grej of the Day när de talade om Nelson Mandela och när en elev berättade om detta för sin pappa sprang denne upp på vinden stökade runt tills han kom ned med en gammal ”Free Nelson Mandela” t-shirt som eleven hade på sig i skolan nästa dag. Det visade sig att pappan hade varit engagerad i kampen mot apartheid på 80-talet och vips hade en sammanhangskedja skapats för eleven.

När dagens grej är berättad, ge en ledtråd till nästa dags grej så de får något att fundera på. Vad tror du exempelvis man ska prata om när det ska handla om treradig japan?

Som uppföljning till grejen föreslår Micael att du arrangerar ett quiz på fredagen med frågor från veckans grejer. När jag minns hur entusiastiska alla elever kan bli av smarta quiz funderar jag att testa det på mina förvaltningskollegor. Även vuxna tycker om att briljera med sina vidlyftiga kunskaper.

Micael har gjort grej of the day i många år och eleverna älskar det och idag har han ett samarbete med skolans bibliotek som vill veta vad han ska ta upp för grej i förväg för att kunna förbereda sig för anstormningen av nyfikna elever.

Micaels senaste grej är “News of the day” som har samma tanke och ska vara max fem minuter och ta upp ett ämne som diskuteras i nyhetsmedia. Han menar att man inte måste ta lätta ämnen utan det ska vara något som diskuteras i vanliga nyhetsmedia. Exempelvis har Micael tagit upp både kriget i Syrien och Obamas valkampanj i amerikanska presidentvalet. Här avslutas det självklart med Lilla Aktuellt.

Har du lite slantar över som bränner hål i fickan? Då hittar du information om Michaels föreläsningar här. Han är väldigt personlig och rolig.

Vet du förresten varför inte isbjörnarna äter upp pingvinerna?

/Calle

Reflektioner från SETT 2015 och strategier inför 2016

Kollegialt lärande och kollegialt nätverkande

Så här efter helgen har jag äntligen hunnit smälta alla intryck från SETT på Kistamässan. Det var min första SETT-mässa och den var helt överväldigande med alla intryck och inspirerande människor. Var du där? Om inte så kan du läsa om strategier för SETT 2016 nedan, för du planerar väl att komma?

Någon sa att SETT är platsen där du kan träffa alla du kommunicerar med eller följer på twitter, bloggar, i facebook-grupper eller lärarforum. Det är kollegialt nätverkande som komplement till kollegialt lärande.

Mässbild 1

Inspirationslärarna

Ett roligt projekt vi gjorde på SETT svar att intervjua inspirationslärarna i projektet 1 till 1 2016. Inspirationslärarna är gymnasielärare som arbetar med digitalutveckling på sina skolor och som fick chansen att dela med sig av sina erfarenheter om hur man kan arbeta digitalt och dela kollegialt. För oss innebar det att vi genomförde korta intervjuer med tre frågor som vi sedan redigerade på plats och spred på twitter medan mässan pågick. Det var ett experiment för oss att göra film så snabbt och hela redaktionen arbetade tillsammans med att skapa filmerna.

Nyckeln till en roligare, relevantare skola

Skolutvecklaren och debattören Per Kornhall var på plats och pratade om det ständigt pågående lärandet som nyckeln till en bättre och roligare skola. Han menar att lärare måste kontinuerligt utvecklas i sitt yrke för att svenska klassrum ska bli öppna, delande och undersökande kunskapshubbar.

Han tycker synd om elever till lärare som bara lär sig genom trial and error i klassrummet och uppmanade alla närvarande att lyssna på de som redan gjort saker och undersöka vad de kan ta till sig för att utveckla sin undervisning. En bra lärare måste tycka om att kära sig nya saker, enligt Kornhall, och detta engagemang för lärande smittar av sig på eleverna. Om en lärare inte vill utvecklas har denne nog valt fel yrke.

En annan fantastisk föreläsare var Micael Hermansson som pratade om sin grej of the day som jag kommer att återkomma till i ett annat blogginlägg.

Mässbild 2

Strategier för 2016

Packa visitkorten för du kommer med säkerhet att träffa nya spännande bekantskaper. Eller ännu hellre maila eller lägg till folk i sociala medier på stående fot så ni kan hålla kontakten direkt under mässan. Var aktiv och sök upp personer som gör dig nyfiken och ta chansen att lyssna på favoriter live, var inte rädd för att gå vidare till ett annat seminarium om ämnet inte är rätt för dig.

Hoppas vi ses på SETT 2016! Kanske vill du dela med dig något av för Pedagog Stockholms publik då?

/Calle

 

Micke Gunnarssons tips för att avsluta spelande inför maten på ett bra sätt

mickeKänner ni igen den här situationen?
”[stoppa in ditt barns namn här] maten är klar! Nu får du sluta spela.”
Ingen reaktion. Du ropar igen, högre denna gång. Inget barn kommer. Du travar iväg till din son eller dotters rum och upptäcker att verderbörande ohämmat spelar vidare och inte tycks bry sig det minsta om en sådan trivial sak som middag. Här följer en konfliktupptrappning där du som förälder kanske till och med till slut tar till en maktmetod i form av avstängning av ström eller nätverk eller liknande. Inte den trevligaste starten på en gemensam middag va?
Nu har jag precis lyssnat på Micke Gunnarsson på SETT-mässan där han tog upp detta ämne. Här kommer hans tips vilket jag definitivt själv tänker prova.
Micke går in på sin sons rum. Han ställer sig en stund och tittar över axeln för att sätta sig in i vad som händer på skärmen.
”Är det Minecraft du spelar?” frågar han sin son.
”Ja men stör inte.”
”Oj det ser avancerat ut.”
”Det är det.”
”Vad är det där röda? Är det en bomb?”
”Ja det är en bomb. Jag kan förklara sen.”
”Jag har lagat lite mat och vi tänkte äta snart. Hur mycket tid tror du att du behöver för att avsluta på ett schysst sätt?”
”Sex minuter.”
”Är du säker på det? Räcker det? Det ser ut att vara inne i ett rätt kritiskt läge.”
”Det räcker. Jag har koll.”
Det här upplägget säger Micke funkar i 95 % av fallen. Tricket är att visa respekt och intresse. Samtidigt blir det en liten utmaning för grabben att se till att komma i mål på sex minuter som han faktiskt lovat.
Pelle

Bloggtoppen mars 2015

Bloggtoppen för mars 2015 ser ut så här.

  1. Läs- och språksatsningen
  2. Lärande & bedömning
  3. UrFlippat
  4. Gränslöst digitalt lärande
  5. Språkforskningsinstitutet
  6. Miss Åsa
  7. Provfri matematik – bedömning i praktiken
  8. Kulan – mötesplats för kultur, förskola och skola
  9. MoD
  10. Förskolebloggen

Grattis förskolebloggen som gått rakt in på listan! Vi visste väl att intresset för förskolefrågor var stort. Gränslöst digitalt lärande har klättrat sex placeringar och MoD har poppat upp på listan igen.

Redaktionen var nyligen på Analytics-kurs så nu hoppas vi kunna få ännu mer ut av statistiken. Men en sak som slog oss är hur svårt det är att tolka siffror och säga vad som är bra eller dåligt. Att många personer lämnar en viss sida kan både betyda att blev lockade in på fel ställe eller snabbt hittade uppgiften de sökte. Därfär får vi inte glömma bort att prata direkt med våra läsare och lära oss mer om deras behov.

Hur som helst har vi fått en statistikmodul till WordPress installerad vilket ska göra det enklare för er att själva gå in och kolla era siffror. Men tyvärr fick vi den inte att fungera vid första försöket. Men vi kollar vidare på det och återkommer.

SETT och flödestips

Eftersom det snart är dags för SETT igen har vi satt ihop en liten guide till mässan. Där hittar ni bland annat följande länk till ett gemensamt flöde för alla som bloggar om SETT.

http://pedagogstockholmblogg.se/blog/tag/SETT2015/

För att komma med i flödet, som brukar få många läsare, är allt ni behöver göra att tagga upp era inlägg med SETT2015. Ni skriver alltså det ordet (och exakt det!) i fältet Etiketter inne i bloggpanelen.

Om ni själva vill göra liknande flöden och länka till är det bara att titta på hur länken är uppbyggd. Enklaste sättet är att klicka på en Etikett (som heter Nyckelord på utsidan) på din egen eller någon annans PS-blogg, kopiera adressen och byta ut blognamnet mot ”blog”.

Om jag till exempel vill se vad alla bloggare skrivit om nyanlända kan jag ta denna länk från språkforskarna

http://pedagogstockholmblogg.se/sprakforskningsinstitutet/tag/nyanlanda/

och ändra till.

http://pedagogstockholmblogg.se/blog/tag/nyanlanda/

Nya bloggar

Du har väl inte missat att vi har två nya bloggar? 1:1 – 2016 och Läslyftet i Stockholm. Gå gärna in och hälsa de välkomna med en kommentar.

 

Vi ses väl på SETT?

 

Pelle

Gör en peppburk till en kollega

Alla har vi våra dagar när vi är lite nere, trötta, hängiga eller kanske bara lite missmodiga. Det är då vi behöver slöjdläraren Marcus Vildirs uppfinning: Peppburken.

Peppbruken är en liten, liten ask (gärna i fickstorlek) och i botten på den skriver du något peppande och ger sen bort till en kollega som behöver bli påmind om att hen är fantastisk/rolig/snygg/cool/snäll/härlig eller kanske allt på samma gång!

Här visar Marcus hur du gör burken, och det är inte alls så svårt, glöm bara inte att fläska på med tvingar!

/Calle

Skapande slöjd Sthlm

Det bubblar av kreativitet i slöjdämnet på Stockholms skolor och i många olika former.

I onsdags besökte jag Girls Code Club på Mälarhöjdens skola där tjejer i årskurs sex stannar på en efter-skolan-klubb för att digital slöjda, koda, i scratch.

GCC-3

Det blir en WOW effekt, det var jag som fick den att göra det här, när tjejerna får se vad de kan göra med kod.

GCC-2-508x255

Klockan tre har alla slutat skolan men stannar kvar för att lära sig koda. Det är förvånade utrop, fokus,  frågor kastas rakt ut och de hjälper varandra och frågar ofta: hur gjorde du det där? med imponerade röster.

GCC-1

Dagen efter var jag i Blommenbergsskolans träslöjdsal där Marcus Vildir tillverkar automator i trä med sina elever.

Slöjd-2 Slöjd-3

I Marcus klassrum börjar alla elever med att slöjda ett självporträtt. De får hitta ett uttryck, vara kreativa och dessutom ska de limma, spika och skruva någonting i projektet. Kan man de tre momenten kommer man långt, menar Marcus.

Slöjd-4

Fliten och kreativiteten som bubblar i slöjden kan göra vem som helst lycklig och jag önskar att det fanns slöjdsalar även för vuxna som blir slöjdbitna, som en alla-kan-slöjda sal. Men vänta det finns ju!

I mötet mellan det digitala och slöjdandet uppstår de mest fantastiska saker, ni har väl inte missat IT-pedagogen Karin Nygårds på Sjöstads skolan som tillsammans med syslöjden låter elever sy spelkontroller. Det kallar jag digital slöjd.

Nu ska undertecknad resa sig från sin dator och gå och vara lite taktilt kreativ, kanske blir det lite pappersslöjd. Ha en slöjdig helg!

Slöjd-1-508x285

Marcus Vildir gör tummen upp för slöjdandet.

/Calle

Pedagogsajter och Skolverket i samarbete

Vi har varit på konferens i Karlstad med våra pedagogsajtvänner. Denna gång var även Skolverket på besök i form av Katarina Lycken Rüter och Anette Holmqvist.

De har en väldigt positivt syn på pedagogsajterna och ser möjligheter till samarbete för att skapa en mer nationell plattform. Det är så klart både glädjande för oss att höra och en superintressant samarbetsform med små regionala redaktioner som samarbetar och skapar någonting på en nationell arena tillsammans med Skolverket.

Redan nu är Pedagog Stockholm del av Skolverkets material ”7 timmar om…” i form av två filmer. Det är en satsning inom ramen för kollegialt lärande och mer material inom flera olika områden kommer framöver.

Elevfokus

Vi hamnade också i en spännande diskussion med Pedagog Örebro om elevfokus. En elev som gav sin syn på hur det är att vara en elev med autism,  fick ett enormt genomslag och det väcker många tankar. Vi kommer att ta med oss dessa tankar och fortsätta fundera på hur vi kan låta elever komma till tals om sin undervisning. Läs blogginlägget här:

http://pedagog.orebro.se/att-vara-en-autistisk-elev/

Prioriteringar framöver

Det är lätt att komma hem från en konferens med många idéer. Alldeles för många. Prioritering och fokus krävs trots allt för att lyckas och därför satte vi oss på tåget hem och sammanfattade våra viktigaste fokusområden under den närmsta tiden. Så här blev det.

  1. Nå samtliga lärare i Stockholm
  2. Samarbete med Skolverket
  3. Elevfokus och barnrättsperspektiv

En skola för innovationsnördar

I torsdags var jag ute på Stockholm Science & Innovation School (SSIS) i Kista och filmade Pedagog Stockholms nästa film. Den kommer att handla om hur skolor kan skapa långsiktiga samarbeten med företag, gränsöverskridande undervisning mellan matte och engelskan med hjälp av augmented reality samt ge förslag på nya sätt att arbeta ämnesövergripande.

På SSIS präglar tekniken hela skolan, de arbetar med matematik på engelskan, gör husritningar över ekologiskt hållbara hus i tekniken och har de flera företagssamarbeten med globala It-företag. Varje torsdag kommer en expert och föreläser för eleverna, i torsdags var Magnus Wester från Ericsson på besök. Hans arbete går ut på att hitta nya innovationer och under en timme pratade han om innovationsprocesser och höll i en kort kreativ övning där eleverna skulle hitta så många användningsområden som möjligt för en tegelsten. Eleverna lyssnar uppmärksamt, men mitt under Magnus Westers föreläsning smiter 6 elever iväg. De ska programmera robotar med det indiska företaget TATA och några elever från Rinkebyskolan.

Elever tänker

Eleverna arbetar hårt med att konstruera ekologiska hus, det är mycket att tänka på. Läraren Barbro Järse har själv byggt ett sådant hus och vet precis vad man ska tänka på. 

Magnus Wester

Magnus Wester från Ericsson föreläste om om innovation, processer, hur hjärnan fungerar. Han rekommenderade även eleverna att halvsova på lektionen för att de ska vara som mest kreativa.

Elever lyssnar

Och eleverna lyssnar intresserat, även om en verkar nappa på hans råd att slumra till lite.
Mona &

Eleverna gillar att företag kommer och besöker skolan, det ger verklighetsförankring i undervisningen.

Leo & Kevin
Leo brinner för företagande medan Alexander ser fram emot sommarens praktik på ett amerikanskt spelföretag.

Mattias

För Mattias Wickberg är det självklart eleverna ska lära sig tekniska termer på engelskan eftersom engelskan är koncernspråk i de flesta IT-företag.

Filmen kommer på Pedagog Stockholm i nästa vecka.

/Calle

Sportlov!

Äntligen är det dags för Sportlov, några av er åker till

Trysil_På ski i Trysil_blogg

Andra stannar hemma med

Erin_The Stack

Men vad ni än gör hoppas jag ni får lite go

Go fika

Trevligt sportlov!

Calle, Helena och Pelle

 

Här är bilderna från Edcamp Ma/No 11 februari 2015 på Södermalmsskolan

edcamp6edcamp7edcamp8edcamp9edcamp10edcamp11edcamp12edcamp13edcamp14edcamp15edcamp16edcamp17edcamp18edcamp19edcamp20edcamp21edcamp22edcamp23edcamp24edcamp25edcamp26edcamp27edcamp28edcamp29edcamp30edcamp31edcamp32edcamp33edcamp34edcamp35edcamp5edcamp36

 

edcamp1edcamp2