Utveckling i övrigt

Marie Linder har skrivit ned lite tankar på sin blogg om att ge omdömen om elevers ”utveckling i övrigt”.

”En aspekt av detta, vill jag mena, är den att de elever som får positiva utlåtande kring sin sociala utveckling faktiskt inte har behov att att höra dessa utlåtanden; de klarar sig bra ändå. De elever som däremot får veta att de inte presterar väl vad gäller det sociala behöver inte få detta faktum förstärkt, utan de behöver få uppmuntran och varsam vägledning åt rätt håll. (Jag säger “rätt” eftersom de demokratiska värderingarna är de som vi kommit överens om att hålla oss till som de riktiga).

Något jag upplever när jag läser matriser och enkäter kring sociala mål är en känsla av att de ibland används som disiplinverktyg av lärare som inte klarar att leda eleverna åt rätt håll genom sitt förhållningssätt.”

Läs hela inlägget här. Även bloggarna på Metabolism har skrivit om detta i ett inlägg.

1 kommentar

  1. Toura Hägnesten, 8 mars 2012

    Alla tider har sina metoder för disciplingering. Gunilla Granath studerar och beskriver i sin avhandling ”Milda makter” hur utvecklingssamtal och loggböcker blir till disciplineringstekniker. Foucault är íntressant läsning inom området för makt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.