Spännande inblick i repetitionsprocess

Regissören för Vår tids fruktan som snart spelas på Tribunalen ger en inblick i repetitionsprocessen. Pjäsen belyser och problematiserar hur hotfulla situationer kan få människor att vika från en dittills hög moralisk hållning. Helt enkelt, vem är jag i skarpt läge?

Vill du och din klass ta del av repetitionen så vill teatern gärna ha er som provpublik. Hör av er till Maja på Tribunalen . Föreställningen kan bokas med Kulanpremie för gymnasiet och årskurs 9.

Tribunalen 3

En kort inblick i vår tematik och process

På Teater Tribunalen repeterar vi just nu Vår tids fruktan och elände, en slags antologi för scenen bestående av nyskrivna scener av flera olika dramatiker. Idén är på flera plan skamlöst stulen från Bertolt Brechts och Margarete Steffins pjäs ”Tredje rikets fruktan och elände” från 1938.

Dels är den dramaturgiska formen nästan rakt av kopierad – en kort vers inleder varje scen, en tydlig scenanvisning anger var och när scenen utspelar sig, och sedan kastas vi rakt in i en exempelscen ur vardagen. Verserna ger en ”brechtiansk” förhöjning och distans, de noggrant angivna platserna och årtalen låter oss ana en dokumentär autencitet, och själva situationerna bjuder på igenkänning och moraliska dilemman.

Dels är det idag tyvärr möjligt att associera vår egen tid med tidigt tyskt trettiotal. Inte att jämföra rakt av, bevars, men rädslorna, oron, osäkerheten och den eländiga tillvaron för många, många människor finns där, liksom det politiska och ekonomiska exploaterandet av allt detta.

Vi är fyra skådespelare på scenen, och har just klarat av första veckans ”genomtrampning” av hela materialet. Då prövas texterna för första gången på golvet och det blir tydligare (än vid skrivbordet) vad i texten som bör behållas och vad som känns överflödigt. Vid den här tidpunkten i en repetition känns en föreställning nästan alltid väldigt rapsodisk, ensemblen hoppar mellan scener och situationer som mellan ostadiga isflak. Därför är det skönt att vi också har hunnit med att musiksätta och öva en del på våra verser, som i slutändan är tänkta att ge någon slags formmässig stadga åt föreställningen.

Henrik Dahl, regissör och skådespelare. På bilderna: skådespelarna Jan Ärfström och Tiril Wishman Eeg-Henriksen från repetitionsfasen

Vill ni se mer av vår process så behöver vi både lärare och elever som referensgrupp. Kontakta i sådana fall Maja på Tribunalen

trib 2

Vår tids fruktan och elände

Delvis inspirerade av Bertolt Brechts Tredje rikets fruktan o elände vill vi med den här föreställningen teckna exempel på hur vardagliga förfaranden, i ett repressivt samhälle, kan bli till effektiva terrorvapen, och hur hotfulla situationer kan få människor att vika från en dittills hög moralisk hållning.I Europa putsas fascismen just nu upp och blir rumsren och presentabel. Lagar som var till för att skydda den parlamentariska demokratin – yttrandefrihet, demonstrationsfrihet, meddelarfrihet, konstnärlig frihet etc – vänds ut och in på, så att de börjar motverka sitt forna syfte. Demokratin som vi känner den (med alla sina tillkortakommanden) verkar långsamt slå sönder sig själv och lägga sin lit till att just antidemokratiska krafter ska skydda spillrorna.I ett sådant allt kyligare politiskt klimat aktualiseras frågan om den vanliga medborgarens vilja och förmåga till civilkurage på flera plan. Det kan gälla
vardagliga konfrontationer eller situationer som var och en för sig inte är avgörande, men som sammantaget riskerar att sätta sin prägel på ett samhälles mentalitet. Verbal misshandel på T-banan eller svepande generaliseringar om olika samhällsgrupper vid tre-fikat.Helt enkelt, vem är jag i skarpt läge? 26, 29 september, 10, 13 oktober klockan 13.00
Det går även att boka till våra kvällsföreställningar, mer info om dem på vår hemsida.
trib 1

Kulan på Facebook och tkulan_avatarwitter , kulturerbjudanden och tips på hur du kan arbeta med estetiskt lärande.

Elisabeth Söder
elisabeth.soder@stockholm.se

Färdigheter och kunskaper som elever lär sig i Skapande skola

P1020207 (1024x683)

Catharina Dreiman har skrivit på  Kulan  om arbetsprocessen och finalen med teaterprojektet Den övergivna dockan. I det här inlägget berättar Catharina om vilka färdigheter och kunskaper elever erövrade under arbetet.

Teaterprojekt för att bygga en stabil grund för inlärning

Ni som följt mina blogginlägg på Kulan minns kanske varför jag drog igång detta teaterprojekt. Jag hade på hösten 2015 tagit emot  klass 4C och var införstådd med att det var en klass med en hel del problematik, problem med elever med negativa jargonger och maktspel. Jag tänkte att om klassen var intresserad av att jobba med en teater för att kunna nå ett bättre samarbete i klassen var jag beredd att göra det för att klassen skulle få en bättre tid tillsammans framöver. Klassen nappade direkt och ett viktigt samarbete påbörjades. 

Tar det tid från de ”viktiga” kunskaperna undrar föräldrar?

Eftersom pjäsen tagit en del tid har några få föräldrar varit oroliga att eleverna inte skulle hinna lära sig allt i svenskaundervisningen i klass fyra, mitt svar till dem har hela tiden varit att jag tror de lär sig minst dubbelt i stället. Så här i efterhand kan jag intyga att arbetet med pjäsen varit pricken över i:et i svenska undervisningen.

P1020208 (800x534)

Elevernas läs- och språkutveckling märks i test

Jag  fick också det bekräftat när vår speciallärare på skolan berättade att efter ett lästest hon gjort med klassen nyligen visat att snittet nu ligger enormt högt på läsningen, att en stor del av eleverna läser som elever i år nio fast de ännu går i klass fyra. Arbetet med teatern i klassen har fungerat som en stark motor för att få igång ett gediget intresse för språket, det kan 4C och jag bevisa.

Vi har haft roligt och lärt oss detta

Pjäsen tar tag i existentiella frågor och jag har sett att varje barn, var och en för sig har genomgått en personlig utveckling som bringar och bådar gott för deras utveckling och för undervisningen framöver.

På grund av pjäsens handling har också en fördjupning i ämnet samhällskunskap skett. Djupare identitetsfrågor har tagits upp, vi har vädrat olika värderingar och åsikter, även miljötänk, vårda i kontrast till slit och släng så kallad ”Hållbar utveckling” är beståndsdelar i pjäsen.

  •  Memorerande av repliker, analys, dramaturgi
  • Samspel på hög nivå, framföra inför publik
  •  Artikulation, inlevelse, konsten att beröra en publik
  •  Tålamod, mod, självförtroende, självkänsla och mognad

P1020214 (1024x683) (2)

Tack till alla som följt vårt arbete

4C och jag hoppas att vi inspirerat fler till att våga sig på att sätta upp en teater i skolan. Vi har delat med oss av smått och gott under teaterprojektets gång, se gärna tidigare bloggar! Nu kommer en välförtjänt vila och vi vaggar oss i bruset av vad vi åstadkommit.

Se gärna vår pjäs på Kulan Sthlm Youtube ” Sagan om den övergivna dockan”

Stor kram till er alla! Catharina Dreiman, mentor Gärdesskolan och klass 4C

dreiman

 Kulan på Facebook och tkulan_avatarwitter , kulturerbjudanden och tips på hur du kan arbeta med  estetiskt lärande.

Elisabeth Söder, elisabeth.soder@stockholm.se

Det var pirr och puh innan och under föreställningen av Den övergivna dockan

I det här inlägget delar läraren Catharina Dreiman med sig av erfarenheter  av att arbeta med drama i skolan. Catharina och elevernas arbete med pjäsen Den övergivna dockan pågick under ett läsår, framförallt i svenska och so. Eleverna gick då i klass 4 c på Gärdesskolan. Föreställningen  spelades för fullsatta hus i aulan 5 gånger, här kan du se resultatet.

Fjorton dagar innan föreställningarna om ”Sagan om den övergivna dockan” pendlade stämningen i klass 4C mellan att vara hög och något låg, hög och förväntansfull av att de sista pusselbitarna strax skulle komma på plats, låg eftersom något hände som inte fick hända.

Det som inte fick hända var att all vår egenkomponerade musik, de olika intron varje rollkaraktär hade var borta! Musiken hade funnits endast på en plats och det var hos Simon i klassen, i hans telefon, vi skulle göra en backupp till musiken men det blev tyvärr inte av, vårt största misstag under projektet.

Tyvärr hade Simons mobil glidit ur fickan vid en bänk på skolgården, strax därefter var den borta och upphittades aldrig, troligtvis blev den stulen.

Nå, hur löste det sig? Det fanns bara ett sätt, att Simon och jag satte oss ner igen och gjorde om musiken. som tur var mindes vi mycket av vad vi hade gjort tidigare, vi hade använt en app så kallad ”Garageband” där vi via olika sound och rytmer kunde skapa vår alldeles egna unika musik. Vi satte helt enkelt igång att åter räkna takter och försökte igen finna känslan till varje rollkaraktär.

Det blev många, många timmar beräknat för Simon och mig efter skoltid för att skapa denna musik men det var också ett stort nöje.

Som sagt, det finns inget ont som inte för något gott med sig för efteråt var vi överrens om att det faktiskt blev något bättre musik denna andra gång.

Det fanns också det som gjorde oss upprymda och glada dessa få dagar innan premiären. Vi hade så gott som fått ihop alla kläder, till och med köpt likadana glasögon till ”andra” Rosti, en av huvudpersonerna, nu liknade Nicholas och Victor mer varandra och man förstod att de spelade samma roll.

Under dessa stesssiga dagar fick vi också hjälp av syslöjdsläraren på skolan att lägga upp vissa byxor, sy i knappar och sy in här och där.

Den största huvudrollen ”Den övergivna dockan” blev också fixad av en teatersömmerska så att hon verkligen fick ”ett hjärta som nästan trillar ut, i själva verket en liten ficka fastsydd på bröstet med ett brett rött luciaband som ”trillar ut” över henne och scengolvet. Ett hjärta som huvudrollen Paco varsamt tar hand om tillsammans med de ömma hantverkarna på Valhallavägen.

Den sista dekoren kom endast en vecka innan premiären men allt smälte in fint under våra sista repetitioner.

Annat att glädjas åt var att ljuset från strålkastarna fungerade bra och August i klassen skötte det fint. Sabina i klassen skötte ridån galant och duktiga Annie i klassen såg till att alla kom in på scenen när de skulle och flyttade och stökade med rekvisita mellan scenerna, hon gjorde ett strålande jobb.

Sista dagarna finslipades slutscenerna av pjäsen och timingen mellan olika scener behövdes fortfarande bli bättre på vissa ställen, vi repade det mycket. Vi jobbade ännu mer med rösterna, att de skulle höras tydligare, vissa elever behövde ta det lugnare, sagtare och artikulera mer. Det är ingen lätt uppgift att få 10-åriga röster att fylla en hel  stor aula utan någon som helst förstärkning av mickar och liknande.

Mycket flöt på men visst var vi oerhört nerviga, jag förklarade för eleverna att det ändå är bra att vara lite nervös bara det det inte går överstyr.

Vi hade ett rum under scenen där alla satt innan de skulle upp på scenen under pjäsens gång, en stor utmaning har varit att få eleverna att förstå att de hörs upp på scenen om de talar högt eller bara normalt. Vi löste det hela med att låta eleverna sitta med I-pads, då blev det äntligen tyst därnere.

Något som verkligen blev klart i sista minuten var våra biljetter, programblad och affischer. Vi fick hjälp av bildläraren på skolan och som tur var kunde flera av eleverna göra klart allt hemma så att vi snabbt kunde kopiera i skolan. Allt hade vi klart innan premiären, vi hann sälja biljetterna till föräldrar, vänner osv… och vi satte upp affischerna och hade programbladen färdiga till föreställningarna. Det blev riktigt bra!

Efter fix och trix ända in i de sista dagarna stod vi äntligen där timmen innan premiären och allt var på topp och det pågick full aktivitet i klassrummet innan vi skulle bege oss till aulan för uppvärmning av rösterna och ta emot publiken.

…Med kristallkronor i taket och mattor mjuka som mossa, där bodde en liten pojke …PANG!…som hette Rosti…

Ja, pjäsen var igång, publiken var där och filmningen av föreställningen pågick.

Mycket nerv första föreställningarna men det gick hem och vi har fått mycket fin respons. Första föreställningen var en kvällföreställning sedan hade vi också tre dagföreställningar för skolklasser och skolpersonal, sedan en till kvällföreställning. Så här i backspegeln vet jag nu att dagföreställningar går mycket bättre med 10-åringar. Som tur var filmades förutom de två kvällsföreställningarna en dagföreställning, men tyvärr inte den sista då klass 4C verkligen gav allt och publiken var med 200%, allt satt perfekt! Att fått vara med om den föreställningen gjorde att man glömde mycket av all slitsam förberdelse, som när man föder ett barn.

Roligt har vi haft och mycket lärorikt! Ni som följt mina blogginlägg på Kulan kanske minns varför jag drog igång detta teaterprojekt. Jag hade på hösten 2015 tagit emot denna klass 4C och var införstådd med att det var en klass med en hel del problematik, problem med elever med negativa jargonger och maktspel. Jag tänkte att om klassen var intresserad av att jobba med en teater för att kunna nå ett bättre samarbete i klassen var jag beredd att göra det för att klassen skulle få en bättre tid tillsammans framöver. Klassen nappade direkt och ett viktigt samarbete påbörjades.

Med alla elevers fantastiska nytänkande kring den ”gamla pjäsen” förvandlades den till deras helt egen moderna pjäs. 13 elever på scen, en på ljus, en på ljud, en vid ridå och tre elever som allt i allo, sammanlagt 18 elever. De har varit dramaturger, ändrat repliker från dåtid till nutid, omformat kvinnliga roller till manliga och tvärtom, analyserat text och de har lärt sig samarbeta på hög nivå.

Stor kram till er alla!

Catharina Dreiman, mentor Gärdesskolan och klass 4C

Catharina Dreimans presentation av teaterprojektet på Mötesplats Kultur Skola

kulan_avatarwitter , kulturerbjudanden och tips på hur du kan arbeta med estetiskt lärande.

Elisabeth Söder
elisabeth.soder@stockholm.se

Interaktiv teater, inkluderar alla elever

Teatergruppen Tage Granit har en modell för att arbeta med skolans likabehandlingsplan tillsammans med elever och lärare. Vill vi påverka normer och attityder är det inte tillräckligt med information . Vill vi ha en plan som gör skillnad måste vi också bryta invanda beteenden.  Interaktiv teater låter alla elever vara med och själva påverka händelseförloppet på scenen utan att de själva behöver kliva upp på scenen. En light version av rollspel . Interaktiv teater medvetandegör strukturer och roller i klassen.
I det här blogginlägget skriver läraren Zahia Furustad från Bäckahagens skola om hur föreställningen Planeten togs emot i klassen. Tage Granit och föreställningen Planeten går att boka via Kulan. På Kulan finns ytterligare 9 aktiviteter för dig som vill arbeta med likabehandling och inkludering.
/Elisabeth
cf1ece1430d796255fafcd15c5b88b67 granit stor
“För ett litet tag sedan kom Tage Granit till vår skola för att spela Planeten Planeten för lågstadiet. Barnen var såklart förväntansfulla när det kom in i gymnastiksalen där det skulle börja och men där var alldeles tomt. Men sen dök Assistent upp och så Experten och till sist kom Bästisarna inspringandes. Föreställningen var verkligen elevnära, inspirerar barn att hitta sin egen kraft, sin egen förmåga att säga ifrån när det behövs. Att vara modig. Eleverna fick sätta ord på det. Föreställningen inbjöd till härliga och kloka resonemangssamtal där eleverna kunde fråga och lära av varandra. Och inspirerade oss lärare att fortsätta arbeta med likabehandling i skolan/klassrummet. 
 
Alla barnen tyckte om föreställningen. Några blev ganska så berörda av Experten, Bästisarna, Assistenten. Absolut bästa… Bästisdansen. När alla barn ställde sig upp och dansade Bästisdansen med karaktärerna. Fortfarande idag är det många i klassen som kör bästisdansen.
 rosa10
 

Kulan på Facebook och tkulan_avatarwitter , kulturerbjudanden och tips på hur du kan arbeta med estetiskt lärande.

Elisabeth Söder
elisabeth.soder@stockholm.se

Sagor är tidlösa och universella

Folksagor som går att härleda flera hundra år bakåt i tiden och finns på olika kontinenter är intressanta att ta upp i skolan, från förskola till gymnasiet. Vad finns det i sagan som berör oss och som får oss att föra berättelsen vidare? Flera författare och psykologer som Bruno Bettelheim med Sagans förtrollade värld har med sagans hjälp förklarar psykiska skeenden.  

imagesRapunzel_05BbildspelraspunzelTeater Barbara har satt upp sagan om RAPUNZEL och jag bad manusförfattaren Carina Jingrot berätta varför de valde just den sagan.

/Elisabeth

”Då jag läser sagor händer det att något hakar fast i mig, något som det kanske bara finns en antydan av i berättelsen. Då vill jag göra om den och berätta den på mitt vis. I RAPUNZEL, saga som nedtecknades på 1800-talet av Bröderna Grimm, drogs jag till tanken på:
Vad är en häxa? Hur snabba vi är på att fördöma, skapa drev.
Och – hur vi söker andra förebilder än de vi har närmast.

Då jag själv växte upp drömde jag mig ofta bort och önskade ett annat liv, någonstans där jag skulle passa bättre. Rapunzel dras till Cora och hennes underbara liv i trädgården. Med Cora kan hon vara den hon vill vara. Rapunzels mamma provoceras av Cora, hennes raka motsats, som valt att leva självständigt och inte gör sig till. Svartsjukan driver mamman att sprida ut falska rykten om Cora, som hon kallar Häxa.

I början av pjäsen är det egentligen mamman som beter sig som en häxa. Då Cora förtalas och drivs bort börjar hon bete sig som en häxa, och mamman som ångrar sig förändras och börjar handla gott.

Barbara_01bildspel

barbaragrönBarbara_02bildspelRapunzel blir tvungen att lita till sig själv och hitta sin alldeles egna väg.

Vad är en häxa?

En plågad kvinna som tar ut sitt raseri på livet.

Hon kan symbolisera det uppriktigaste uttrycket för kvinnlig ilska och vansinne.

Ofta försöker vi hålla oss uppe med hjälp av leenden och charm, vi försöker behaga och vara vackra. En häxa låter allt falla – hon är utan nåd för hon har inget att förlora.

Jag hade velat ha med sång och dans i pjäsen men hade inte räknat med att det skulle bli en  liten musikal! Jag bara älskar musiken i pjäsen! Och perukerna!

Vi spelar oftast för ungdomar, den svåraste publiken att möta och en lycka att fånga.

I RAPUNZEL är publiken yngre och det är enkelt och lustfyllt, ingen kamp! Jag tror och hoppas att föreställningen är både rolig, frän, lekfull och djup! ”

Föreställningen på Teater Barbara

RAPUNZEL – en musikalisk och spännande saga fylld med sång, dans, humor och hår!
En pjäs som leker med schabloner och könsroller – fritt efter bröderna Grimms saga om prinsessan Rapunzel.

Den egensinniga och frihetslängtande Rapunzel kämpar för att hitta sin egen väg när de vuxna omkring henne vill forma henne efter sina behov. I Teater Barbaras anda blir RAPUNZEL en färgstark föreställning om att inte passa in och söka sig bort för att hitta andra förebilder. Om vår misstänksamhet mot de som är annorlunda. Om hur rädsla får människor att stöta bort varandra. Men också om försoning och möjligheten att växa, då vi blir sedda och accepterade för de vi är.

Ni får träffa ett galleri av figurer kring Rapunzel med den långa flätan:

Drottningen – Rapunzels fåfänga och svartsjuka mamma. Hennes golfspelande och konflikträdda pappa Kungen. Rapunzels bästa vän Häxan – som nog inte är någon häxa egentligen, utan en enstörig botaniker som heter Cora. Och så ”Alpprinsen” som drömmer om ett liv i musikalvärldens rampljus!

Välkommen på ett hårresande äventyr!

Carina Jingrot
Konstnärlig ledare, skådespelare och manusförfattare

 

Kulan på Facebook och tkulan_avatarwitter , kulturerbjudanden och tips
på hur du kan arbeta med estetiskt lärande.

Elisabeth Söder, elisabeth.soder@stockholm.s

På Kulan kan du boka  27 föreställningar med sagan som viktig beståndsdel

Kajsa Bergström har analyserat flickan i tornetRapunzel i Expressen

Lilly Kapper, lärare på Björkhagens skola har i ett tidigare blogginlägg för Kulan skrivit om folksagor som en bra ingång för värdegrundsarbete. På Kulan finns för närvarande 27 aktiviteter med saga som ingång.

Hur tar du upp HBTQ i klassrummet ?

komma ut 4

2016, året då vi får älska den vi vill och bli accepterad för den vi är? Knappast!
 
De senaste dagarna har jag läst artikel efter artikel från olika personer, framför allt representanter från kristet håll, som spyr ut sin galla om HBTQ-personer. ”Homosexualitet är en trend” säger en i Växjö, ”En skymf mot alla vanliga, samkönade Svenssonpar” säger en annan i Bräkne-Hoby och en tredje i Alvesta jämför Pride-flaggan med IS-flaggan. Är det här verkligen den typen av nyheter, som vi vill att dagens ungdomar ska ta del av och formas efter? 
 
För mig är svaret självklart: NEJ! Jag vill att alla ska behandlas lika och att vi alla ska bemötas med respekt, oavsett om vi gillar han, hon eller hen. När jag växte upp talade vi aldrig öppet om homosexualitet i skolan, men det är något som verkligen har förändrats bara de senaste åren. Jag jobbar väldigt mycket ute på skolorna och ser hela tiden hur attityden förändras och hur människor blir mer öppna och accepterade. Det gör mig oerhört glad och stolt över att hela tiden se lärarnas ständiga engagemang i den här viktiga värdegrundsfrågan. 
 
Jag känner verkligen att jag som skådespelare har ett ansvar att kunna sprida min kunskap och min förmåga att trollbinda publiken, dels genom att använda min kompetens, dels för att visa att jag även är ”en person”. Min HBTQ-monolog ”Komma ut” är väldigt stark i sig, men knorren på slutet (OBS! Spoleralert!) att det är jag själv, som jag har refererat till under hela föreställningen, gör upplevelsen ännu mer chockerande och viktig. Barnen kommer ha tusen frågor efter det att sista repliken är sagd; Är det verkligen Oskars historia? Är han bög? Är han så här öppen med det att han säger det inför en hel klass? Kan han hjälpa mig att komma ut? Är det inte svårare än så här att våga ta steget och kliva ut ur garderoben?
 
Det här kanske bara är önsketänkande när det kommer till frågorna, som jag tror att ungdomarna hade velat ställa, eller i alla fall tänker på efteråt. Jag tror definitivt att jag hade ställt exakt samma frågor (i alla fall i mitt huvud) om jag hade fått en sådan teaterupplevelse när jag växte ut. Det blir på detta sätt så avdramatiserat. Så vardagligt. Det blir en människa framför dem. Inte en bög. Nu är jag visserligen bisexuell, eller som jag föredrar att kalla mig – Oskar. Jag är Oskar. En människa. Bisexuell. En person. En skådespelare.
 
Stay Proud!
Oskar Sternulf
skådespelare, musikalartist och bisexuell 

Boka föreställningen på Kulan

Skoldagarna i Kungsträdgården

Kungsan 6

P1020048P1020044 Sista dagen för årets skoldagar på Dammenscenen i Kungsträdgården. Det känns vemodigt att musikfesten för skolornas del är slut för denna gång. Med det här blogginlägget från torsdagens uppträdanden vill jag med bilder och filmer ge dig en känsla av vad vi fick uppleva. I blogginlägget finns också länkar till tisdagens och onsdagens uppträdanden. 

Trailer från torsdagens program

Filmer och bilder från tisdagens framträdande  och onsdagens uppträdanden finns publicerat i tidigare blogginlägg på Kulan. Allt är filmat och redigerat med iPad så ljudkvaliteten är inte den bästa men jag kan garantera att vi i publiken hade en helt annan ljudbild. Eleverna tog i och Kungsträdgårdens ljudteam gav järnet för att alla deltagande skolor skulle låta professionellt.

Deltagande skolor under torsdagen

Smakprov från Rödabergsskolans framträdande
Elever framförde tre sånger från årets musikal på skolan, Red Hill Story – ”a modern, humorous adaption of Romeo and Juliet and West Side Story.” Vi hörde:  Is she really going out with him?, text och musik Joe Jackson, Du kan gå din egen väg, text och musik Håkan Hellström, Don´t stop believing, text Steve Perry och Neal Schoon, musik Journey.   Rödabergs skolan uppträdode också i Kungsträdgården förra året då i samband med KUL1415. Ansvarig lärare nick.houghton@stockholm.se

Smakprov från Alviksskolans framträdande
Våren är här! Med Alviksskolans mellankör! 30 barn åk 4-6. Från scenen fick vi höra musik från nu och då och ifrån olika delar av världen.  Jam jazza, traditionell  svensk folkmusik, Awa, traditionell västafrikansk folkmusik och Våren är här.  Ansvarig lärare:  susanna.cederquist@stockholm.se

Våren är här, teckentolkas

Västafrikansk folkmusik

Smakprov från Södra Latins och Rytmus
Varma Kor är ett band från Södra Latin och Rytmys gymnasium. De spelade fyra egna  låtar.  De har spelat ihop i ungefär ett och ett halvt år nu och har släppt 6 låtar på Spotify och iTunes. Kontakt, eleven Samuel Axelsson, epost tjalaget@gmail.com

Smakprov från Grimstaskolans framträdande
Michael Jackson Tribute by the Grimsta Kids. 35 elever från mellanstadiet  uppträdde  med tre Michael Jackson-låtar: Black Or White, text och musik Michael Jackson & Bill Bottrell, They Don’t Care About Us, text och musik Michael Jacksson, Heal The World, text och musik Michael Jacksson . Ansvarig lärare johanna.rl.gard@stockholm.se

Smakprov från Sprintgymnasiet, Skärholmen
Du går förbi nästan varje dag…  ungdomar på Sprintgymnasiet i Skärholmen sjunger om längtan efter kärlek och att bli sedd. Hur är det att lämna allt bakom sig och låta drömmar bära en mot en ljusare framtid? På och framför scenen cirka 150 elever från Sprintgymnasiet  som framförde låtarna Så som i himlen av Danny Saucedo och Goliat av Laleh. Dessutom   Anna Lund på trummor och Gregor Bergman på piano under ledning av körledare/koreograf Aminah Al Fakir, ansvarig lärare: aminah@alfakirbergman.se

Smakprov från Rytmusgymnasiets framträdande
Isaac Lundholm och Nebay Araya  framförde en egen låt de har gjort. Isac spelade också en DJmashup med flera låtar i en.

Skolornas dag avslutades med att plats för dans, men som ni såg på filmen från Rytmus DJ är det främst de yngre i publiken som tog chansen, de hoppade dansade breake dance och hipp hoppade medan vi äldre försiktigt rörde oss till beatet. Alla ni som ser filmen och arbetar på skolan, visst borde vi ha en DJ på skolgårdarna ibland?

Mingelbilder från torsdagen

P1020062

P1020068

Kungsan9

Kungsan4

kungsan2

P1020059

P1020073

P1020050

P1020041

Skoldagarna i Kungsträdgården, filmer och bilder från onsdagens uppträdande

P1010982

P1020013P1010956 Stockholms skolor fortsätter att beröra och glädja publiken. Trots att eleverna inte haft möjlighet att repetera på scenen går eleverna in och tar scenen i besittning. De vet var de skall stå, de kommer ihåg text och koreografi och charmar publiken fullständigt. Vilket fantastiskt arbete alla ni involverade lärare har gjort. En del nummer hade även scenografi  och scenkostymer som föräldrar, elever och lärare skapat. 

När jag arbetade som lärare och eleverna skulle redovisa projekt hände det ofta att elever  kom och sa att de glömt materialet hemma, att den och den varit sjuk och liknade ursäkter. Men under alla år jag arbetat med skolor som redovisar kulturprojekt utanför klassrummets väggar har det aldrig hänt att elever varit oförberedda. Tvärt om, som ni ser på filmerna jag har lagt upp från elevernas scenframträdande . Filmer och bilder från tisdagens framträdande, filmer och bilder från torsdagens framträdande under skoldagarna i Kungsträdgården.

Deltagande skolor under onsdagens musikfest inför Eurovision Song Contests 

Smakprov på Func Fictions framträdande
Nio ungdomar från Rytmus gymnasium, årskurs 2 som spelar disco/funk: Från scenen fick vi höra : It’s raining men, text och musik Paul Jabara, Paul Shaffer, Roof Garden, text och musik om Canning, Jay Graydon, Al Jarreau, I Wish,Stevie text och musik Stevie Wonder , Blame it on the Boogie, text och musik Michael Jackson. Ansvarig lärare: tony.borg@rytmus.se

Smakprov från Eiraskolans framträdande
Vill du veta varför vi har Eurovision Song Contest? Elever från årskurs ett och två i Eiraskolan har varit på jakt efter meningen med musikfestivalen och visar resultatet från scenen under Kungsans skoldagar. Missa inte den 62 åriga Eurovisionen som hälsar på sin pappa i publikhavet och spetsa öronen för mikrofonvanan är lika fullkomlig som framförandet. Filmen består av några klipp från deras framträdande som var 15 minuter. Eiraskolans 1:2 är på jakt efter meningen med Eurovision Contest Come Together. Elverna hade olika roller som Eurovision, programledare och artister som Cliff, Frans och Laleh och framför tre scener:  Eurovision Contest fyller år,  Barnens Eurovision Contest Come Together och  Alla får vara med i ett enat Europa. Förutom att de berättar för oss om vad som är meningen med Eurovisions tema Come Togehter får vi höra sånger, allt i från Crazy Frog  till Goliat av Laleh. Ansvarig lärare är: eva.rut.larsson@stockholm.se

Smakprov från Nordiska musikgymnasiets framträdande
Ett utdrag från deras egenskrivna musikal ”O-lägenhet” . Från scenen hörde vi  Aquarius, text James Rado och Gerome Ragni, musik Galt MacDermot, Art is Calling for me, text Fred de Gresac and Harry B. Smit  musik Victor Herbert och For good ur Wicked, text Stephen Schwartz, musik Jonathan Larson. Ansvarig lärare: johan.borelius@musikgymnasiet.se

Smakprov från Västerholms friskolas framträdande
Framför The Musical of Love med  elever  från årskurs 1, 2 och 3. En Bollywood inspirerad musikal med västerländska inslag. Elever sjunger, både i kör och solo, agerar samt dansar. Musikalen har de döpt till The Musical of Love eftersom de tror att kärleken övervinner allt.  Hello, Adele Adkins, Greg Kurstin, Adele, Brinner i bröstet, text Danny Saucedo musik Danny Saucedo ft Malcom B, What do you mean? Text Danny Saucedo ft Malcom B. Musik Justin Bieber. Sorry, text Justin Bieber, Julian Michaels, Justin Tranter, Sunny Moore, Michael Tucker, musik Justin Bieber och Yogi Mahi, text Vishal-Shikar, Anvita Dutt Guptan, musik, Sukhwinder Singh, Shekhar Ravjiani, Himani Kapoor. Ansvariga lärare sonja.shabo@friskola.com och Malin Morin.

Tidningen Mitt i samtalade med elever och lärare inför scenframträdandet.  Lilla aktuellt har också med ett inslag från elevernas scenframträdande och samtalar med några elever om hur det var att uppträda, spola fram några minuter i inslaget .

Smakprov från Adolf Fredriks framträdande
Klass 5 A framförde sånger ur musikalen De Hemligas Ö . Barnmusikalen De Hemligas Ö, baseras på en bok av Sven Wernström. Två scoutgäng förliser på en öde ö och måste lära sig att överleva. Ansvarig lärare: Per-Olof Mossberg, instudering av sångerna: Helle Rosenborg, koreografi: Johanna Bergdahl Eriksson. Alla sånger har text av Per-Olof Mossberg och musik av Bengt Lundström , Välkomstsången, Ouvertyr, Bland blåbär, Vad är det som händer på ön?  och Bella Bella! Ansvarig lärare per-olof.mossberg@stockholm.se

Smakprov från Askebyskolans framträdande
Askebyskolan i Rinkeby bjöd på ett internationellt program. Ansvarig lärare Rolando Pomo.  Klass B3 dansar en somalisk dans och åk 4 och 5 sjunger musik av : Hamba Nathi , från Sydafrika, En sång till frihet, text Theodorakis / Bo Setterlind, musik Mikis Theodorakis, Varenda vacker stjärna, text Anna Charlotta Gunnarsson, musik Anders Lennartsson, Länge leve livet, text Anders Nyberg , musik anonym, Vi är blommor, text Barbro Lindgren, musik George Riedel. Ansvarig lärare: rolando.pomo@stockholm.se

Smakprov från Södermalmsskolans framträdande
Tio elever från årskurs 4 från Södermalmsskolan framför en egen sång Partyboys och dans till Blow in the dark. Ansvarig lärare karin.axlund@stockholm.se

Olofslundsskolan 
Herman Wiegelt från Olovslundsskolan 3 A dansade och sjöng Måns Zelmerlövs låt Heroes. Ansvarig lärare Sofia Kyring. Tyvärr hörs inte sången så bra men ni får njuta av Hermans glädje av att stå på scenen.

 

Fullständigt program finns i ett tidigare blogginlägg på Kulan

Mingelbilder från onsdagens uppträdanden 

P1020030

P1020026

P1010989

P1010978

P1010965

P1020023

P1020031

P1010960

P1010951tisdag 24tisdag 23tisdag 30P1010954P1020001 P1010983P1010982

Kulan på Facebook och tkulan_avatarwitter , kulturerbjudanden och tips på hur du kan arbeta med estetiskt lärande.

Elisabeth Söder
elisabeth.soder@stockholm.se

Skoldagarna i Kungsträdgården, filmer och bilder från tisdagen

Vi fick höra sånger på franska, spanska, tyska, engelska och svenska och se ett varierat program med musikal, dans, poesi, soul, blues, pop, schlager och latinoamerikansk musik. Tack elever och lärare från : Internationella Engelska skolan i Kista, Maria skolan, Bagarmossens skola, Sjöängsskolan, Slättgårdsskolan, Kungsholmens västra gymnasium, Didaktus gymnasium,  Kunskapsgymnasiet Globen,  Stockholm Science och innovation School ochSpråkcentrum. Här finns programmet med alla deltagande skolor för alla  skoldagarna i Kungsträdgården   Längre ned i blogginlägget visar jag filmsekvenser  från elevernas framträdande, filmerna är filmade med iPad och utan koppling till förstärkare så ljudet motsvarar inte det vi upplevde som stod i publiken. Men bli inte avskräckta för det, filmerna ger en bra bild av stämningen och det vi fick uppleva i Kungsträdgården. Filmer från onsdagen och torsdagens skoldagar  i

Smakprov från Internationella engelska skolan Kista uppträdande
Uppträdde med deras egen vinnare från Kista Melodifestivalen. Eleverna sjöng på franska, tyska eller spanska. Utöver det så framförde eleverna det australiensiska bidraget från Eurovision Song Contest 2015, Tonight Again. text och musik Guy Sebastian, David Ryan Harris, Louis Schoorl . Ansvarig  lärare mr. ben.robertson.kista@engelska.se

Smakprov från Mariaskolans uppträdande
Soul med elva elever i årskurs 7-9  från Mariaskolan : Hit the Road Jack, text och musik Percy Mayfield,  You Can’t Hurry Love, text och musik Holland-Dozier-Holland och I Want you Back text och musik The Corporation (Motown). Ansvarig lärare  johanna.bjurling@stockholm.se, Malena Carlqvist

Smakprov från Bagarmossens uppträdande
Vi fick se delar av föreställningen Keep Breathing ett möte mellan konstformerna sång, musik och dans. Improvisation och rörelse binder samman de olika numren och skapar en röd tråd. På scenen eleverna Oliva Jansson-Lindberg, Ebba Helmerius, Erika Strohl, Vera Nord, Vendela Nordling, Cornelia Carlsson, Elliot Helleday Ahlström och Hannes Carlsson som framförde allt ifrån koreograferad dans och repeterad musik till improviserad dans.  I föreställningen framför de bland annat sångnumret/ soundtrack till Pirates of the Caribean, I see fire av Ed Sheeran, Lost boy av Ruth B och Undertale. Ansvarig lärare jenny.holmgren@stockholm.se.

Du kan också läsa vad eleverna tyckte om att stå på scenen  i tidningen Mitt i  ”De flesta var väldigt nervösa innan eftersom det var ganska svåra stycken. Men efter första låten släppte det. En av eleverna fick ett skavsår mitt under föreställningen. Men hon dansade vidare utan att det märktes, säger Jenny Holmgren. Framför scenen i Eurovision Village var det packat. Hela årskurs 6 från Bagarmossens skola hade kommit för att titta, tillsammans med föräldrar och besökare. Nu, berättar Jenny Holmgren, vill eleverna bara upp på scenen igen.  Jag frågade dem efteråt om de kommer att göra det igen och alla svarade att de tyckte det var jättekul och nu vill de satsa på att stå på scenen igen, säger Jenny Holmgren.”

Vi börjar med att visa en av danserna

Smakprov från Sjöängsskolans uppträdande

Ett tjejband från Sjöängssskolan spelade och sjöng  covers och egna låtar. Bland annat fick vi höra All of me, Chaos Walking, Tide turns och Did I tell You. Ansvarig lärare: Sven Löb, sven.lob@stockholm.se

Smakprov från Slättgårdsskolans uppträdande
Tvåorna i Slättgårdsskolan är vilse i rymden. Årskurs 2 har under vårterminen satt ihop en rymdmusikal tillsammans. Den handlar om en person som kommit vilse och får hjälp att hitta tillbaka till sin planet. Eleverna uppträdde med några av sångerna från musikalen. Det är kända melodier som fått ny text. På scenen kommer bland annat att framföras Jag vill ha en egen måne, musik Ted Gärdstad, Ut i solsystemet, text Maria Johnsson och musik Joey Tempest, Håll mig hårt, text Maria Johnsson och musik Kristen Andersson Lopez, Robert Lopez, Saturnus, text Maria Johnsson, musik, Benny Andersson, Björn Ulveus, Stig Andersson, Neptunus, text Maria Johnsson, musik Tomas Ledin, Vår egen måne, text Maria Johnsson text Ted Gärestad, Vilse, text Maria Johnsson, musik Michael Jacksson och Lionel Richie . Ansvarig lärare: christel.alneskog@stockholm.se

Tidningen Vi i Rinkeby, Kista och Tensta har en artikel rymdmusikalen och arbetet bakom. ”Vi har valt att jobba med alla sinnen i det här projektet, eftersom barn lär sig på olika sätt. Vissa är bra på att läsa och ta till sig fakta, medan andra lär sig genom att måla, skapa eller dansa, berättar Kibar Aygün, pedagog. Och att det har varit ett bra sätt att lära sig om rymden, det håller skådespelarna Donya, Anna-Lena, Rojin, Héloïse, Sabina, Linus, Emil, Roni och Ivan med om. Förut kunde vi nästan ingenting om rymden, säger Linus.”

Poesiuppläsningar

Att ställa sig ensam på en stor utomhusscen utan stöd av musik och läsa dikter är starkt. Under eftermiddagen hade vi två elever från Didaktus gymnasium och Kungsholmen västra gymnasium som tog sig an uppgiften med bravur.

Smakprov från Didaktus gymnasium
Sakariya Hirsi 18 år läste en egen dikt.  ”Med poesi kan jag göra förändring och inspirera andra. Med hjälp av poesi så vill jag lyfta samhället fördomar för att skapa igenkänning och debatt.Dyu kan läsa mer om Sakariya Hirsi i en artikel från Vi i , Skärholmen , Kista och Rinkeby. Sakariya har skrivit poesi och dikter hela livet. För honom är det ett sätt att få utlopp för tankar och funderingar samtidigt som han gör sin röst hörd.

Smakprov från Kungsholmens västra gymnasium
Salomey i årskurs 3 läste Phenomenal woman från Maya Angelou.

Smakprov från Kunskapsgymnasiet Globen och Stockholms Science & Innovation School
Elever med spanska som modersmål spelade gitarr och sjön latinoamerikansk musik.  Andreé Castro från Kunskapsgymnasiet Globen och Mario Alzamora från Stockholm  Science & innovation School. Ett lågmält och starkt berörande uppträdande som tyvärr inte kommer till sin rätt i den dåliga ljudupptagningen. Ansvarig lärare från Språkcentrum rocio.gonzales@stockholm.se

Mingelbilder från tisdagen

tisdag 7

tisdag 10tisdag 8tisdag12

tisdag 5tisdag 6tisdg 12


tisdag 20

tisdag 22

tisdag 30tisdag 11tisdag 2

tisdag 3tisdag 24tisdag 27

  tisdag9tisdag 23tisdag 1

En föreställning som skapar nytänkande och medkänsla hos publiken

eng skola

Fyra elever delar med sig av upplevelsen av att vara med på genrepet av föreställningen Hedwig and the Angry Inch :  Hanna och Fedelia, från Internationella Engelska Gymnasiet och Ella och Julius  från Södermalmsskolan.

Hanna och Fedelia 

Utan förkunskaper om vad vi snart skulle se, satte vi oss förväntansfulla i Göta Lejons teatersalong. Pjäsen introducerades med en snabb förklaring om var vi befann oss och vilket årtal det skulle föreställa. Efter det gör Hedwig en storslagen entré och lyser upp scenen med ett coolt musiknummer.

Genom föreställningens gång får vi följa kampen och se det svåra i att hitta sig själv och sin sexualitet. Som en liten pojke, utan den moderliga kärleken som ett barn behöver, dras Hedwig, då kallad Hansel, in i något han inte kan kontrollera eller förstå sig på. Han upptäcker kärlek och sex, vilket förändrar honom och hans syn på livet. Denna nya insikt fyller honom med glädje, den får honom att känna känslor han aldrig känt förut och får honom att ändra hela sin identitet. Men han upptäcker snabbt att även kärleken har sina baksidor. Han blir besviken, utnyttjad och ensam genom historien. Vi tror att när Hedwig träffar sin första stora kärlek eller som hon uttrycker det, sin andra halva får hon för första gången bekräftelse och uppfylls av en kortvarig kärlek. Det leder till att hon “hoppar på tåget” för att fly från sitt förflutna, och hon gör det utan att tänka efter. Med Hedwig’s syn på livet blir denna tragiska historia skildrad med komiska monologer och storslagna musikframträdanden. Allt detta leder fram till Hedwig and the Angry Inch’s fascinerande berättelse.

Berättelsen visar en kamp som på senare tid har växt fram i samhället. Det gör Hedwig and the Angry Inch till en väldigt aktuell pjäs för flera generationer att se. Berättelsen är inte baserad på en sann historia, men man ser tydligt att pjäsen är byggd på flera iaktagelser av Östberlin under 80-talet. Det som gör pjäsen relevant än idag är att normerna som var som starkast då, fortfarande lever kvar och påverkar oss idag. Normen har alltid inkluderat attraktionen till det motsatta könet och relationen mellan den hetrosexuella cis mannen och kvinnan. Transsexualitet står utanför allt vad normen säger är rätt, vilket bygger upp en skam och en osäkerhet om förhållandet till omvärlden. Hedwig bryter alla normens “lagar” vilket skapar nytänkande och medkänsla hos publiken.

Att som en ungdom idag, få bevittna Hedwig’s svåra livsresa gör att vi kan jämföra samhället nu och då. I Sverige kan vi se märkbara skillnader. Till exempel så är samkönade äktenskap en självklarhet idag, ingen av parterna behöver genomgå identitetsavgörande förändringar för att det ska vara lagligt. Vi har inte samma ramar att anpassa oss efter och vi ställer inte samma krav. Det går dock inte att undgå det faktum att utvecklingen har en lång väg kvar tills vi kan nå ett ultimatum där alla är jämlika. Därför tror vi att många kan känna igen sig i pjäsen.

Sammanfattningsvis tycker vi att förställningen var en cool och annorlunda upplevelse med Ola Salo hårt inlindad i Hedwigs galna karaktär och framförde den på ett underbart och konstnärligt sätt.

Ella och Julius

Jag tycker först och främst att musikalen var jätte bra och att man fick känslan direkt efter musikalen att man ville se den igen. Det som gjorde pjäsen så bra var först och främst att skådespelarna var väldigt bra och dom hade bra kontakt med publiken (speciellt Ola Salo). Pjäsen kändes väldigt levande då man blev en del av den. Jag skrattade mycket och blev väldigt tagen av allt som hände! Det var en bra handling och lätt att hänga med i fast ibland svårt att höra vissa meningar eller ord då det ibland gick fort så man fick lyssna med stort öra så att man inte missade något! Jag tycker att det var väldigt bra uppbyggt på scen med rekvisita som passade bra ihop med historien.
Ella

Ola Salos insats som den alltmer slitne Hedwig ger karaktären en tidigare outforskad vinkel, en attityd och en apati gentemot de många tragedier är en fräsch och underhållande Hedwig. Med nytt material och mindre skådespelare än vad som är väntat ger denna saga en ny intimitet, en värme när man sitter i salongen och hör Hedwig snubbla runt på scenen och återberättar hela hennes liv.
Julius

 

Kulan på Facebook och tkulan_avatarwitter , kulturerbjudanden och tips på hur du kan arbeta med estetiskt lärande.

Elisabeth Söder
elisabeth.soder@stockholm.se