Möten med mening – #skolchatt, edcamp, resultatdialog

Sitter på tåg från seminarium kring Lärares yrkesetik.

Tack, den här förmiddagen skapade mening. Nu ser jag mitt läraruppdrag i ett större sammanhang.

– är en kommentar man som seminarieledare blir väldigt glad av att höra. Inte minst eftersom förmiddagen också skapat mening för mig, i mina roller som lärare, facklig företrädare, föreläsare, författare. Lärares yrkesetik kan man stöta och blöta hur mycket som helst i medvetna lärares lag.

Igår var jag också med på ett möte med mening. Eller ja, det var ju inte ett vanligt möte, men vi var i alla fall ett antal lärare i ett utvidgat lärarkollegium som diskuterade just frågan kring skolans möten. Vi gjorde det på twitter #skolchatt. Diskussionen var absolut meningsfull och givande.

Hösten bjuder också på flera möten som förhoppningsvis blir fulla av mening:

Resultatdialog 2011, där de forskare som fått finansiering av Vetenskapsrådets Utbildningsvetenskapliga kommitté, samlas för att redovisa och diskutera sina resultat. Gratis deltagande, med rykande aktuell forskning och många möten. Anmäl dig idag!

Skolforum finns också möjligheter till många meningsfulla möten, och just i år görs ett försök på måndagskvällen med Edcamp – en slags okonferens där lärare träffas för att gemensamt försöka bli klokare tillsammans.

Att se sitt läraruppdrag i ett större sammanhang påstår jag är viktigt för att man som lärare ska kunna skapa fler möten med mening även för elever och föräldrar. Som lärare måste man helt enkelt bottna i något större än en själv, i synnerhet när det tar emot. Vad sägs om att utveckla lite ödmjuk orubblighet tillsammans?

Kommentera


*