Interaktiv teater, inkluderar alla elever

Teatergruppen Tage Granit har en modell för att arbeta med skolans likabehandlingsplan tillsammans med elever och lärare. Vill vi påverka normer och attityder är det inte tillräckligt med information . Vill vi ha en plan som gör skillnad måste vi också bryta invanda beteenden.  Interaktiv teater låter alla elever vara med och själva påverka händelseförloppet på scenen utan att de själva behöver kliva upp på scenen. En light version av rollspel . Interaktiv teater medvetandegör strukturer och roller i klassen.
I det här blogginlägget skriver läraren Zahia Furustad från Bäckahagens skola om hur föreställningen Planeten togs emot i klassen. Tage Granit och föreställningen Planeten går att boka via Kulan. På Kulan finns ytterligare 9 aktiviteter för dig som vill arbeta med likabehandling och inkludering.
/Elisabeth
cf1ece1430d796255fafcd15c5b88b67 granit stor
“För ett litet tag sedan kom Tage Granit till vår skola för att spela Planeten Planeten för lågstadiet. Barnen var såklart förväntansfulla när det kom in i gymnastiksalen där det skulle börja och men där var alldeles tomt. Men sen dök Assistent upp och så Experten och till sist kom Bästisarna inspringandes. Föreställningen var verkligen elevnära, inspirerar barn att hitta sin egen kraft, sin egen förmåga att säga ifrån när det behövs. Att vara modig. Eleverna fick sätta ord på det. Föreställningen inbjöd till härliga och kloka resonemangssamtal där eleverna kunde fråga och lära av varandra. Och inspirerade oss lärare att fortsätta arbeta med likabehandling i skolan/klassrummet. 
 
Alla barnen tyckte om föreställningen. Några blev ganska så berörda av Experten, Bästisarna, Assistenten. Absolut bästa… Bästisdansen. När alla barn ställde sig upp och dansade Bästisdansen med karaktärerna. Fortfarande idag är det många i klassen som kör bästisdansen.
 rosa10
 

Kulan på Facebook och tkulan_avatarwitter , kulturerbjudanden och tips på hur du kan arbeta med estetiskt lärande.

Elisabeth Söder
elisabeth.soder@stockholm.se

Sagor är tidlösa och universella

Folksagor som går att härleda flera hundra år bakåt i tiden och finns på olika kontinenter är intressanta att ta upp i skolan, från förskola till gymnasiet. Vad finns det i sagan som berör oss och som får oss att föra berättelsen vidare? Flera författare och psykologer som Bruno Bettelheim med Sagans förtrollade värld har med sagans hjälp förklarar psykiska skeenden.  

imagesRapunzel_05BbildspelraspunzelTeater Barbara har satt upp sagan om RAPUNZEL och jag bad manusförfattaren Carina Jingrot berätta varför de valde just den sagan.

/Elisabeth

”Då jag läser sagor händer det att något hakar fast i mig, något som det kanske bara finns en antydan av i berättelsen. Då vill jag göra om den och berätta den på mitt vis. I RAPUNZEL, saga som nedtecknades på 1800-talet av Bröderna Grimm, drogs jag till tanken på:
Vad är en häxa? Hur snabba vi är på att fördöma, skapa drev.
Och – hur vi söker andra förebilder än de vi har närmast.

Då jag själv växte upp drömde jag mig ofta bort och önskade ett annat liv, någonstans där jag skulle passa bättre. Rapunzel dras till Cora och hennes underbara liv i trädgården. Med Cora kan hon vara den hon vill vara. Rapunzels mamma provoceras av Cora, hennes raka motsats, som valt att leva självständigt och inte gör sig till. Svartsjukan driver mamman att sprida ut falska rykten om Cora, som hon kallar Häxa.

I början av pjäsen är det egentligen mamman som beter sig som en häxa. Då Cora förtalas och drivs bort börjar hon bete sig som en häxa, och mamman som ångrar sig förändras och börjar handla gott.

Barbara_01bildspel

barbaragrönBarbara_02bildspelRapunzel blir tvungen att lita till sig själv och hitta sin alldeles egna väg.

Vad är en häxa?

En plågad kvinna som tar ut sitt raseri på livet.

Hon kan symbolisera det uppriktigaste uttrycket för kvinnlig ilska och vansinne.

Ofta försöker vi hålla oss uppe med hjälp av leenden och charm, vi försöker behaga och vara vackra. En häxa låter allt falla – hon är utan nåd för hon har inget att förlora.

Jag hade velat ha med sång och dans i pjäsen men hade inte räknat med att det skulle bli en  liten musikal! Jag bara älskar musiken i pjäsen! Och perukerna!

Vi spelar oftast för ungdomar, den svåraste publiken att möta och en lycka att fånga.

I RAPUNZEL är publiken yngre och det är enkelt och lustfyllt, ingen kamp! Jag tror och hoppas att föreställningen är både rolig, frän, lekfull och djup! ”

Föreställningen på Teater Barbara

RAPUNZEL – en musikalisk och spännande saga fylld med sång, dans, humor och hår!
En pjäs som leker med schabloner och könsroller – fritt efter bröderna Grimms saga om prinsessan Rapunzel.

Den egensinniga och frihetslängtande Rapunzel kämpar för att hitta sin egen väg när de vuxna omkring henne vill forma henne efter sina behov. I Teater Barbaras anda blir RAPUNZEL en färgstark föreställning om att inte passa in och söka sig bort för att hitta andra förebilder. Om vår misstänksamhet mot de som är annorlunda. Om hur rädsla får människor att stöta bort varandra. Men också om försoning och möjligheten att växa, då vi blir sedda och accepterade för de vi är.

Ni får träffa ett galleri av figurer kring Rapunzel med den långa flätan:

Drottningen – Rapunzels fåfänga och svartsjuka mamma. Hennes golfspelande och konflikträdda pappa Kungen. Rapunzels bästa vän Häxan – som nog inte är någon häxa egentligen, utan en enstörig botaniker som heter Cora. Och så ”Alpprinsen” som drömmer om ett liv i musikalvärldens rampljus!

Välkommen på ett hårresande äventyr!

Carina Jingrot
Konstnärlig ledare, skådespelare och manusförfattare

 

Kulan på Facebook och tkulan_avatarwitter , kulturerbjudanden och tips
på hur du kan arbeta med estetiskt lärande.

Elisabeth Söder, elisabeth.soder@stockholm.s

På Kulan kan du boka  27 föreställningar med sagan som viktig beståndsdel

Kajsa Bergström har analyserat flickan i tornetRapunzel i Expressen

Lilly Kapper, lärare på Björkhagens skola har i ett tidigare blogginlägg för Kulan skrivit om folksagor som en bra ingång för värdegrundsarbete. På Kulan finns för närvarande 27 aktiviteter med saga som ingång.

Hur tar du upp HBTQ i klassrummet ?

komma ut 4

2016, året då vi får älska den vi vill och bli accepterad för den vi är? Knappast!
 
De senaste dagarna har jag läst artikel efter artikel från olika personer, framför allt representanter från kristet håll, som spyr ut sin galla om HBTQ-personer. ”Homosexualitet är en trend” säger en i Växjö, ”En skymf mot alla vanliga, samkönade Svenssonpar” säger en annan i Bräkne-Hoby och en tredje i Alvesta jämför Pride-flaggan med IS-flaggan. Är det här verkligen den typen av nyheter, som vi vill att dagens ungdomar ska ta del av och formas efter? 
 
För mig är svaret självklart: NEJ! Jag vill att alla ska behandlas lika och att vi alla ska bemötas med respekt, oavsett om vi gillar han, hon eller hen. När jag växte upp talade vi aldrig öppet om homosexualitet i skolan, men det är något som verkligen har förändrats bara de senaste åren. Jag jobbar väldigt mycket ute på skolorna och ser hela tiden hur attityden förändras och hur människor blir mer öppna och accepterade. Det gör mig oerhört glad och stolt över att hela tiden se lärarnas ständiga engagemang i den här viktiga värdegrundsfrågan. 
 
Jag känner verkligen att jag som skådespelare har ett ansvar att kunna sprida min kunskap och min förmåga att trollbinda publiken, dels genom att använda min kompetens, dels för att visa att jag även är ”en person”. Min HBTQ-monolog ”Komma ut” är väldigt stark i sig, men knorren på slutet (OBS! Spoleralert!) att det är jag själv, som jag har refererat till under hela föreställningen, gör upplevelsen ännu mer chockerande och viktig. Barnen kommer ha tusen frågor efter det att sista repliken är sagd; Är det verkligen Oskars historia? Är han bög? Är han så här öppen med det att han säger det inför en hel klass? Kan han hjälpa mig att komma ut? Är det inte svårare än så här att våga ta steget och kliva ut ur garderoben?
 
Det här kanske bara är önsketänkande när det kommer till frågorna, som jag tror att ungdomarna hade velat ställa, eller i alla fall tänker på efteråt. Jag tror definitivt att jag hade ställt exakt samma frågor (i alla fall i mitt huvud) om jag hade fått en sådan teaterupplevelse när jag växte ut. Det blir på detta sätt så avdramatiserat. Så vardagligt. Det blir en människa framför dem. Inte en bög. Nu är jag visserligen bisexuell, eller som jag föredrar att kalla mig – Oskar. Jag är Oskar. En människa. Bisexuell. En person. En skådespelare.
 
Stay Proud!
Oskar Sternulf
skådespelare, musikalartist och bisexuell 

Boka föreställningen på Kulan

Skoldagarna i Kungsträdgården

Kungsan 6

P1020048P1020044 Sista dagen för årets skoldagar på Dammenscenen i Kungsträdgården. Det känns vemodigt att musikfesten för skolornas del är slut för denna gång. Med det här blogginlägget från torsdagens uppträdanden vill jag med bilder och filmer ge dig en känsla av vad vi fick uppleva. I blogginlägget finns också länkar till tisdagens och onsdagens uppträdanden. 

Trailer från torsdagens program

Filmer och bilder från tisdagens framträdande  och onsdagens uppträdanden finns publicerat i tidigare blogginlägg på Kulan. Allt är filmat och redigerat med iPad så ljudkvaliteten är inte den bästa men jag kan garantera att vi i publiken hade en helt annan ljudbild. Eleverna tog i och Kungsträdgårdens ljudteam gav järnet för att alla deltagande skolor skulle låta professionellt.

Deltagande skolor under torsdagen

Smakprov från Rödabergsskolans framträdande
Elever framförde tre sånger från årets musikal på skolan, Red Hill Story – ”a modern, humorous adaption of Romeo and Juliet and West Side Story.” Vi hörde:  Is she really going out with him?, text och musik Joe Jackson, Du kan gå din egen väg, text och musik Håkan Hellström, Don´t stop believing, text Steve Perry och Neal Schoon, musik Journey.   Rödabergs skolan uppträdode också i Kungsträdgården förra året då i samband med KUL1415. Ansvarig lärare nick.houghton@stockholm.se

Smakprov från Alviksskolans framträdande
Våren är här! Med Alviksskolans mellankör! 30 barn åk 4-6. Från scenen fick vi höra musik från nu och då och ifrån olika delar av världen.  Jam jazza, traditionell  svensk folkmusik, Awa, traditionell västafrikansk folkmusik och Våren är här.  Ansvarig lärare:  susanna.cederquist@stockholm.se

Våren är här, teckentolkas

Västafrikansk folkmusik

Smakprov från Södra Latins och Rytmus
Varma Kor är ett band från Södra Latin och Rytmys gymnasium. De spelade fyra egna  låtar.  De har spelat ihop i ungefär ett och ett halvt år nu och har släppt 6 låtar på Spotify och iTunes. Kontakt, eleven Samuel Axelsson, epost tjalaget@gmail.com

Smakprov från Grimstaskolans framträdande
Michael Jackson Tribute by the Grimsta Kids. 35 elever från mellanstadiet  uppträdde  med tre Michael Jackson-låtar: Black Or White, text och musik Michael Jackson & Bill Bottrell, They Don’t Care About Us, text och musik Michael Jacksson, Heal The World, text och musik Michael Jacksson . Ansvarig lärare johanna.rl.gard@stockholm.se

Smakprov från Sprintgymnasiet, Skärholmen
Du går förbi nästan varje dag…  ungdomar på Sprintgymnasiet i Skärholmen sjunger om längtan efter kärlek och att bli sedd. Hur är det att lämna allt bakom sig och låta drömmar bära en mot en ljusare framtid? På och framför scenen cirka 150 elever från Sprintgymnasiet  som framförde låtarna Så som i himlen av Danny Saucedo och Goliat av Laleh. Dessutom   Anna Lund på trummor och Gregor Bergman på piano under ledning av körledare/koreograf Aminah Al Fakir, ansvarig lärare: aminah@alfakirbergman.se

Smakprov från Rytmusgymnasiets framträdande
Isaac Lundholm och Nebay Araya  framförde en egen låt de har gjort. Isac spelade också en DJmashup med flera låtar i en.

Skolornas dag avslutades med att plats för dans, men som ni såg på filmen från Rytmus DJ är det främst de yngre i publiken som tog chansen, de hoppade dansade breake dance och hipp hoppade medan vi äldre försiktigt rörde oss till beatet. Alla ni som ser filmen och arbetar på skolan, visst borde vi ha en DJ på skolgårdarna ibland?

Mingelbilder från torsdagen

P1020062

P1020068

Kungsan9

Kungsan4

kungsan2

P1020059

P1020073

P1020050

P1020041

Skoldagarna i Kungsträdgården, filmer och bilder från onsdagens uppträdande

P1010982

P1020013P1010956 Stockholms skolor fortsätter att beröra och glädja publiken. Trots att eleverna inte haft möjlighet att repetera på scenen går eleverna in och tar scenen i besittning. De vet var de skall stå, de kommer ihåg text och koreografi och charmar publiken fullständigt. Vilket fantastiskt arbete alla ni involverade lärare har gjort. En del nummer hade även scenografi  och scenkostymer som föräldrar, elever och lärare skapat. 

När jag arbetade som lärare och eleverna skulle redovisa projekt hände det ofta att elever  kom och sa att de glömt materialet hemma, att den och den varit sjuk och liknade ursäkter. Men under alla år jag arbetat med skolor som redovisar kulturprojekt utanför klassrummets väggar har det aldrig hänt att elever varit oförberedda. Tvärt om, som ni ser på filmerna jag har lagt upp från elevernas scenframträdande . Filmer och bilder från tisdagens framträdande, filmer och bilder från torsdagens framträdande under skoldagarna i Kungsträdgården.

Deltagande skolor under onsdagens musikfest inför Eurovision Song Contests 

Smakprov på Func Fictions framträdande
Nio ungdomar från Rytmus gymnasium, årskurs 2 som spelar disco/funk: Från scenen fick vi höra : It’s raining men, text och musik Paul Jabara, Paul Shaffer, Roof Garden, text och musik om Canning, Jay Graydon, Al Jarreau, I Wish,Stevie text och musik Stevie Wonder , Blame it on the Boogie, text och musik Michael Jackson. Ansvarig lärare: tony.borg@rytmus.se

Smakprov från Eiraskolans framträdande
Vill du veta varför vi har Eurovision Song Contest? Elever från årskurs ett och två i Eiraskolan har varit på jakt efter meningen med musikfestivalen och visar resultatet från scenen under Kungsans skoldagar. Missa inte den 62 åriga Eurovisionen som hälsar på sin pappa i publikhavet och spetsa öronen för mikrofonvanan är lika fullkomlig som framförandet. Filmen består av några klipp från deras framträdande som var 15 minuter. Eiraskolans 1:2 är på jakt efter meningen med Eurovision Contest Come Together. Elverna hade olika roller som Eurovision, programledare och artister som Cliff, Frans och Laleh och framför tre scener:  Eurovision Contest fyller år,  Barnens Eurovision Contest Come Together och  Alla får vara med i ett enat Europa. Förutom att de berättar för oss om vad som är meningen med Eurovisions tema Come Togehter får vi höra sånger, allt i från Crazy Frog  till Goliat av Laleh. Ansvarig lärare är: eva.rut.larsson@stockholm.se

Smakprov från Nordiska musikgymnasiets framträdande
Ett utdrag från deras egenskrivna musikal ”O-lägenhet” . Från scenen hörde vi  Aquarius, text James Rado och Gerome Ragni, musik Galt MacDermot, Art is Calling for me, text Fred de Gresac and Harry B. Smit  musik Victor Herbert och For good ur Wicked, text Stephen Schwartz, musik Jonathan Larson. Ansvarig lärare: johan.borelius@musikgymnasiet.se

Smakprov från Västerholms friskolas framträdande
Framför The Musical of Love med  elever  från årskurs 1, 2 och 3. En Bollywood inspirerad musikal med västerländska inslag. Elever sjunger, både i kör och solo, agerar samt dansar. Musikalen har de döpt till The Musical of Love eftersom de tror att kärleken övervinner allt.  Hello, Adele Adkins, Greg Kurstin, Adele, Brinner i bröstet, text Danny Saucedo musik Danny Saucedo ft Malcom B, What do you mean? Text Danny Saucedo ft Malcom B. Musik Justin Bieber. Sorry, text Justin Bieber, Julian Michaels, Justin Tranter, Sunny Moore, Michael Tucker, musik Justin Bieber och Yogi Mahi, text Vishal-Shikar, Anvita Dutt Guptan, musik, Sukhwinder Singh, Shekhar Ravjiani, Himani Kapoor. Ansvariga lärare sonja.shabo@friskola.com och Malin Morin.

Tidningen Mitt i samtalade med elever och lärare inför scenframträdandet.  Lilla aktuellt har också med ett inslag från elevernas scenframträdande och samtalar med några elever om hur det var att uppträda, spola fram några minuter i inslaget .

Smakprov från Adolf Fredriks framträdande
Klass 5 A framförde sånger ur musikalen De Hemligas Ö . Barnmusikalen De Hemligas Ö, baseras på en bok av Sven Wernström. Två scoutgäng förliser på en öde ö och måste lära sig att överleva. Ansvarig lärare: Per-Olof Mossberg, instudering av sångerna: Helle Rosenborg, koreografi: Johanna Bergdahl Eriksson. Alla sånger har text av Per-Olof Mossberg och musik av Bengt Lundström , Välkomstsången, Ouvertyr, Bland blåbär, Vad är det som händer på ön?  och Bella Bella! Ansvarig lärare per-olof.mossberg@stockholm.se

Smakprov från Askebyskolans framträdande
Askebyskolan i Rinkeby bjöd på ett internationellt program. Ansvarig lärare Rolando Pomo.  Klass B3 dansar en somalisk dans och åk 4 och 5 sjunger musik av : Hamba Nathi , från Sydafrika, En sång till frihet, text Theodorakis / Bo Setterlind, musik Mikis Theodorakis, Varenda vacker stjärna, text Anna Charlotta Gunnarsson, musik Anders Lennartsson, Länge leve livet, text Anders Nyberg , musik anonym, Vi är blommor, text Barbro Lindgren, musik George Riedel. Ansvarig lärare: rolando.pomo@stockholm.se

Smakprov från Södermalmsskolans framträdande
Tio elever från årskurs 4 från Södermalmsskolan framför en egen sång Partyboys och dans till Blow in the dark. Ansvarig lärare karin.axlund@stockholm.se

Olofslundsskolan 
Herman Wiegelt från Olovslundsskolan 3 A dansade och sjöng Måns Zelmerlövs låt Heroes. Ansvarig lärare Sofia Kyring. Tyvärr hörs inte sången så bra men ni får njuta av Hermans glädje av att stå på scenen.

 

Fullständigt program finns i ett tidigare blogginlägg på Kulan

Mingelbilder från onsdagens uppträdanden 

P1020030

P1020026

P1010989

P1010978

P1010965

P1020023

P1020031

P1010960

P1010951tisdag 24tisdag 23tisdag 30P1010954P1020001 P1010983P1010982

Kulan på Facebook och tkulan_avatarwitter , kulturerbjudanden och tips på hur du kan arbeta med estetiskt lärande.

Elisabeth Söder
elisabeth.soder@stockholm.se

Skoldagarna i Kungsträdgården, filmer och bilder från tisdagen

Vi fick höra sånger på franska, spanska, tyska, engelska och svenska och se ett varierat program med musikal, dans, poesi, soul, blues, pop, schlager och latinoamerikansk musik. Tack elever och lärare från : Internationella Engelska skolan i Kista, Maria skolan, Bagarmossens skola, Sjöängsskolan, Slättgårdsskolan, Kungsholmens västra gymnasium, Didaktus gymnasium,  Kunskapsgymnasiet Globen,  Stockholm Science och innovation School ochSpråkcentrum. Här finns programmet med alla deltagande skolor för alla  skoldagarna i Kungsträdgården   Längre ned i blogginlägget visar jag filmsekvenser  från elevernas framträdande, filmerna är filmade med iPad och utan koppling till förstärkare så ljudet motsvarar inte det vi upplevde som stod i publiken. Men bli inte avskräckta för det, filmerna ger en bra bild av stämningen och det vi fick uppleva i Kungsträdgården. Filmer från onsdagen och torsdagens skoldagar  i

Smakprov från Internationella engelska skolan Kista uppträdande
Uppträdde med deras egen vinnare från Kista Melodifestivalen. Eleverna sjöng på franska, tyska eller spanska. Utöver det så framförde eleverna det australiensiska bidraget från Eurovision Song Contest 2015, Tonight Again. text och musik Guy Sebastian, David Ryan Harris, Louis Schoorl . Ansvarig  lärare mr. ben.robertson.kista@engelska.se

Smakprov från Mariaskolans uppträdande
Soul med elva elever i årskurs 7-9  från Mariaskolan : Hit the Road Jack, text och musik Percy Mayfield,  You Can’t Hurry Love, text och musik Holland-Dozier-Holland och I Want you Back text och musik The Corporation (Motown). Ansvarig lärare  johanna.bjurling@stockholm.se, Malena Carlqvist

Smakprov från Bagarmossens uppträdande
Vi fick se delar av föreställningen Keep Breathing ett möte mellan konstformerna sång, musik och dans. Improvisation och rörelse binder samman de olika numren och skapar en röd tråd. På scenen eleverna Oliva Jansson-Lindberg, Ebba Helmerius, Erika Strohl, Vera Nord, Vendela Nordling, Cornelia Carlsson, Elliot Helleday Ahlström och Hannes Carlsson som framförde allt ifrån koreograferad dans och repeterad musik till improviserad dans.  I föreställningen framför de bland annat sångnumret/ soundtrack till Pirates of the Caribean, I see fire av Ed Sheeran, Lost boy av Ruth B och Undertale. Ansvarig lärare jenny.holmgren@stockholm.se.

Du kan också läsa vad eleverna tyckte om att stå på scenen  i tidningen Mitt i  ”De flesta var väldigt nervösa innan eftersom det var ganska svåra stycken. Men efter första låten släppte det. En av eleverna fick ett skavsår mitt under föreställningen. Men hon dansade vidare utan att det märktes, säger Jenny Holmgren. Framför scenen i Eurovision Village var det packat. Hela årskurs 6 från Bagarmossens skola hade kommit för att titta, tillsammans med föräldrar och besökare. Nu, berättar Jenny Holmgren, vill eleverna bara upp på scenen igen.  Jag frågade dem efteråt om de kommer att göra det igen och alla svarade att de tyckte det var jättekul och nu vill de satsa på att stå på scenen igen, säger Jenny Holmgren.”

Vi börjar med att visa en av danserna

Smakprov från Sjöängsskolans uppträdande

Ett tjejband från Sjöängssskolan spelade och sjöng  covers och egna låtar. Bland annat fick vi höra All of me, Chaos Walking, Tide turns och Did I tell You. Ansvarig lärare: Sven Löb, sven.lob@stockholm.se

Smakprov från Slättgårdsskolans uppträdande
Tvåorna i Slättgårdsskolan är vilse i rymden. Årskurs 2 har under vårterminen satt ihop en rymdmusikal tillsammans. Den handlar om en person som kommit vilse och får hjälp att hitta tillbaka till sin planet. Eleverna uppträdde med några av sångerna från musikalen. Det är kända melodier som fått ny text. På scenen kommer bland annat att framföras Jag vill ha en egen måne, musik Ted Gärdstad, Ut i solsystemet, text Maria Johnsson och musik Joey Tempest, Håll mig hårt, text Maria Johnsson och musik Kristen Andersson Lopez, Robert Lopez, Saturnus, text Maria Johnsson, musik, Benny Andersson, Björn Ulveus, Stig Andersson, Neptunus, text Maria Johnsson, musik Tomas Ledin, Vår egen måne, text Maria Johnsson text Ted Gärestad, Vilse, text Maria Johnsson, musik Michael Jacksson och Lionel Richie . Ansvarig lärare: christel.alneskog@stockholm.se

Tidningen Vi i Rinkeby, Kista och Tensta har en artikel rymdmusikalen och arbetet bakom. ”Vi har valt att jobba med alla sinnen i det här projektet, eftersom barn lär sig på olika sätt. Vissa är bra på att läsa och ta till sig fakta, medan andra lär sig genom att måla, skapa eller dansa, berättar Kibar Aygün, pedagog. Och att det har varit ett bra sätt att lära sig om rymden, det håller skådespelarna Donya, Anna-Lena, Rojin, Héloïse, Sabina, Linus, Emil, Roni och Ivan med om. Förut kunde vi nästan ingenting om rymden, säger Linus.”

Poesiuppläsningar

Att ställa sig ensam på en stor utomhusscen utan stöd av musik och läsa dikter är starkt. Under eftermiddagen hade vi två elever från Didaktus gymnasium och Kungsholmen västra gymnasium som tog sig an uppgiften med bravur.

Smakprov från Didaktus gymnasium
Sakariya Hirsi 18 år läste en egen dikt.  ”Med poesi kan jag göra förändring och inspirera andra. Med hjälp av poesi så vill jag lyfta samhället fördomar för att skapa igenkänning och debatt.Dyu kan läsa mer om Sakariya Hirsi i en artikel från Vi i , Skärholmen , Kista och Rinkeby. Sakariya har skrivit poesi och dikter hela livet. För honom är det ett sätt att få utlopp för tankar och funderingar samtidigt som han gör sin röst hörd.

Smakprov från Kungsholmens västra gymnasium
Salomey i årskurs 3 läste Phenomenal woman från Maya Angelou.

Smakprov från Kunskapsgymnasiet Globen och Stockholms Science & Innovation School
Elever med spanska som modersmål spelade gitarr och sjön latinoamerikansk musik.  Andreé Castro från Kunskapsgymnasiet Globen och Mario Alzamora från Stockholm  Science & innovation School. Ett lågmält och starkt berörande uppträdande som tyvärr inte kommer till sin rätt i den dåliga ljudupptagningen. Ansvarig lärare från Språkcentrum rocio.gonzales@stockholm.se

Mingelbilder från tisdagen

tisdag 7

tisdag 10tisdag 8tisdag12

tisdag 5tisdag 6tisdg 12


tisdag 20

tisdag 22

tisdag 30tisdag 11tisdag 2

tisdag 3tisdag 24tisdag 27

  tisdag9tisdag 23tisdag 1

En föreställning som skapar nytänkande och medkänsla hos publiken

eng skola

Fyra elever delar med sig av upplevelsen av att vara med på genrepet av föreställningen Hedwig and the Angry Inch :  Hanna och Fedelia, från Internationella Engelska Gymnasiet och Ella och Julius  från Södermalmsskolan.

Hanna och Fedelia 

Utan förkunskaper om vad vi snart skulle se, satte vi oss förväntansfulla i Göta Lejons teatersalong. Pjäsen introducerades med en snabb förklaring om var vi befann oss och vilket årtal det skulle föreställa. Efter det gör Hedwig en storslagen entré och lyser upp scenen med ett coolt musiknummer.

Genom föreställningens gång får vi följa kampen och se det svåra i att hitta sig själv och sin sexualitet. Som en liten pojke, utan den moderliga kärleken som ett barn behöver, dras Hedwig, då kallad Hansel, in i något han inte kan kontrollera eller förstå sig på. Han upptäcker kärlek och sex, vilket förändrar honom och hans syn på livet. Denna nya insikt fyller honom med glädje, den får honom att känna känslor han aldrig känt förut och får honom att ändra hela sin identitet. Men han upptäcker snabbt att även kärleken har sina baksidor. Han blir besviken, utnyttjad och ensam genom historien. Vi tror att när Hedwig träffar sin första stora kärlek eller som hon uttrycker det, sin andra halva får hon för första gången bekräftelse och uppfylls av en kortvarig kärlek. Det leder till att hon “hoppar på tåget” för att fly från sitt förflutna, och hon gör det utan att tänka efter. Med Hedwig’s syn på livet blir denna tragiska historia skildrad med komiska monologer och storslagna musikframträdanden. Allt detta leder fram till Hedwig and the Angry Inch’s fascinerande berättelse.

Berättelsen visar en kamp som på senare tid har växt fram i samhället. Det gör Hedwig and the Angry Inch till en väldigt aktuell pjäs för flera generationer att se. Berättelsen är inte baserad på en sann historia, men man ser tydligt att pjäsen är byggd på flera iaktagelser av Östberlin under 80-talet. Det som gör pjäsen relevant än idag är att normerna som var som starkast då, fortfarande lever kvar och påverkar oss idag. Normen har alltid inkluderat attraktionen till det motsatta könet och relationen mellan den hetrosexuella cis mannen och kvinnan. Transsexualitet står utanför allt vad normen säger är rätt, vilket bygger upp en skam och en osäkerhet om förhållandet till omvärlden. Hedwig bryter alla normens “lagar” vilket skapar nytänkande och medkänsla hos publiken.

Att som en ungdom idag, få bevittna Hedwig’s svåra livsresa gör att vi kan jämföra samhället nu och då. I Sverige kan vi se märkbara skillnader. Till exempel så är samkönade äktenskap en självklarhet idag, ingen av parterna behöver genomgå identitetsavgörande förändringar för att det ska vara lagligt. Vi har inte samma ramar att anpassa oss efter och vi ställer inte samma krav. Det går dock inte att undgå det faktum att utvecklingen har en lång väg kvar tills vi kan nå ett ultimatum där alla är jämlika. Därför tror vi att många kan känna igen sig i pjäsen.

Sammanfattningsvis tycker vi att förställningen var en cool och annorlunda upplevelse med Ola Salo hårt inlindad i Hedwigs galna karaktär och framförde den på ett underbart och konstnärligt sätt.

Ella och Julius

Jag tycker först och främst att musikalen var jätte bra och att man fick känslan direkt efter musikalen att man ville se den igen. Det som gjorde pjäsen så bra var först och främst att skådespelarna var väldigt bra och dom hade bra kontakt med publiken (speciellt Ola Salo). Pjäsen kändes väldigt levande då man blev en del av den. Jag skrattade mycket och blev väldigt tagen av allt som hände! Det var en bra handling och lätt att hänga med i fast ibland svårt att höra vissa meningar eller ord då det ibland gick fort så man fick lyssna med stort öra så att man inte missade något! Jag tycker att det var väldigt bra uppbyggt på scen med rekvisita som passade bra ihop med historien.
Ella

Ola Salos insats som den alltmer slitne Hedwig ger karaktären en tidigare outforskad vinkel, en attityd och en apati gentemot de många tragedier är en fräsch och underhållande Hedwig. Med nytt material och mindre skådespelare än vad som är väntat ger denna saga en ny intimitet, en värme när man sitter i salongen och hör Hedwig snubbla runt på scenen och återberättar hela hennes liv.
Julius

 

Kulan på Facebook och tkulan_avatarwitter , kulturerbjudanden och tips på hur du kan arbeta med estetiskt lärande.

Elisabeth Söder
elisabeth.soder@stockholm.se

Varför träffas aldrig pensionärer och förskolebarn?

Grimsta 2

Unga Klara låter de som är i livets början och livets slut mötas kring livets existentiella frågor i den nyskrivna teaterföreställningen Alltet  av Ann-Sofie Bárány. Pjäsen är tänkt och skriven för en särskild målgrupp, nämligen ”nya” människor och ”årsrika” människor – du ska alltså vara 2-5 år eller pensionär över 65 år. Så står det i Unga Klaras inbjudan som nyligen skickades ut till förskolor och äldreomsorg i staden. På denne inbjudan nappade flera förskolor, bland annat förskolan City  på Norrmalm och Grimsta förskolor.

Förskolan City
I december förra året deltog förskolan Sture, Mitt i City förskolor på Norrmalm, i en referensgrupp på Unga Klara rörande just Alltet. Då fick Stures 3-4-åringar möta ett gäng seniorer för att tillsammans umgås och ta del av utdrag ur den kommande föreställningen. Ett möte som skapade kontakt över gränser, som är suddigare än man kanske vanligen tror. Det fick pedagogerna veta mer om under ett frukostseminarium som Unga Klara bjöd in till under januari. Där föreläste bl.a. psykoanalytiker Björn Wrangsjö om kopplingen mellan unga och äldre, att det händer någon speciellt med barn i två- till femårsåldern och med äldre personer från 65 år.

Just denna koppling har barn och pedagoger på Sture uppmärksammat. När de är iväg på olika stadsmöten – och framförallt i kollektivtrafiken – är det främst ”årsrika” människor från 65 år och uppåt som gärna  söker kontakt med barnen. Och då märks en särskild samhörighet över generationsgränserna! Men vad kännetecknar denna samhörighet? Vad är det för speciellt som sker i mötet?

Detta hoppas Stures barn och pedagoger att närmare kunna utforska under våren då de ska besöka Unga Klara för att se Alltet, och mingla med seniora medmänniskor både före och efter föreställningen. Redan nu har pedagogerna noterat att familjelekarna börjat inkludera rollerna som mor- och farföräldrar!
För Kulan av Ewa-Carin Persson, samordnare på Norrmalm ewa-carin.persson@stockholm.se

Grimsta 3

Grimsta förskolor
Jag, Michelle Smid fastnade vid ämnet ålderssegregation efter en seminariedag  på teatern Unga Klara. Unga Klara spelar nu föreställningen Alltet – en pjäs om livets existentiella frågor speciellt skrivet för att få barn och pensionärer att mötas. Seminariedagen och teaterföreställningen inspirerade oss på Grimsta förskolor att göra någonting i Vällingby. Hur skulle förskolebarnen och pensionärer kunna mötas? Kanske genom att se föreställningen tillsammans?

Jag tog kontakt med en  mötesplats för pensionärer i Vällingby, Växthuset för att se om det fanns intresse. Det var inte så lätt att hitta 20 intresserade pensionärer. De var väldigt tveksamma att följa med fast föreställningen är gratis. ”Jag kan inte byta blöjor” eller ”mina ben orkar inte att springa efter små barn som rymmer” var några kommentarer jag fick. Jag besökte Växthuset flera gånger och sålde idén att se föreställningen tillsammans på gympapass, allsång, engelska lektioner och efter 2 veckors arbete fick vi ihop en lista på 20 glada, nyfikna pensionärer.

Tillsammans med personal på Växthuset har vi kommit överens att barn och pensionärer ska träffas för att lära känna varandra, för att sedan gå på teaterföreställningen. Eftersom några pensionärer hade uttryckt att åka kommunalt inte var aktuellt har vi bokat buss. I en abonnerad buss åker 20 barn från Grimsta förskolor och 20 pensionärer vid två olika tillfällen (den 13e och den 30e maj) till Kulturhuset för att se Alltet. Planen är att därefter fortsätta träffas för att prata om hur alla har upplevt teatern men även för att diskutera ett fortsatt samarbete. Pensionärer kan t.ex. komma till förskolan och berätta om sitt liv för barnen eller att skapa tillsammans i förskolans ateljéer. Tänk att träffas för att äta mellanmål och umgås tillsammans, idéer har vi många!!!

grimsta 1

Ett första möte på förskolan Zinket:

På torsdagen den 28e april skulle första mötet äga rum på en av våra förskolor. 10 barn från 3 olika förskolor samlades, nervösa och lite spända, för att träffa pensionärerna. Några hade aldrig träffat pensionärer förut berättade de. Det blev ett superlyckat möte. 2 pensionärer dök upp trots det gräsliga vädret. Vi träffades i matsalen och berättade lite om oss för att bryta isen.  Samtalet  öppnades upp ordenligt  när Birgitta (74 år) berättade om att hon gillade katter.  Flera barn berättade att de också gillade katter och ville ha katter. Andra barn började berätta om vad de gillade att göra och en väldigt livlig samtal startade. Vi fikade tillsammans och sedan visade barnen från Zinket sin förskola. Birgitta och Ulla var mäktigt imponerade om hur en modern förskola ser ut och var så glada att se vilka möjligheter våra barn har att lyckas i livet…

En reporter och fotograf från Vällingby tidning var med hela mötet och dokumenterade det hela. Pensionärer och barn har blivit intervjuade och fotade. Tyvärr blev teaterföreställningen som de skulle åka och se på fredag den 29e april inställd pga. sjukdom men jag lyckades boka om bussen och ett nytt datum är bokat. Barnen och pensionärer blev bara väldigt besvikna att det kommer ta så lång tid innan de ska träffas igen. Men det första generationsmötet har definitivt gett mersmak …

Fortsättning följer!

Hälsningar Michelle, Ateljerista Grimsta förskolor, Hör av dig om du behöver mer information!
Grimsta förskolor, Telefon: 08-50805264 E-post: michelle.smid@stockholm.se

Kulan på Facebook och tkulan_avatarwitter , kulturerbjudanden och tips
på hur du kan arbeta med estetiskt lärande.

Elisabeth Söder, elisabeth.soder@stockholm.se

Stockholms skolor uppträder på Eurovision Song Contests förfest i Kungsträdgården

 Att kommunicera med en verklig publik utanför klassrummets väggar, är en djupt genomgripande, inspirerande och motiverande erfarenhet. Förstår de vad jag vill säga, fungerar mitt språk, lyckas jag beröra dem, nå deras hjärtan, på riktigt? ” …… Bättre kan vi pedagoger inte erbjuda”  Citat från läraren Sten Canewall, Lillholmsskolan 

toppbild-artwork-22-1-jpg esc2016-artwork-flyers-jpgI mitten av maj fick några klasser från Stockholms skolor att få prova på att uppträda utanför klassrummet på en nyuppförd scen i Kungsträdgården.  Ett Kungsträdgården som under två veckor byter skepnad till Eurovision Village.

 Hur blev det?

Vill du se mer filmer och bilder från skoldagarna i Kungsträdgården? Vi har publicerat tre blogginlägg på Kulan från respektive dag,  tisdagens framträdande   ,  onsdagens uppträdanden och torsdagens framträdande. Allt är filmat och redigerat med iPad så ljudkvaliteten är inte den bästa men de förmedlar den glädje, entusiasm och allvar vi i publiken fick uppleva.

 

Program och deltagande skolor

Tisdag den 10 maj

  • Internationella Engelska Skolan i Kista  framträder med deras egen vinnare från Kista Melodifestivalen som sjunger på franska, tyska eller spanska. Utöver det så framför elever det australiensiska bidraget från Eurovision Song Contest 2015, Tonight Again. text och musik Guy Sebastian, David Ryan Harris, Louis Schoorl . Ansvarig  lärare mr. ben.robertson.kista@engelska.se
    Klockan 12.00.
  • Soul med elva elever i årskurs 7-9  från Mariaskolan : Hit the Road Jack, text och musik Percy Mayfield,  You Can’t Hurry Love, text och musik Holland-Dozier-Holland och I Want you Back text och musik The Corporation (Motown). Ansvarig lärare  johanna.bjurling@stockholm.se, Malena Carlqvist
    Klockan 12.25
  • Bagarmossen skola ger er föreställningen Keep Breathing ett möte mellan konstformerna sång, musik och dans. Improvisation och rörelse binder samman de olika numren och skapar en röd tråd i denna ömsinta och talangfulla show. På scenen: Elliot, Erika, Felix, Ebba, Vera, Cornelia, Olivia, Hannes och Vendela. I föreställningen framför de bland annat sångnumret/ soundtrack till Pirates of the Caribean, I see fire av Ed Sheeran, Lost boy av Ruth B och Undertale. Ansvarig lärare jenny.holmgren@stockholm.se.
    Klockan 12.50
  • Ett tjejband från Sjöängssskolan spelar och sjunger covers och egna låtar. Bland annat får vi höra All of me, Chaos Walking, Tide turns och Did I tell You. Ansvarig lärare: Sven Löb, sven.lob@stockholm.se
    Klockan 13.15
  • Tvåorna i Slättgårdsskolan är vilse i rymden. Årskurs 2 har under vårterminen satt ihop en rymdmusikal tillsammans. Den handlar om en person som kommit vilse och får hjälp att hitta tillbaka till sin planet. Eleverna uppträder med några av sångerna från musikalen. Det är kända melodier som fått ny text. På scenen kommer bland annat att framföras Jag vill ha en egen måne, musik Ted Gärdstad, Ut i solsystemet, text Maria Johnsson och musik Joey Tempest, Håll mig hårt, text Maria Johnsson och musik Kristen Andersson Lopez, Robert Lopez, Saturnus, text Maria Johnsson, musik, Benny Andersson, Björn Ulveus, Stig Andersson, Neptunus, text Maria Johnsson, musik Tomas Ledin, Vår egen måne, text Maria Johnsson text Ted Gärestad, Vilse, text Maria Johnsson, musik Michael Jacksson och Lionel Richie . Ansvarig lärare: christel.alneskog@stockholm.se
    Klockan 13.40
  • Salomey i årkurs 3 Kungsholmens västra gy. läser dikten Phenomenal woman från Maya Angelou. Eleven Salomeys kontakt: salomey.opoku@elev.stockholm.se
     Klockan 14.05
  • Sakariya Hirsi 18 år från Didaktus gymnasium . Sakariya läser en dikt ”Med poesi kan jag göra förändring och inspirera andra. Med hjälp av poesi så vill jag lyfta samhället fördomar för att skapa igenkänning och debatt. ”Elevens kontaktuppgifter : sakariya.hirsi@hotmail.com
    Klockan 14.20
  • Elever med spanska som modersmål spelar gitarr och sjunger latinoamerikansk musik! Andreé Castro från Kunskapsgymnasiet Globen och Mario Alzamora från Stockholm  Science & innovation School. Ansvarig lärare från Språkcentrum rocio.gonzales@stockholm.se
    Klockan 14.35

Onsdag den 11 maj

  • Nordiska musikgymnasiet ger oss ett utdrag från deras egenskrivna musikal ”O-lägenhet” som vi satte upp den 8 april på skolan.  Nu presenterar eleverna några godbitar ur musikalen. De  framför Aquarius, text James Rado och Gerome Ragni, musik Galt MacDermot, Art is Calling for me, text Fred de Gresac and Harry B. Smit  musik Victor Herbert och For good ur Wicked, text Stephen Schwartz, musik Jonathan Larson. Ansvarig lärare: johan.borelius@musikgymnasiet.se
    Klockan 12.00
  • Västerholms friskola framför “The Musical of Love”  elever  från årskurs 1, 2 och 3 framför tillsammans en Bollywood inspirerad musikal med västerländska inslag. Elever sjunger, både i kör och solo, agerar samt dansar. Musikalen har de döpt till The Musical of Love eftersom de tror att kärleken övervinner allt.  Hello, Adele Adkins, Greg Kurstin, Adele, Brinner i bröstet, text Danny Saucedo musik Danny Saucedo ft Malcom B, What do you mean? Text Danny Saucedo ft Malcom B. Musik Justin Bieber. Sorry, text Justin Bieber, Julian Michaels, Justin Tranter, Sunny Moore, Michael Tucker, musik Justin Bieber och Yogi Mahi, text Vishal-Shikar, Anvita Dutt Guptan, musik, Sukhwinder Singh, Shekhar Ravjiani, Himani Kapoor. Ansvariga lärare sonja.shabo@friskola.com och Malin Morin.
    Klockan 12.25
  • Herman Wiegelt från Olovslundsskolan 3 A uppträder  med Måns Zemmerlöws vinnarbidrag Heroes Text och musik, Anton Malmberg Hård af Segerstad, Joy Deb, Linnea Deb. Ansvarig lärare sofia.kyring@stockholm.se
    Klockan 12.50
  • Adolf Fredriks skola 5 A framför sånger ur musikalen De Hemligas Ö . Barnmusikalen De Hemligas Ö, baseras på en bok av Sven Wernström. Två scoutgäng förliser på en öde ö och måste lära sig att överleva. Ansvarig lärare: Per-Olof Mossberg, instudering av sångerna: Helle Rosenborg, koreografi: Johanna Bergdahl Eriksson. Alla sånger har text av Per-Olof Mossberg och musik av Bengt Lundström , Välkomstsången, Ouvertyr, Bland blåbär, Vad är det som händer på ön?  och Bella Bella! Ansvarig lärare per-olof.mossberg@stockholm.se
    Klockan 13.10
  • Askebyskolan i Rinkeby bjuder på ett internationellt program. Ansvarig lärare Rolando Pomo.  Klass B3 dansar en somalisk dans och åk 4 och 5 sjunger musik av : Hamba Nathi , från Sydafrika, En sång till frihet, text Theodorakis / Bo Setterlind, musik Mikis Theodorakis, Varenda vacker stjärna, text Anna Charlotta Gunnarsson, musik Anders Lennartsson, Länge leve livet, text Anders Nyberg , musik anonym, Vi är blommor, text Barbro Lindgren, musik George Riedel. Ansvarig lärare: rolando.pomo@stockholm.se
    Klockan 13.35
  • Eiraskolans 1:2 är på jakt efter meningen med Eurovision Contest Come Together. Fira med oss i barnens Eurovision där alla får vara med. Vi har olika roller som Eurovision, programledare och artister som Cliff, Frans och Laleh och framför tre scener:  Eurovision Contest fyller år,  Barnens Eurovision Contest Come Together och  Alla får vara med i ett enat Europa. Förutom att de berättar för oss om vad som är meningen med Eurovisions tema Come Togehter får vi höra sånger, allt i från Crazy Frog  till Goliat av Laleh. Ansvarig lärare är: eva.rut.larsson@stockholm.se
    Klockan 14.00
  • Tio elever från årskurs 4 från Södermalmsskolan framför en egen sång Partyboys och dans till Blow in the dark. Ansvarig lärare karin.axlund@stockholm.se
    Klockan 14.20
  • Funk Fiction är 9 ungdomar från Rytmus gymnasium, årskurs 2 som spelar disco/funk: It’s raining men, text och musik Paul Jabara, Paul Shaffer, Roof Garden, text och musik om Canning, Jay Graydon, Al Jarreau, I Wish,Stevie text och musik Stevie Wonder , Blame it on the Boogie, text och musik Michael Jackson. Ansvarig lärare: tony.borg@rytmus.se
    Klockan 14.45

Torsdagen den 12 maj

  • 25 elever från Rödabergsskolan framför tre sånger från årets musikal på skolan, Red Hill Story – ”a modern, humorous adaption of Romeo and Juliet and West Side Story.” Vi får höra Is she really going out with him?, text och musik Joe Jackson, Du kan gå din egen väg, text och musik Håkan Hellström, Don´t stop believing, text Steve Perry och Neal Schoon, musik Journey Ansvarig lärare :nick.houghton@stockholm.se
    Klockan 1200
  • Våren är här! Med Alviksskolans mellankör! (30 barn åk 4-6). Ni kommer att få höra musik från nu och då och ifrån olika delar av världen.  Jam jazza, traditionell  svensk folkmusik, Awa, traditionell västafrikansk folkmusik och Våren är här. Ansvarig lärare:  susanna.cederquist@stockholm.se
    Klockan 13.15
  • Varma Kor är ett band från Stockholm som kommer att fyra av deras bästa låtar och bjuda oss på en show med ny härlig musik! De har spelat ihop i ungefär ett och ett halvt år nu och har släppt 6 låtar på Spotify och iTunes. De jobbar för att göra den bästa musiken som de någonsin kan och så att alla kan njuta. De  älskar att spela live och det är förstås där de känner sig  mest levande. De utlovar riktigt bra drag! Eleverna kommer från Södra Latins gymnasium och Rytmus. Kontakt med eleven Samuel Axelsson, epost tjalaget@gmail.com
    Klockan 12.25
  • Michael Jackson Tribute by the Grimsta Kids. 35 elever från mellanstadiet på Grimstaskolan i Vällingby uppträder med tre Michael Jackson-låtar: Black Or White, text och musik Michael Jackson & Bill Bottrell, They Don’t Care About Us, text och musik Michael Jacksson, Heal The World, text och musik Michael Jacksson . Ansvarig lärare johanna.rl.gard@stockholm.se
    Klockan 12.50.
  • För att fira att våren är här sjunger en grupp från Stockholms musikgymnasium: Circle of Life, text Tim Rice musik Elton John, arr Anders Klint, Glad såsom fågeln och Heal The World text och musik Micael Jacksson.  Ansvarig elev Hannah Källviks eller läraren ingrid.asenius@gmail.com 
    Klockan 13.40
  • Du går förbi nästan varje dag…  ungdomar på Sprintgymnasiet i Skärholmen sjunger om längtan efter kärlek och att bli sedd. Hur är det att lämna allt bakom sig och låta drömmar bära en mot en ljusare framtid? På och framför scenen cirka 150 elever från Sprintgymnasiet Låtarna Så som i himlen ( Danny Saucedo) och Goliat ( Laleh) framförs med sång och rörelse tillsammans med Anna Lund på trummor och Gregor Bergman på piano under ledning av körledare/koreograf Aminah Al Fakir, ansvarig lärare: aminah@alfakirbergman.se
    Klockan 14.10.
  • Två killar från Rytmus, Isaac Lundholm och Nebay Araya kommer att framföra en egen låt de har gjort. En av dem kommer även Dja och framföra en DJmashup med flera låtar i en.
    Klockan 14.35 

Vi ses i Kungsan!


Kulan på Facebook och tkulan_avatarwitter , kulturerbjudanden och tips på hur du kan arbeta med estetiskt lärande.

Elisabeth Söder
elisabeth.soder@stockholm.se

Kulturombudsträff med musik

I april var det dags för vårterminens andra kulturombudsträff för skolan. Kvällens tema var musik och vi träffades i Musikaliska vid Nybrokajen. Byggnaden från 1877 har såväl vetenskapliga som musikaliska anor. Det första Nobelpriset delades ut i huset 1901 och både Jussi Björling och Birgit Nilsson har gått utbildningar här. Ett mycket passande ställe för lärare och kulturaktörer att träffas och prata musik i skolan.

barrido

Kvällens program inleddes med ett gästspel från Kuba. Under ledning av musikerna i Barrida Quinteto fick vi lära oss grundstegen i salsa, cha cha cha och rumba. Sen var kvällen igång! Energifyllda och med afrokubansk puls i blodomloppet fick lyssna till ett pärlband av intressanta och inspirerande presentationer. Musikaliska berättade om Länsmusikens- och Blåsarsymfonikernas verksamhet. De finns att hitta på Kulan såklart.

Sedan blev det dags för körsång. Framtidskören berättade och visade filmer från deras körprojekt för årskurs 3-5. Målet med projektet är att eleverna ska få med sig en känsla av att höras och höra till. Framtidskören håller till i Kulturfyrens byggnad på Skeppsholmen. Dit kommer två klasser åt gången, från hela staden, för att under tre olika tillfällen öva in ett sångprogram. Projektet avslutas med en konsert av alla grupper, totalt 150 elever, som tillsammans med professionella musiker sjunger för anhöriga i Eric Ericssonhallen.

Gruppövningar, start- och stoppövningar, sångövningar och att lära sig tio låtar på en dag bidrar till att varje elev gör en egen personlig resa, en gruppresa och en musikalisk resa. Många elever har aldrig besökt Stockholms innerstad och genom promenader runt Skeppsholmen kan alla få syn på, och lära sig känna igen Stockholms olika landmärken. Ungefär 600 elever per läsår har chansen att få plats i projektet. Anmälan görs via länsmusiken.

drewsson

Annelie Drewsen är lärare och författare. Hon berättade om ett skrivprojekt som hon genomfört tillsammans med ensamkommande flyktingbarn på Hjulsta grundskola och Ross Tensta gymnasium. Dessa ungdomar bär på många berättelser. De som ville berätta skulle få göra det. De fick skriva på valfritt språk. Berättelserna kom att handla om plats, sinnen och mammorna. Texterna andades både utsatthet och hopp. Totalt blev det 93 sidor text, 5686 ord på två språk. Av 14 röster.

Skrivprojektet blev också ett musikprojekt. För Annelie kom i kontakt med Mats Stenlund som är kyrkoorganist. Tillsammans skapades en 1,5 timmes lång kyrkokonsert där verket Stabat Mater av Karl Jenkins spelades och mellan de 12 satserna läste kyrkoherden upp texterna från skrivprojektet. Stabat Mater handlar om berättelsen om moderns lidande, och det är något som ensamkommande flyktingbarn har gemensamma erfarenheter av. Och som kom fram i texterna. Eleverna och deras anhöriga besökte konserterna.

Efteråt har eleverna berättat att konserterna fick dem att känna sig jättevälkomna. De fick applåder och det skapade en känsla av att bli uppmärksammade. En elev berättade att:

– ”Jag såg hur berörda körsångarna blev och då blev jag också berörd. Våra budskap gick fram”.

Annelie och Mats avslutade sin presentation med sina reflektioner och lärdomar av projektet:

Berättelsens kraft, tillit till varandra och att meningen med livet är att lyssna. Vilka möjligheter som konsten för med sig, vi är berättelsen. Att få spegla sig i andra och bli bekräftad.

trollföjten

Elisabeth Berg är lärare på Eriksdalsskolan. Hon berättade om skolans temaveckor som helt och hållet ägnar åt estetiskt lärande. Ett veckoschema med särskilt tema skapas och fylls med exempelvis workshops i språk och dans, författarbesök, skriva och trycka böcker, se scenkonstföreställningar och framföra egna musikaler. Till exempel hade årskurs 4 vattentema i NO och SO och eleverna fick då, bland annat, uppleva föreställningen H2O på Musikaliska.

Årskurs 6-9 har haft en hel vecka då de fick uppleva Operans förtrollande värld. Eleverna fick möta sångerskan Anna Eklund Tarantino. De såg föreställningen Trollflöjten och fick även vara med bakom scenen och se repetitionerna av föreställningen Askungen. Operaveckan avslutades med ett besök av Operaimprovisatörerna.

Våga Mozart

Och även kvällens kulturombudsträff avslutades med opera. Operaimprovisatörerna gav oss ett smakprov på hur en föreställning kan gå till ute på skolorna. Temat är ”Våga Mozart” och musiken är baserat på Mozarts tonspråk men eftersom det handlar om improvisation så blir ju föreställningarna olika varje gång. Det är eleverna som bestämmer vad operan ska handla om. Allt skapas i stunden. Vilka känslor ska operan innehålla? Nervositet? Vemod? Nyfikenhet?

Frågor som ”Varför måste man gå upp ur sängen”? kan besvaras. Med operasång. Ett härligt och lekfullt sätt att komma i kontakt med konstformen. Improvisera mera. Spela. Och sjung!

För Kulan /Monica Eriksson


Kulan på Facebook och tkulan_avatarwitter , kulturerbjudanden och tips på hur du kan arbeta med estetiskt lärande.

Elisabeth